خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

استقبال افغانستان از حضور شرکت‌های ایرانی/ هیچ پروژه‌ای در قره‌باغ نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۱۴۹

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: رفت و آمد بین دولتمردان نشان می‌دهد که اگر ثبات و امنیت مناسبی در افغانستان ایجاد شود، با توجه به استقبال حکام فعلی این کشور نسبت به حضور شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌ها، افق روشنی حتی در ماه‌های پیش رو وجود داشته باشد و پروژه‌ها توسعه پیدا کند.

بهمن صالحی جاوید در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی و اظهارات معاون وزیر صمت مبنی بر افزایش صادرات این خدمات به 1.8 میلیارد دلار اظهار کرد: علاقه این دولت بر این است که بتواند میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی را دوباره به 5 میلیارد دلار برساند. به نظر می‌رسد زود است که تصدیق کنیم دولت تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد یا برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ریل‌گذاری کند، چراکه بخشی از آمارها مربوط به ارقامی است که هنوز مبادله کامل نشده است. عددی که توسط آقای پیمان‌پاک اعلام شده هنوز به دست من نرسیده اما امیدواریم که با همین ریل بتوانیم به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی برگردیم.

وی افزود: روند صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور رو به رشد است و به نظر می‌رسد با تغییر رویکرد دولت چشم‌انداز بهتری برای توسعه خدمات فنی و مهندسی اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: از آنجا که هنوز آمار دقیق به دست ما نرسیده، نمی‌توانیم این رقم را رد یا تایید کنیم، اما سازمان توسعه تجارت سازمان رسمی تجارت کشور بوده و حتما رقم درستی است. اما صادرات 1.8 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی به هیچ عنوان رقم دست‌نیافتنی نیست. ما قرارداد یک میلیارد دلاری رینگ کابل را داریم که در این کش و قوس‌های سیاسی در افغانستان متوقف شده است.

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در ادامه تصریح کرد: اگر آرامشی در روابط فی ما بین با ترکمنستان اتفاق بیافتد، به سهولت مستعد چند میلیارد دلار پروژه است که در یک فرصت سه تا چهار ماهه به راحتی می‌تواند به عقد قرارداد منجر شود. و یا بازسازی قره‌باغ 10 میلیارد دلار پروژه دارد که اگر تنها ده درصد از آن را بتوانیم بگیریم 1 میلیارد دلار می‌‌شود که رقم مناسبی است. در عراق و پاکستان هم به همین ترتیب، یعنی اگر ما به سراغ بازارهای دوردست نرویم، همین بازارها طی 3 تا 4 ماه به سهولت ظرفیت 5 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارد. بنابراین صادرات 1.8 میلیارد دلار اصلا دور از انتظار نیست.

صالحی جاوید ادامه داد: همین بازارها ظرف سه سال به راحتی می‌تواند صادرات خدمات فنی و مهندسی ما را به 20 میلیارد دلار برساند. با این حال هنوز کشور جدیدی به سبد پروژه‌های ایرانی اضافه نشده است. ما فعلا درصدد این هستیم که بتوانیم بازارهای موجود خود را حفظ و بازارهای از دست رفته را دوباره احیا کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ گفت: متاسفانه الان هیچ حضوری در قره باغ نداریم ولی این منطقه به خوبی ظرفیت حضور شرکت‌های ایرانی را دارد. نزدیکی فرهنگی، زبانی و همجواری مرزی ظرفیتی می‌سازد که حضور شرکت‌های ایرانی را در آنجا بسیار مقرون به صرفه می‌کند. محقق شدن این حضور نیاز به دیپلماسی اقتصادی دارد.

صالحی جاوید متذکر شد: رفت و آمدهایی که به افغانستان انجام می‌شود، افق روشنی را ایجاد می‌کند، صرف نظر از کیفیت نوع حکومت در این کشور. به هر شکل رفت و آمد بین دولتمردان نشان می‌دهد که اگر ثبات و امنیت مناسبی در افغانستان ایجاد شود، با توجه به استقبال حکام فعلی این کشور نسبت به حضور شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌ها، افق روشنی حتی در ماه‌های پیش رو وجود داشته باشد و پروژه‌ها توسعه پیدا کند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: در قزاقستان نیز بخشی از پروژه‌ها، به علت تحولات سیاسی در این کشور دستخوش توقف و ایستایی شده که به نظر می‌رسد تا برقراری آرامش توسعه حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور اتفاق بیافتد. البته اگر در طی این تحولات رنگ و لعاب غربی دراین کشور توسعه پیدا کند، ممکن است شرایط برای شرکت‌های ایرانی انقباضی شود. با این حال دیپلماسی اقتصادی می‌تواند به چشم‌انداز حضور ما و فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی کمک کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز