خبرگزاری کار ایران

راندمان نیروگاه ری 20 درصد است/ توان تولید 4.5 میلیارد کیلووات ساعت را داریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۵۶۸

مدیرعامل نیروگاه ری با اشاره به راندمان نیروگاه یادآور شد: در حال حاضر راندمان نیروگاه ری 20 درصد است یعنی از انرژی که مصرف می‌کند تنها 20 درصد تبدیل به برق شده و 80 درصد آن پرت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید بادرستانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زمان ساخت نیروگاه ری مربوط به سال‌های 55 – 56 است، اظهار داشت: آن زمان ظرفیت نصب شده نیروگاه 1000 مگاوات بود در حالی که در کل کشور فقط 5000 مگاوات نیروگاه نصب شده داشتیم یعنی 20 درصد ظرفیت برق کشور با مجموع 44 واحد در این نیروگاه تولید می‌شد اما آنچه اکنون باقی مانده 800 مگاوات نیروگاه نصب شده است که 500 مگاوات تولید ناخالص دارد که معادل 10 درصد مصرف شهر تهران را تامین می‌کند.

وی با اشاره به تنوع تکنولوژی در این نیروگاه گفت: نیروگاه ری از تکنولوژی شرکت‌های هیتاچی، میتسوبیشی، فیات و... را دارا است که خصوصیات آن را منحصر به فرد کرده است. همچنین به لحاظ اینکه اولین نیروگاه دولتی به لحاظ تعداد واحدها است نیز خاص می‌باشد.

مدیرعامل نیروگاه ری با بیان اینکه تنوع تکنولوژی در این نیروگاه کار را سخت کرده است، افزود: این تنوع باعث شده ما مجبور باشیم از 5 شرکت قطعه خریداری کنیم ضمن اینکه 5 نوع تخصص نیز نیاز است که البته این تنوع به سیاست آن زمان برمی‌گردد که در نظر داشتند به یک کشور وابسته نباشند.

بادرستانی تصریح کرد: در محوطه این نیروگاه از 55 هکتار 20 هکتار اختصاص به فضای سبز دارد که 40 درصد مساحت را شامل می‌شود و دو برابر تعهد و موظفی ما است.

وی با بیان اینکه 99 درصد سوخت مصرفی نیروگاه در سال 1400 گاز طبیعی بوده است، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده حداقل آلایندگی به هوا تحمیل شود. البته این نیروگاه دوگانه‌سوز است و گازوئیل نیز مصرف می‌کند.

مدیرعامل نیروگاه ری با بیان اینکه تولید خالص نیروگاه در سال 1400 نسبت به سال قبل بیشتر بوده است، گفت: امسال 2.1 میلیارد کیلووات ساعت تولید ناخالص داشتیم که نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

بادرستانی با بیان اینکه ما آمادگی داشتیم تا رقم تولید را افزایش دهیم، تاکید کرد: ما توان تولید 4.5 میلیارد کیلووات ساعت را داشتیم اما نصف این میزان برق تولید کردیم و دلیل آن نیز خواست دیسپچینگ و قدیمی بودن و راندمان نیروگاه است بنابراین در نظر داشتند که سوخت با اولویت نیروگاه‌های با راندمان بالا تامین شود.

وی در ادامه بیان کرد: در بخش ساخت داخل در کل نیروگاه 125 نوع تجهیز ساخت داخل داریم که 42 هزار قطعه را شامل می‌شود و در حال حاضر بخش اعظم قطعات از داخل تهیه می‌شود و تنها برخی مواد اولیه ممکن است از خارج وارد شود.

مدیرعامل نیروگاه ری با بیان اینکه ری اولین نیروگاهی بوده که کار تعمیرات بدون استفاده از کارشناسان خارجی انجام می‌شده است، گفت: زمان پیک بار، واحدها با ماکسیموم بار در مدار هستند. به عبارت دیگر در زمان پیک بار، شبکه با تمام قوا در مدار است.

بادرستانی در پاسخ به سوال ایلنا درباره امکان تامین تجهیزات در زمان تحریم با توجه به تنوع شرکت‌های سازنده گفت: البته این موضوع فرصتی شده تا بتوانیم خودمان نسبت به بازسازی اقدام کرده و قطعات را استفاده کنیم. در این چند سال، خرید خارجی نداشتیم؛ نه اینکه نیاز نباشد بلکه توانستیم قطعات موجود را بازسازی کنیم که هم صرفه‌جویی شده باشد و هم وابستگی به حداقل برسد.

وی با اشاره به راندمان نیروگاه یادآور شد: در حال حاضر راندمان نیروگاه ری 20 درصد است یعنی از انرژی که مصرف می‌کند تنها 20 درصد تبدیل به برق شده و 80 درصد آن پرت می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه ری ادامه داد: با احداث نیروگاه جدید، راندمان تا 48 درصد هم می‌رسد و با همین میزان سوخت در نیروگاه جدید 2000 مگاوات امکان تولید برق داریم یعنی رقم تولید 2.5 برابر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز