خبرگزاری کار ایران

مسئول وزارت کشاورزی:

خودکفایی در شکر و پنبه دور از دسترس نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۹۱۰

معاون زراعت جهاد کشاورزی اظهار داشت: خودکفایی در شکر و پنبه را دور از دسترس ندانست و گفت: با احداث دو کارخانه در گلستان و خوزستان می‌توانیم در سه یا چهار سال آینده به خودکفایی شکر برسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری خود گفت: این روزها تغذیه به یکی از ابزارهای ابرقدرت‌ها تبدیل شده است تا به وسیله آن به کشورهای انقلابی فشار وارد کنند. ممکن است که یک شخص دیگر الزامات زندگی از جمله پوشاک خود را سال‌ها نگه دارد اما در بحث تغذیه نمی‌تواند خرید مایحتاج خود را به تعویق بیاندازد از این رو بحث امنیت غذایی بسیار اهمیت دارد و باید به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه برای تولید سیب زمینی و پیاز و سایر اقلام کشاورزی باید از پیش برنامه‌ریزی صورت گیرد گفت: برای اینکه این اقلام سر سفره مردم بیایند باید از سه سال پیش در این حوزه‌ها برنامه‌ریزی انجام بدهیم ما در بخش زراعت 120 میلیون تن تولید داریم که این میزان تولید در 12 میلیون هکتار اراضی صورت می‌گیرد. شش میلیون هکتار از اراضی آبی و شش میلیون هکتار آن دیمی هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه 23 میلیون تن غلات شامل برنج، ذرت، دانه‌های روغنی، گندم و جو در کشور تولید می‌شود گفت: ما سالانه 25 میلیون تن علوفه در کشور تولید می‌کنیم همچنین 14 میلیون تن کلزا، چغندرقند، نیشکر و محصولاتی که با صنعت کاربرد دارند در کشور تولید می‌شود. میزان تولید سبزیجات و جالیزار 21 میلیون تن است که 7.5 میلیون تن آن محصولات جالیزی است.

مهاجر با اشاره به قارار گرفتن ایران در کمربند خشکی کره زمین گفت: تلاش ما باید به سمتی برود که استفاده از آب را به حداکثر برسانیم شیرین کردن آب برای کشاورزی برای ما مقرون به صرفه نیست اما پیشرفت‌های روزانه در این بخش این نوید را به ما می‌دهد که در آینده نزدیک بتوانیم آب شور را شیرین کنیم و از آن در بخش کشاورزی بهره بگیریم.

معاون زراعت جهاد کشاورزی با اشاره به آفتاب مناسب در کشور گفت: آفتاب میزان عملکرد و تولید را در کشور افزایش می‌دهد و کیفیت محصولات را بالا و میزان سمپاشی را کاهش می‌دهد از این رو آفت کمتری به محصولات حمله می‌کند و نیاز به سمپاشی کمی وجود دارد.

وی با اشاره به بحث‌های اخیر درباره مرجوع کردن محصولات کشاورزی به بهانه سموم باقیمانده گفت: هر کشوری قوانین استاندارد خود را برای صادرات و واردات تعریف کرده است و تلاش دارد که از این قوانین عدول نکند. وزارت جهاد کشاورزی به سمتی حرکت می‌کند که  هیچ کالایی صادر نشود مگر اینکه استانداردهای صادرات را رعایت کرده باشد. بحث مرجوع کردن تولیدات کشاورزی همه ساله برای کشورهای مختلف رخ می‌دهد در سال گذشته ما چند محموله ذرت آرژانتین و برزیل را مرجوع کردیم. همچنین 20 تن کلزا که از آلمان وارد شد آلوده بودند و آنها نیز محموله آلوده را پس گرفتند و حتی غرامت آن را نیز پرداخت کردند.

وی با اشاره به  اینکه 600 هزار تن سیب زمین در سال جاری صادر شد گفت: محموله سیب زمینی برگشت نخورد و تنها 50 تن سیب زمینی از ازبکستان به دلیل اینکه در این محموله خاک وجود داشت برگشت داده شد آنها دوباره متقاضی سیب زمینی ما بودند اما ما به آنها دیگر سیب زمینی ندادیم.

به گفته وی اگر دیدید میوه‌ای کرم خورده است به راحتی آن را بخورید چون سم ندارد. وزارت جهاد کشاورزی اجازه استفاده از سمی را نمی‌دهد مگر اینکه آن سم‌ها دو سال در اتحایه اروپا استفاده شده باشند. استانداردها در اتحادیه اروپا بالاست از این رو ما تلاش داریم که به این مهم بیشتر توجه کنیم رویکرد وزارت جهاد کشاورزی توجه به  افزایش کیفیت محصولات است.

وی امکان خودکفایی در شکر و پنبه را دور از دسترس ندانست و گفت: با احداث دو کارخانه در گلستان و خوزستان می‌توانیم در سه یا چهار سال آینده به خودکفایی شکر برسیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سطح 250 هزار هکتار کشت قراردادی صورت گرفته است گفت: سازمان تعاون روستایی در بحث کشت قراردادی چغندر قند و نیشکر، پنبه گندم و ... ورود کرده است از سال آینده به دنبال کشت قراردادی برنج پرمحصول هستیم. در سبزی و صیفی‌جات 10 میلیون تن کشت قراردادی انجام شده است که همه آنها صادر خواهد شد.

وی میزان کشت قراردادی در اقلام مختلف کشاورزی را اینگونه شرح داد: چغندر قند 100 درصد، گندم 250 هزار هکتار، 400 هزار تن دانه روغنی و پنبه 30 درصد.

این مقام مسئول با اشاره به الزام افزایش عملکرد در واحد سطح گفت: ما باید تلاش کنیم که عملکرد اراضی برنج را در استان‌ه ای شمالی کشور بالا ببریم. این مهم با زهکشی اراضی امکان‌پذیر است اگر بتوانیم اراضی شمالی کشور را زهکشی کنیم می‌توانیم دو بار در سال کشت برنج انجام بدهیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که آیا می‌توان سازوکاری در نظر گرفت که قیمت محصولات کشاورزی به نفع کشاورزان تمام شود تا آنها انگیزه تولید را از دست ندهند و همچنان تولید ادامه داشته باشد گفت: مصرف سالیانه سیب زمینی در کشرو 4.5 میلیون تن است. این در حالی است که امکان تولید سیب زمینی تا 10 میلیون تن وجود دارد اما ما سالانه 5.5 میلیون تن تولید می‌کنیم که از این مقدار 600 هزار تن آن را صادر و حدود 550 هزار تن آن را به عنوان بذر برای کشت سالانه آ‌ینده در نظر گرفته‌ایم ما باید تلاش کنیم که تعادلی بین حمایت از تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کنیم. جلسات زیادی در این زمینه برگزار کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که قیمت بیش از  10 هزار تومان برای سیب زمینی برای مصرف کنندگان ضرر دارد و این قیمت به نفع تولیدکنندگان نیز هست. ما خود را حامی کشاورزان می‌دانیم و تلاش داریم که آنها بتوانند با قدرت به کار خود ادامه بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز