خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

شیر خشک پایه نوزاد با ارز ترجیحی فروخته نمی‌شود/ ناچار به صادرات زیر نرخ بازار جهانی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۰۷۹۵

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی گفت: شیر خشک پایه نوزاد از سوی وزارت بهداشت و درمان تاییدیه گرفته است اما این شیر با ارز ترجیحی به کارخانه‌های شیر خشک نوزاد تحویل داده نمی‌شد و کارخانه‌ها باید این شیر را با ارز نیما و یا با ارز آزاد خریداری کنند.

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به بلاتکلیفی تولیدکنندگان درباره حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی، گفت: قیمت شیر خام درب گاوداری‌ها کیلویی 6 هزار و 400 تومان  و درب کارخانه کیلویی 6 هزار و 600 تومان است؛ بدون تردید بعد از حذف ارز ترجیحی برای واردات نهاده شاهد افزایش قیمت تمام شده شیر خام خواهیم بود.

وی با بیان اینکه عملکرد مسئولان در کاهش تبعات حذف ارز ترجیحی تاثیرگذار است، خاطر نشان کرد: عدم تخصیص این ارز به واردات نهاده باید به‌ گونه‌ای صورت بگیرد که کمترین تاثیر را بر قیمت تمام شده محصولات وارد کند و کمترین شوک به بازار وارد شود.

به گفته این فعال اقتصادی؛ اگر ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌ها حذف شود کارخانه‌ها نیازمند افزایش سرمایه در گردش بالایی می‌شوند و اینگونه قیمت شیر خام حداقل دو برابر افزایش نرخ را تجربه می‌کند.

سلیمی میانگین تولید ماهیانه شیر خشک صنعتی را حدود 12 هزار تن دانست و افزود: حدود 5 هزارتن از شیر خشک تولیدی مصرف داخلی می‌شود و می‌توان مازاد تولید را صادر کرد.

 رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی ادامه داد: برخی از فعالان اقتصادی منتقد نرخ فروش شیرخشک صنعتی به کشورهای هدف صادراتی هستند. اما باید بگویم که هیچ تولیدکننده‌ای حاضر به فروش تولیدات خود با نرخ ارزان نیست، پارامترهای مختلفی در تعیین نرخ کالای صادراتی اهمیت دارد؛ نخست استمرار صادرات، دوم دسترسی به بازار جهانی و سوم سهولت در نقل و انتقال پول. متاسفانه ما در این بخش‌ها ضعیف هستیم از این‌رو قدرت چانه‌زنی زیادی در تعیین نرخ صادرات نداریم.

به گفته این فعال اقتصادی؛ زمانی‌که میزان دپو یک تولیدکننده افزایش پیدا می‌کند ترغیب می‌شود که چند سنت ارزان‌تر محصول خود را در بازار جهانی عرضه کند. بلاروس، در سال‌های اخیر حضور پررنگی در بازارهای جهانی داشت اما از آنجایی‌که این کشور تحریم شده است آنها شیر خشک صنعتی را حدود 3 دلار بفروش می‌رسانند؛ با احتساب هزینه حمل نرخ فروش ما نیز با آنها فاصله چندانی ندارد و ما حدود 3 دلار این محصول را در بازارهای جهانی عرضه می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مازاد شیر خشک صنعتی داریم آیا این امکان وجود دارد که بعد از انجام برخی مراحل و غنی کردن آن را به شیر خشک نوزاد تبدیل کرد؟ گفت: فرمول قیمت گذاری شیر خشک نوزاد بر اساس ارز ترجیحی محاسبه می‌شود؛ تمام ترکیبات شیر نوزاد با ارز ترجیحی وارد و در کارخانه‌های تولید ترکیب و با قیمت پایین بفروش می‌رسد.

سلیمی با بیان اینکه شیر خشک پایه نوزاد به وفور در کشور تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: شیر خشک پایه نوزاد از سوی وزارت بهداشت و درمان تاییدیه گرفته است اما این شیر با ارز ترجیحی به کارخانه‌های شیر خشک نوزاد تحویل داده نمی‌شد و کارخانه‌ها باید این شیر را با ارز نیما و یا با ارز آزاد خریداری کنند. شیر خشک با ارز ترجیحی کیلویی 20 هزار تومان تمام می‌شود اما در بازار داخلی این محصول کیلویی 64 هزار تومان بفروش می‌رسد به همین دلیل هزینه کارخانه‌ها بالا می‌رود از این‌رو نمی‌تواند محصول را با نرخ پایین عرضه کنند.

 این فعال اقتصادی با بیان اینکه نرخ فروش چربی هنوز به قیمت خرید نرسیده است، خاطر نشان کرد: کره با تعرفه سنگین کیلویی 20 هزار تومان صادر می‌شود. در حال حاضر در داخل کشور کره مورد نیاز تولید می‌شود خوشبختانه قابلیت و توان صادرات کره به کشورهای پیرامونی را نیز پیدا کردیم و امیدواریم کره تولید داخلی قیمت واقعی خود را پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز