خبرگزاری کار ایران

مصرف ۸۰ درصد مشترکان در فصل گرما مطابق الگوی مصرف است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۵۳۷

مدیرکل امور انرژی و مشترکان توانیر گفت: میزان مصرف برق 80 درصد مشترکان در فصول گرم سال کمتر از الگوی مصرف است و 15 درصد مشترکان دو برابر الگوی مصرف و 5 درصد مشترکان نیز بیش از دو برابر الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "عبدالامیر یاقوتی" با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف برق اظهار کرد: در فصول گرم معمولا مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و محدودیت‌های موجود باعث می‌شود که روش‌های بهتر مصرف مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: میزان مصرف برق 80 درصد مشترکان در فصول گرم سال کمتر از الگوی مصرف است و 15 درصد مشترکان برابر الگوی مصرف و 5 درصد مشترکان نیز بیش از دو برابر الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند که این اعداد نشان می‌دهد با رعایت مواردی می‌توان الگوی مصرف را رعایت کرد.

یاقوتی با اشاره به مولفه‌های مصرف برق، اظهار کرد: تجهیزات سرمایشی، یخچال، فریزرها، وسایل صوتی، تصویری و روشنایی چهار مولفه اصلی مصرف برق مشترکان در یک دوره یک ماهه است.

وی با بیان اینکه در خصوص وسایل سرمایشی نکات مختلفی وجود دارد، اضافه کرد: در اقلیم‌هایی مانند تهران، کولرگازی و داکت اسپیلت، باعث مصرف بیش از اندازه می‌شود و کسانی که از این نوع وسایل سرمایشی استفاده می‌کند قطعا نمی‌توانند الگوی مصرف را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه 85 درصد مشترکان در تهران از کولر آبی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: در زمان ساخت و ساز اگر شرایط به نحوی باشد که با ایزوله بودن فضا شاهد خروج انرژی از واحد مسکونی نباشیم، در این شرایط کولرگازی راندمان بهتری نسبت به سایر تجهیزات دارد اما به دلیل عدم رعایتاصول علمی برای جلوگیری از ورود گرما و خروج انرژی در زمان ساخت واحد مسکونی، شاهد اتلاف انرژی فراوان در این بخش هستیم، بنابراین کولرهای آبی که سیکل بادی را دنبال می‌کنند به لحاظ مصرف انرژی شرایط بهتری را برای اقلیم خشک تهران و اقلیم‌های مشابه آن دارد.

یاقوتی اضافه کرد: از مشترکانی که کولرگازی استفاده می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت که الگوی مصرف را رعایت کنند، هرچند کولرهای گازی برچسب انرژی دارند اما با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کولرهای گازی موجود در بازار از راندمان مصرفی خوبی برخودار نیستند.

مدیرکل امور انرژی و مشترکان توانیر، افزود: در سال‌های گذشته با در نظر گرفتن میزان مصرف در بخش یخچال و فریزرها، راندمان مصرف افزایش یافته اما در برخی از منازل یک یخچال قدیمی‌تر هم وجود دارد و این یخچال قدیمی با مصرف معادل یک یخچال سایدبای ساید، نقش مهمی در عبور مصرف مشترکان از الگوی مصرف دارد.

وی افزود: در خصوص تعیین الگوی مصرف به ریز موارد آن می‌توانم اشاره کنم اما زمانی که الگوی تعیین شده پوشش بالایی از مشترکان یعنی بالغ بر 75 درصد مشترکان را شامل می‌شود، نشان می‌دهد الگوی مصرف به درستی انتخاب شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: مهم‌ترین بحث در این موارد تجهیزات اضافی و دقت در مصرف انرژی مانند لامپ، هود و هواکش  است که معمولا بدون نیاز روشن می‌ماند.

یاقوتی اضافه کرد: نحوه مصرف و راندمان تجهیزات نقش مهمی در میزان مصرف دارد و در صورتی که این موارد رعایت نشود، اثرات مثبت ناشی از راندمان مصرف را کاهش خواهد داد.

مدیرکل امور انرژی و مشترکان توانیر عنوان کرد: متوسط مصرف مشترکان پرمصرف، 450  کیلووات ساعت در ماه و معادل یک و نیم برابر الگوی مصرف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز