خبرگزاری کار ایران

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

اصلاح قوانین سنتی برای بهره‌مندی از دانش‌بنیان‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۹۰۲

مشاور مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه لازم است شرکت‌های دانش بنیان جایگزین قوانین سنتی شوند، گفت: قوانین سنتی باید اصلاح شوند و لازم است به سمتی برویم که جا برای تولید داخلی باز شده و از این تولیدات استقبال شود.

سعید پاک‌سرشت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه روند میزان واردات در حوزه نفت و برخی صنایع بزرگ در طی سال‌های گذشته به خصوص در دو دهه سیر نزولی داشته، اظهار داشت: در حال حاضر در تهیه مواد اولیه ساخت و تولید محصولات ضعف‌هایی وجود دارد که سبب وابستگی ایران به کشورهای دیگر و افزایش واردات شده است که امیدواریم با ساخت مواد اولیه در کشور میزان وابستگی ایران به سایر کشورها روز به روز کمتر شود.

وی با بیان اینکه صنایع بزرگ از گذشته وابستگی‌هایی در حوزه تکنولوژی داشته و دارند، عنوان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت ورود به حوزه‌های دانشی و محصولات نوآور را دستور کار خود دارند، این امر می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر کاهش وابستگی صنایع بزرگ به سایر کشور ها داشته باشد.

مشاور مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر لزوم مشخص کردن جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین مواد اولیه صنایع بزرگ و مادر، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک شرکت دانش‌بنیان بتواند تمامی نیازهای صنایع مادر را تامین کند، بلکه در اکوسیستم نوآوری باید شبکه‌ای از بازیگران تولید و نوآوری نقش ایفا کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از بازیگران محسوب می‌شوند .

پاک‌سرشت در ادامه گفت: ممکن است در شبکه نوآور که منجر به تولید یک کالا و خدمت اولیه می‌شود عواملی همچون سرمایه‌گذار، شرکت‌های بزرگ دارای تجربه، امکانات، تجهیزات، شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان تاثیر‌گذار باشند و بتوانند نیازهای صنایع بزرگ را تامین کنند .

وی با بیان اینکه برای حصول اطمینان و اعتماد صنایع بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان باید فرهنگ‌سازی در جامعه صورت پذیرد، عنوان کرد: درواقع این پذیرش عمومی در صنایع و شرکت‌های بزرگ به وجود آید که نیازهای خود را ازطریق شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش داخلی تامین کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه روند اعتمادسازی صنایع به شرکت دانش‌بنیان در سال‌های اخیر مطلوب بوده است، اذعان کرد: برای اینکه یک محصول تولید شود باید مجموعه از اقدامات و اتفاقات همچون بهره‌گیری از دانش داخلی، اعتماد و ارتباط صنایع بزرگ به شرکت‌های دانش‌بنیان، تامین سرمایه، استاندارد و کیفی‌سازی، مدیریت عالی بر اکوسیستم و غیره رخ دهد.

پاک‌سرشت ضمن اشاره به قوانین و موازین ارتباط صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: علیرغم حمایت‌های خوبی که در سال‌های اخیر از شرکت دانش‌بنیان صورت گرفته اما هنوز موانع و نگرانی‌های ناشی از قوانین سنتی وجود دارد که رویکرد آنها خرید خارجی و وابستگی به سایر کشورها است که باید برای دستیابی به نتایج بهتر است برخی از قوانین را اصلاح و‌ بازنگری کنیم.

وی با بیان اینکه لازم است شرکت‌های دانش‌بنیان جایگزین قوانین سنتی شوند، تصریح کرد: قوانین سنتی باید اصلاح شوند و لازم است به سمتی برویم که جا برای تولید داخلی باز شود و از این تولیدات استقبال شود.

مشاور مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: در ارتباط با شرکت دانش‌بنیان و صنایع نیاز به تصویب  قوانین و مقرراتی داریم.

پاک‌سرشت در ادامه درباره تاثیر قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور عنوان کرد: این قانون به تازگی اجرا شده است و کمی زود است که در خصوص عملکرد آن قضاوت کنیم، چرا که جاری شدن قوانین در کشور نیازمند صرف زمان، اعتقاد و باور دارد.

وی افزود: قوانین جدید در زمان اجرا ممکن است با موانعی مواجه شوند که نیازمند حمایت، صرف زمان، رفع موانع،ا عتمادسازی، فرهنگسازی و غیره دارد بسیاری از کشورها مانند برزیل با اعمال قوانین مشابه این قانون به سمت داخلی کردن تولیدات و ساخت مواد اولیه در صنعت نفت و گاز خود رفتند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به کیفیت تولیدات داخلی، گفت: برای صنایع بزرگ بسیار مهم است که مواد اولیه آنها از شبکه ارائه کیفی و تضمین کیفیت برخودار باشد و لازم است که کیفیت محصولات این شرکت‌ها توسط مرجعی تایید،  تضمین و امتحان  و نگرانی‌های صنایع بزرگ را برطرف کنند.

پاک‌سرشت تاکید کرد: لازم است از شرکت‌های بیمه برای بیمه کردن این گونه خدمات و‌ محصولات هم بهره ببریم که در حال حاضر در این مولفه یعنی مرکز صدور گواهینامه کیفیت، تضمین مراکز بیمه ضعف وجود دارد و لازم است که در این خصوص جدی‌تر وارد شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز