خبرگزاری کار ایران

اوجی: اطمیمنان دارم شرایط کشورهای تحت تحریم لحاظ می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۳۱۸

وزیر نفت در نشست ویژه اعضای اوپک گفت: اطمینان دارم کشورهای عضو در تصمیم‌ها و اقدام‌های خود، ملاحظات اعضایی که در شرایط ناعادلانه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی از تولید و صادرات نفت خود بازمانده‌اند را در نظر قرار می‌دهند.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، جواد اوجی عصر امروز (۱۳ دی‌ماه) در نشست ویژه اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای انتخاب دبیرکل به‌صورت ویدئو کنفرانس، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو میلادی به اعضای این سازمان، از خدمات ارزنده و شایان محمد سانوسی بارکیندو (دبیرکل کنونی اوپک) قدردانی کرد.

وی ضمن تبریک به هیثم القیص برای انتخاب به‌عنوان دبیرکل تازه اوپک گفت: از طرف دولت و ملت ایران به دولت و ملت کویت و محمد عبدالطیف فارس، وزیر نفت این کشور تبریک عرض می‌کنم.

وزیر نفت افزود: امیدوارم انتخاب ایشان گامی بزرگ در پیشبرد اهداف اوپک و اعضای آن و راهبری منصفانه و آینده‌نگرانه دبیرخانه این سازمان باشد.

اوجی ضمن آرزوی موفیقت برای القیص در مسئولیت جدید در دوران چالش‌ برانگیز برای سوخت‌های فسیلی، تصریح کرد: اطمینان دارم موفقیت‌های اوپک در سال‌های اخیر با هدایت آقای بارکیندو و مدیریت خوب آقای القیص ادامه داشته باشد.

وی در پایان گفت: اطمینان دارم کشورهای عضو اوپک در همه تصمیم‌ها و اقدام‌های خود ملاحظات آن دسته از کشورهای عضو که در شرایط ناعادلانه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی قرار گرفتند و از تولید و صادرات نفت خود در سال‌های گذشته محروم بودند را در نظر قرار می‌دهند.

دبیرکل جدید اوپک براساس اصل اجماع انتخاب شده است

 اوجی گفت: براساس تصمیم نشست وزارتی اوپک‌ (دهم آذرماه) مقرر شد امروز نشستی ویژه در سطح وزیران برگزار شود.

وی با بیان اینکه نشسست امروز تنها یک دستور کار داشت و آن تصمیم‌گیری درباره دبیرکل آینده اوپک بود، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید دوره مسئولیت دبیرکل کنونی اوپک (محمدسانوسی بارکیندو) خردادماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

وزیر نفت تصریح کرد: از مدتی پیش موضوع معرفی نامزدها برای انتخاب دبیرکل آینده اوپک در سطح وزیران این سازمان مطرح شده بود و در نشست عادی ۱۸۲ این سازمان نیز این موضوع دوباره طرح و از کشورهای عضو خواسته شد در فرصت زمانی دوهفته‌ای تا ۲۵ آذرماه (۱۵ دسامبر ۲۰۲۱) در صورت تمایل نامزد مورد نظر خود را معرفی کنند.

اوجی ادامه داد: با وجود این اعلام، در این مدت تنها کویت بود که از حدود دو ماه پیش نامزد مورد نظر خود را برای این سمت به‌طور رسمی معرفی کرده بود و با وجود گمانه‌زنی‌ها هیچ یک از دیگر کشورهای عضو اوپک برای سمت دبیرکلی اعلام نامزدی نکردند.

وی گفت: براساس این شرایط و با توجه به سوابق، تجربه‌ها و شناخت کشورهای عضو از نامزد کویت (هیثم الغیص) نشست وزارتی اوپک به اتفاق آرا و براساس اصل اجماع تصمیم گرفت آقای الغیص برای سه سال به‌عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب شود.

به گفته وزیر نفت، دوره مسئولیت دبیرکل تازه اوپک از ابتدای اوت ۲۰۲۲ (اوایل مرداد ۱۴۰۱)‌ آغاز می‌شود و برای ایشان در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز