خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تشریح برنامه وزارت کشاورزی برای کنترل بازار برنج/ درصد اندکی از میوه‌های شب عید صادر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۱۵۴۰

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: وزارت کشاورزی در سال زراعی گذشته به موقع ورود نکرد و انبارهای این وزارتخانه از برنج ایرانی خالی است از این‌رو این بازار به دست شبکه دلالی افتاد و آنها این بازار را ملتهب کردند.

اسماعیل قادری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به لزوم توسعه شبکه توزیع هوشمند در صنایع غذایی، گفت: رویکرد مزرعه تا سفره برای بازاررسانی محصولات کشاورزی، یکی از ابزارها و سیاست‌های مهمی است که باید با توجه به تنوع زیست بوم نوآوری در کشور به آن توجه ویژه کرد.

این مقام مسئول با اشاره به نامگذاری سال به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی، خاطر نشان کرد: این نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری، مسئولان را ناگزیر به بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌هایی کرده است که می‌تواند در زنجیره ارزش غذایی نقش آفرینی کنند.

قادری‌فر ادامه داد: تولیدکنندگان و کشاورزان از فروش محصولات با نرخ پایین شکایت دارند و از سوی دیگر مصرف ‌کنندگان نیز از خرید محصولات با نرخ بالا ناراضی هستند. در این میان این شبکه‌های غیر ضرور و دلال‌ها هستند که سود عاید آنها می‌شود و باعث شده‌اند محصولات با قیمت مناسب به دست مصرف‌ کنندگان نرسد باید بگویم این مسئله همواره نارضایتی‌هایی از جنبه اجتماعی ایجاد کرده است.

به گفته معاون وزیر کشاورزی؛ وزارت کشاورزی بر اساس قانون انتزاع در حوزه امنیت غذایی مسئولیت تمام مجموعه زنجیره غذایی از تولید تا مصرف را برعهده گرفته است. به نظر می‌رسد استفاده از ابزارهای هوشمند، مدیریت این زنجیره را تسهیل و امکان تحقق آن را میسر می‌کند. بهره‌گیری از ابزارهای هوشمند شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر اشتغال آفرینی می‌تواند در به روز رسانی ظرفیت‌های اقتصادی حوزه غذا موثر باشد. عزم وزارت کشاورزی از بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها جزم شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان تعاون روستایی موفق به صادرات مازاد میوه‌های تنظیم بازاری شب عید شده‌ است، افزود: 88 درصد از این میوه‌ها در بازار عرضه و کمتر از 12 درصد آن در استان‌های مختلف مانده است که سازمان از طریق مزایده آن را عرضه و بخش کمی از این میوه را صادر کرده‌ایم.

معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: کشش بازار نسبت به خرید این میوه قابل توجه است از این‌رو این میوه با قیمتی که در مزایده مشخص شده (البته قیمت حاشیه بازار است) عرضه می‌شود. تلاش ما این است که عرضه آن به گونه‌ای صورت بگیرد که  میوه آفت زده نشود.

این مقام مسئول با اشاره به تلاطم در بازار برنج با وجود توزیع هوشمند، افزود: وزارت کشاورزی در سال زراعی گذشته به موقع ورود نکرد و انبارهای این وزارتخانه از برنج ایرانی خالی است از این‌رو این بازار به دست شبکه دلالی افتاد و آنها این بازار را ملتهب کردند. اما سیاست وزارت کشاورزی این است که در چند ماه منتهی به برداشت محصول عرضه برنج خارجی را چند برابر افزایش بدهد که التهاب در بازار برنج داخلی را کنترل کند.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت کشاورزی با اجرای سیاست کشت قراردادی برنج از اواخر اسفند سال گذشته در 3 استان گیلان، مازندران و گلستان، این امید را زنده نگه داشته است که  بازار برنج در سال زراعی جدید با کشت قراردادی کنترل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز