خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

سدهای تهران ۲۶۵ میلیون متر مکعب کسری آب دارند/ احتمال افزایش برداشت آب از چاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۶۹۵

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌ منطقه‌ای تهران با بیان اینکه سدهای تهران با 265 میلیون متر مکعب کسری مواجهند، گفت: باتوجه به اینکه امسال هم درگیر شرایط خشکسالی هستیم طبیعتا برداشت از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب شرب بیشتر خواهد بود.

محمد شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت ذخایر سدها در استان تهران با بیان اینکه اکنون ذخایر مخازن در مقایسه با موجودی ذخیره آب سال گذشته و شرایط نرمال فاصله دارند، اظهار داشت: در حال حاضر موجودی مخازن سدهای تحت پوشش تهران حدود 422 میلیون متر مکعب است که این حجم در روز مشابه سال قبل (16فروردین) 686 میلیون متر مکعب بوده یعنی 265 میلیون متر مکعب کاهش را در مخازن پنج‌گانه تامین‌کننده آب شرب تهران شاهد هستیم. 

ورودی آب به سدها 28 درصد کم شد

وی افزود: ورودی مخازن سدها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 435 میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل که 604 میلیون متر مکعب بوده کاهش 28 درصدی را نشان می‌دهد. 

78 درصد بارندگی کاهش یافت

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌ منطقه‌ای تهران در ادامه با اشاره به وضعیت بارندگی گفت: در حوزه عملکرد استان تهران از ابتدای سال آبی 1401-1400 تاکنون 155 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که این میزان در مقایسه با 208 میلی‌متر متوسط بلندمدت 53 ساله، 25 درصد کاهش داشته است. 

 وی یادآور شد: از ابتدای فروردین ماه تاکنون فقط 5.1 میلیمتر نزولات جوی در استان داشته‌ایم و این در حالی است که نسبت به متوسط بلندمدت در این بازه زمانی که میزان بارندگی حدود 24 میلی‌متر بوده کاهش 78 درصدی را شاهدیم.

265 میلیون متر مکعب کسری مخازن

شهریاری با بیان اینکه بخش عمده بیلان منفی و کسری 265 میلیون متر مکعبی کنونی مخازن به شرایط خشکسالی، کمبود بارش‌ها و کاهش روان‌آب‌ها برمی‌گردد، تصریح کرد: در سال آبی جاری به دلیل سیاست‌های انقباضی در بخش های شرب و کشاورزی و مدیریت منابع آبی موجود، میزان خروجی آب از سدها و برداشت از منابع آب سطحی نسبت به سال آبی گذشته کمتر شده است اما علیرغم کاهش خروجی، همچنان با کسری ذخایر آب سطحی مواجه هستیم.

چقدر آب زیرزمینی برداشت می کنیم؟

وی درباره روند برداشت از آب‌های زیرزمینی در سال جاری گفت: در شرایط نرمال  آب و هوایی نسبت برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی برای مصرف شرب در تهران 70 به 30 است، اما در شرایط خشکسالی و کمبود آب سطحی این نسبت تغییر می‌کند، بعضا سال‌هایی را داریم که این نسبت به 60 درصد آب سطحی و 40 درصد منابع آب زیرزمینی رسیده است. 

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌ منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه امسال هم درگیر شرایط خشکسالی هستیم طبیعتا برداشت از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب شرب بیشتر خواهد بود. 

مردم احساس مسئولیت کنند

وی بیان داشت: ما اکنون در فصل آبگیری مخازن هستیم، با توجه به ذخایر مناسب برفی حوضه آبریز سدها، اگر میزان بارش‌ها به نحوی رقم بخورد که حداکثر آبگیری را داشته باشیم، مطمئنا شرایط به جهت تامین آب پایدار می‌شود، اما به خاطر داشته باشیم که در هر حال اقلیم کشور ما خشک و نیمه خشک است و همواره درگیر خشکسالی و کم‌آبی بوده، هستیم و خواهیم بود. بنابراین لازم است خودمان را با همین شرایط موجود سازگار کنیم و این می‌طلبد که شهروندان در قبال استفاده و صرفه جویی از این ماده حیاتی احساس مسئولیت کنند تا در ماه‌های پیش‌رو و پیک مصرف بتوانیم تامین آب مطمئن و پایدار داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز