خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی مصرف برنج ایرانی/ دست‌های پشت پرده برای توجیه واردات

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۵۳۳

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل کاهش مصرف برنج ایرانی را 50 تا 60 درصد عنوان کرد و افزود: افزایش نرخ این محصول باعث شد که مصرف‌کنندگان داخلی چون توان خرید برنج ایرانی را ندارند متمایل به خرید برنج خارجی ‌شوند.

حسن تقی زاده  در گفت‌وگو با با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که برخی از سوداگران می‌خواهند با افزایش نرخ برنج داخلی، واردات برنج خارجی را توجیه پذیر جلوه بدهند، دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ گفت: پیش از افزایش نرخ برنج داخلی رنج قیمت برنج 386 پاکستانی، کیلویی 17 تا 18 هزار تومان بود اما بعد از افزایش نرخ برنج طارم از کیلویی 30 هزار به 70 تا 80 هزار تومان نرخ برنج پاکستانی نیز بالا رفت.

وی ادامه داد: قیمت یک کیسه برنج 10 کیلویی سوپر کرنل پاکستانی 300 هزار تومان است که باید بگویم کیفیت آن بالاتر از برنج فجر است این در حالیست که قیمت برنج فجر کیلویی 55 تا 60 هزار تومان به فروش می‌رسد و برنج کشت دوم به کیلویی 90 هزار تومان رسیده است.

 تقی‌زاده با بیان اینکه محموله‌های وارداتی برنج بالای هزار تن هستند، افزود: افزایش 2 تا 5 هزار تومانی قیمت برنج خارجی مساوی با چندین میلیارد سود برای واردکنندگان، از این‌رو ممکن است برخی سوداگران با خرید و دپو برنج ایرانی بخواهند واردات برنج خارجی را توجیه‌پذیر کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اولتیماتوم‌ اخیر وزارت جهاد کشاورزی به شالیکوبان شمال کشور، گفت: این وزارتخانه برای تنظیم بازار برنج به شالیکوبان و صاحبان کارخانه‌ها اعلام کرده است که کشاورز یا باید بار خود را بفروش برساند و یا باید آن را از کارخانه‌ها خارج کند در غیر این صورت مشمول احتکار می‌شود. از‌ مرداد سال جاری بخش قابل توجهی از برنج به اسم برنج کشاورزان در کارخانه‌های شالیکوبی دپو شده است اما باید بگویم 80 درصد این برنج را دلال‌ها خریداری کرده‌اند.

به گفته وی، اگر یک مشتری به کارخانه مراجعه کند و نتواند برنج خریداری کند آن کارخانه مشمول مجازات احتکار خواهد شد.

 تقی‌زاده  تصریح کرد: صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بسیاری از دلال‌ها در همان ابتدای برداشت محصول اقدام به خرید برنج کردند و 80 درصد از برنج احتکار شده کیلویی 30 تا 40 هزار تومان خریداری شده است.

وی کاهش مصرف برنج ایرانی را 50 تا 60 درصد عنوان کرد و افزود: افزایش نرخ این محصول باعث شد که مصرف‌کنندگان داخلی برای اینکه توان خرید برنج ایرانی را ندارند متمایل به خرید برنج خارجی ‌شود هرچند چندان با ذائقه آنها خوش نیست.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه خبر توزیع هوشمند برنج شیرودی بازار را دو روز آرام کرده است، افزود: برنج شیرودی جزو ارقام پرمحصول است که در مازندران و گلستان با هدف خودکفایی تولید برنج، کشت می‌شود. کیفیت آن هم رده برنج پاکستانی است که این برنج در استان گیلان تولید نمی‌شود. حدود 400 تا 500 هزار تن برنج شیرودی در سال تولید می‌شود اما هنوز توزیع هوشمند عملیاتی نشده است و نمی‌توان چندان درباره آن اظهارنظر کرد.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل، تصریح کرد: قیمت برنج شیرودی بودار شده در بنکداری کیلویی 44 هزار تومان و در واحدهای عرضه به بالای کیلویی 50 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به کیفیت برنجی که قرار است به صورت هوشمند توزیع شود، گفت: شنیده‌های من حاکی از این بود که قرار است برنج با 15 درصد شکسته خرد عرضه شود به این معنا که برنج شکسته آن بعد از شالیکوبی جدا نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز