خبرگزاری کار ایران

جنگ احتمالی روسیه-اوکراین و بازار نفت و گاز/ سردرگمی سرمایه و دادوستد کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۱۹۸

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اگر جنگی بین روسیه و اوکراین صورت گیرد عواقب بدی برای جهان و منطقه خواهد داشت، گفت: اکنون اروپا پشت اوکراین است اما در عین حال گاز اروپا از روسیه تامین می‌شود و برخی خطوط لوله از اوکراین عبور می‌کند با توجه به این شرایط امکان دارد گاز روسیه به اروپا قطع شود که پیامدهای اقتصادی خواهد داشت.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره جنگ احتمالی اوکراین و روسیه و تاثیر آن بر بازار نفت و گاز اظهار داشت: هدف روسیه از اختلاف بوجود آمده و لشکرکشی در نزدیکی مرز اوکراین این است که ناتو اوکراین را نپذیرد، اگر این هدف محقق نشود روسیه حمله نخواهد کرد. ضمن اینکه روسیه در نظر دارد رئیس دولت این کشور فردی همسو با روس‌ها انتخاب شود.

 وی افزود: از سوی دیگر تاریخ نشان داده روسیه معمولا پای کاری که می‌کند، می‌ایستد مگر اینکه منافع اصلی‌اش به خطر بیفتد، اما در هر حال اگر حمله‌ای صورت گیرد عواقب بدی برای جهان و منطقه خواهد  داشت، اکنون اروپا پشت اوکراین است اما در عین حال گاز اروپا از روسیه تامین می‌شود و برخی خطوط لوله از اوکراین عبور می‌کند با توجه به این شرایط امکان دارد گاز روسیه به اروپا قطع شود که پیامدهای اقتصادی خواهد داشت. 

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: این امکان هم وجود دارد که اروپا با توجه به سطح درگیری‌های احتمالی مکانیزمی در نظر بگیرد چیزی جایگزین خرید گاز از روسیه شود.

وی با بیان اینکه هرگونه درگیری تبادلات هر کالایی از جمله غلات بین روسیه، اوکراین و اروپا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، افزود: این اوضاع مانند دومینویی تعادل منطقه آسیای میانه را بهم می‌ریزد. 

خادمی یادآور شد: اگرچه هم امریکا و هم  روسیه اعلام کرده‌اند هر اتفاقی بیفتد امنیت انتقال انرژی را تضمین می‌کنند، هرچند اوکراین این نظر را ندارد اما در هر حال اگر جنگی رخ دهد هیچ‌یک از وقایع قابل مدیریت نیست.

وی با بیان اینکه قیمت نفت و گاز تحت تاثیر وقایع غیرپایدار منطقه افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: هرچند افزایش بهای نفت گریزناپذیر است، قرادادهای گاز نیز اگرچه بلندمدت هستند و قیمت و مکانیزم آن از قبل تعیین شده اما با تغییرات اساسی مواجه خواهد شد، همچنین قیمت فرآورده‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، زیرا امنیت بازار بهم می‌ریزد و  در نتیجه‌ی آن اتوماتیک قیمت کالاها بهم می‌ریزد.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: نه تنها محصولات نفتی بلکه محصولات کشاورزی و همه کالاهایی که از طریق این منطقه ترانزیت یا تولید می‌شوند، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، در کل منطقه قفقاز از نظر غذایی دچار آسیب می‌شود، چون داد و ستد دارند و اغلب نیازهایشان را از روسیه و اروپا وارد می‌کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه تولیدات کشاورزی وابستگی زیادی به محصولات پایین‌دست پتروشیمی از جمله اوره دارد، در صنعت و کشاورزی بشدت تغییراتی حاصل خواهد شد. بعبارت دیگر داد و ستد محصولات کشاورزی هم امنیتی شده و بسادگی انجام نمی‌شود، از دیگر سو سرمایه هم از جایی که ناامنی باشد فرار می‌کند، بعبارت دیگر رابطه بازرگانی با مشکل مواجه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز