خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو مطرح کرد؛

لزوم راه‌اندازی برخی پروژه‌های آبی تعطیل‌شده و ضروری/ نظام حمکرانی آب اصلاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۲۹۲

وزیر نیرو اظهار داشت: در چارچوب اصلاح نظام حمکرانی آب طی شش ماه گذشته مدیریت سدها متحول شده به عنوان مثال در سال جاری تولید برق در سدهای برق‌آبی صرفه‌جویی شد و میزان تولید از آنها به شدت کاهش یافت و این روند به رغم محدودیت تولید برق در عمده سدهای کشور بوده که منجر به ذخیره آب در سدها شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از موسسه تحقیقات آب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موسسه تحقیقات و امور پژوهشی پیش بینی استفاده از تکنولوژی و اصلاح طرح‌های اجرا شده نقش کلیدی دارد. مثلا طرح‌هایی را که دچار مشکلاتی هستند مدل کرده و نسبت به رفع ایرادات اقدام می‌کند. عملکرد دیگر موسسه پیش بینی جوی است که در این زمینه از تکنولوژی روزآمد استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه محوری تقویت موسسه و استفاده از تکنولوژی روز افزود: بخشی از وسایل آزمایشگاهی موسسه باید تقویت شود که اعتبارات خوبی نیز دراین زمینه پیش بینی شده است.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بارش‌ها به طور متوسط در حد نرمال هستند گفت: میزان بارش‌ها معادل متوسط 54 ساله بود، اما توزیع نامتناسب است به طوری که در بخش‌های جنوبی یعنی جنوب استان فارس هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان بارش‌ها خوب بوده و در حد نرمال و حتی چند برابر متوسط بوده اما در بخش‌هایی کمتر از نرمال است که امیدواریم این کمبودها جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی حوزه‌ها اکنون خیلی خشک و برخی نیز 20 تا 25 درصد با نرمال فاصله دارند.

محرابیان با اشاره به برنامه‌های حوزه آب تصریح کرد: ما دو برنامه محوری در دستور کار داریم یکی اصلاح و تقویت نظام حکمرانی است که منابعی که مدیریت می‌شود به نفع مطلوب استفاده شود. اقدامات زیادی باید در این زمینه انجام شود در همین راستا طی شش ماه گذشته جلسات زیادی با مدیران متخصصان بخش آب برگزار کردیم.

وی ادامه داد: برنامه تحول را در راستای اصلاح و تقویت حمکرانی در دستور کار داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از محورهای اساسی حضور و مشارکت ذینفعان در مدیریت منابع و شفافیت این حوزه است افزود: منابع باید برای همه مصرف‌کنندگان آب مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: ‌محور دوم برنامه‌ها سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های آبی کشور است ما اکنون شاهد رکود جدی و تعطیلی خیلی از پروژه‌های ضروری هستیم که باید فعال شوند. طی چند ماه گذشته پروژه‌های ویژه شناسایی و در بودجه 1401 منابع خوبی برای آنها پیش بینی شده که امیدواریم با تخصیص این منابع فعال شوند و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها بخش قابل توجیه از مشکلات آب شرب کشاورزی رفع شود.

وزیر نیرو گفت:‌ طرح‌های متعددی داریم که در مراحل پایانی متوقف شدند که باید سریعتر فعال شده و خطوط انتقال آب شرب در نقاط مختلف کشور اجرایی شوند و این جزو ضروریات است.

وی یادآور شد: همچنین استفاده از پایاب سدها برای تامین آب کشاورزی در دستور کار است که در نتیجه آن بخش قابل توجیه از محدودیت‌ها و تنش آبی مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: منابع و اعتبارات کشور از طریق بودجه و فعال کردن بخش خصوصی نظام بانکی، صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد تا پروژه‌ها هر چه سریعتر به اجرا برسند.

وی در ادامه درباره قبوض آب گفت: در قانون بودجه 1400 پیش بینی شده که قبوض مشترکینی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی افزایش یابد. کسانی که زیر الگو هستند هیچ گونه افزایش قیمتی ندارند و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند با رعایت الگوی کم‌مصرف‌ها شامل قبض رایگان می‌شوند.

وی درباره رایگان شدن قبوض آب و برق برخی مراکز گفت: این موضوع در دستور کار بررسی است و زمانی که دستور کار بررسی مجلس است زمانی که تبدیل به قانون شد اعمال می‌شود.

وی بیان کرد: آیین نامه برای دولت ارسال شده و به زودی مصوب می‌شود و با تصویب این آیین نامه کسانی که زیر الگو هستند نباید نگران باشند و کسانی که بالای الگو مصرف می‌کنند باید مصرف خود را کاهش داده تا شامل افزایش تعرفه برق نشوند.

وی گفت: مشترکینی که مصرف بالا دارند و آب را به صورت غیرضروری در استخرها، فضای سبز و شستشوی خودرو به مصرف می‌رسانند مردم تحمل نمی‌کنند چرا که آب در شرایط سخت تهیه می شود در شرایط سخت بودجه اجرا می‌شود و طی صدها کیلومتر خط منتقل می‌شود ضمن اینکه در فرآیند سخت تصفیه می‌شود بنابراین درست نیست که این آب به مصرف کشاورزی، فضای سبز و یا شستشوی خودرو برسد.

وی تاکید کرد:‌ از ابتدای 1401 برنامه داریم که جلوی مصارف غیرضروی آب گرفته شود چون مردم این را از ما می‌خواهند.

محرابیان درباره برنامه تغییر در موضوعیت سدهای کشور نیز گفت: در چارچوب اصلاح نظام حمکرانی آب طی شش ماه گذشته مدیریت سدها متحول شده به عنوان مثال در سال جاری تولید برق در سدهای برق‌آبی صرفه‌جویی شد و میزان تولید از آنها به شدت کاهش یافت و این روند به رغم محدودیت تولید برق در عمده سدهای کشور بوده که منجر به ذخیره آب در سدها شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز