خبرگزاری کار ایران

فعالیت متانول کاوه متوقف شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۷۴۴

افزایش نامتعارف قیمت گاز سوخت و خوراک صادر شده برای این مجتمع با مبلغ 87770 ریال برای هر متر مکعب گاز خوراک (معادل 34.5 سنت در برابر گرانترین گاز جهان Henry Hub آمریکا و اروپا با نرخ 19٫1 سنت)، بهای تمام شده متانول تولیدی این مجتمع را حداقل به 430 دلار بدون ریسک های ناشی از شرایط تحریم رسانده است.

به گزارش ایلنا، رئیس هیئت مدیره شرکت متانول کاوه که پس از پتروشیمی زاگرس بزرگترین واحد تولید متانول کشور است،  در نامه‌ای به دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از توقف فعالیت مجتمع متانول کاوه به دلیل عدم توجیه پذیری تولید خبر داد.

در این نامه آمده است: با التزام به ابلاغیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی دال بر رعایت محدودیت 50 درصد در تامین گاز مورد نیاز این مجتمع طی 60 روز گذشته و اخیرا نیز ابلاغ محدودیت گاز در فصل سرد از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در جهت رعایت منافع عمومی اقدام به توقف تولید مجتمع نمود.

در ادامه این نامه با اشاره به افزایش بی سابقه قیمت خوراک پتروشیمی ذکر شده است: افزایش نامتعارف قیمت گاز سوخت و خوراک صادر شده برای این مجتمع با مبلغ 87770 ریال برای هر متر مکعب گاز خوراک (معادل 34.5 سنت در برابر گرانترین گاز جهان Henry Hub  آمریکا و اروپا با نرخ 19٫1 سنت)، بهای تمام شده متانول تولیدی این مجتمع را حداقل به 430 دلار بدون ریسک های ناشی از شرایط تحریم رسانده است. این در حالی است که قیمت فروش به محدود متقاضیان و خریداران متانول ایران در کشور چین فقط 310 دلار است لذا تولید  با این زیان سنگین به هیچ عنوان توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

شرکت متانول کاوه با اشاره به زیان این شرکت از افزایش قیمت خوراک ادامه می دهد: زیان وارده به ازای هر تن تولید معادل 120 دلار به این شرکت تحمیل می گردد. در نهایت این مجموعه با شرایط فوق، امکان ارز آوری برای کشور نمیتواند داشته باشد و در نهایت بازار صادراتی متانول کشور تقدیم کشورهای رقیب و همسایه خواهد شد و پیامدهای ناگواری را به واسطه نابودی اشتغال و هدر رفت سرمایه های کشور به بار خواهد آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز