خبرگزاری کار ایران

ظرفیت تولید گاز در میدان شوریجه ۲ برابر می‌شود/ افزایش ذخیره روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز در مخزن شمال‌شرق کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۹۹۸

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار داشت: با پروژه امروز، ظرفیت تولید مخزن شوریجه از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا نوشادی در مراسم تنفیذ قرارداد طرح ذخیره‌سازی گاز میدان خانگیران – مخزن شوریجه D با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون تولید گاز از 7 میلیون متر مکعب به 870 میلیون متر مکعب در روز رسیده است، اظهار داشت: این میزان تولید تا جایی است که منتقدان و تحلیلگران در حوزه گاز عنوان می‌کنند که به برخی مناطق نباید گازرسانی می‌شد در واقع انتقاد به پرکاری در صنعت گاز است.

وی افزود: امروز 1870 کیلومتر لوله با سایز بزرگ در دستور کار قرار گرفته، تعداد ایستگاه‌ها دو رقمی شده و این یک رکورد است. طرح پالایشی و دیسپچینگ نیز در سطح قابل قبولی است بنابراین باید گفت که صنعت گاز کشور در یک دوران پرتکاپو قرار دارد و صعود به قلل دیگر نیز هدفگذاری شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به پروژه ذخیره‌سازی گاز مخزن شوریجه گفت: با این قرارداد برای اولین بار مدیریت مخزن را در راستای زنجیره ارزش به عهده می‌گیریم. این مدیریت مخزن از طریق قرارداد برون‌سپاری انجام می‌شود که همین موضوع هدفگذاری برای رشد را نشان می‌دهد.

نوشادی با بیان اینکه با پروژه امروز، ظرفیت تولید مخزن شوریجه از 20 میلیون متر مکعب به 40 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد، تاکید کرد: رقم تولید سالانه نیز از 2.25 میلیارد متر مکعب به 4.5 متر مکعب در سال خواهد رسید.

وی همچنین گفت: به زودی میدان سراجه قم را نیز واگذار خواهیم کرد. همچنین برای اولین بار توسعه میادین گازی مختار و قزل‌قلعه را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین یادآور شد: دو پروژه مهم دیگر ما در زمینه ذخیره‌سازی، گنبد نمکی کاشان و یورد شاه ورامین است که به زودی عملیات اجرایی این دو میدان هم آغاز خواهد شد.

نوشادی با بیان اینکه ما در اجرای طرح‌های جدید گازی بسیار گزیده‌کار و سخت‌ سلیقه هستیم، اذعان کرد: ما به مدد مجموعه مپنا به سمت بازیابی انرژی حرکت خواهیم کرد. جاهایی که مشکل آب داریم به سمت سیکل بسته و در مناطقی که مشکل نداریم سیکل باز اجرا خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید انرژی را رایگان هدر بدهیم، بیان کرد: برای طرح‌هایی مثل مینی ال ان جی نیز بسیار گزیده‌کار هستیم و بنای ما این است که مشخص شود این طرح‌ها مشکل تولید، انتقال، ذخیره و توزیع گاز را حل می‌کند چرا که امروز دیگر از دوران درآمدهای سرشار نفتی عبور کرده‌ایم. بنابراین حتی اگر تحریم هم نبودیم باید به صورت گزیده هر پروژه‌ای را اجرا کنیم.

به گزارش ایلنا، با توجه به ضرورت تأمین گاز در شمال و شمال شرق کشور در فصل‌های سرد سال و برآورد افت شدید تولید در مخزن مزدوران از سال ۱۴۰۴، مخزن شوریجه D که اصلی‌ترین تأمین‌کننده خوراک پالایشگاه خانگیران در منطقه سرخس استان خراسان رضوی است و با توجه به عملکرد مناسب مخازن شوریجه در ذخیره‌سازی گاز طبیعی( فاز -۱)، توسعه ذخیره‌سازی گاز در این میدان در تاریخ 95.10.28 از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.

مطابق مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی گاز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسعه ذخیره‌سازی انجام شد که پس از برگزاری مناقصه به‌صورت دو مرحله‌ای  گروه مپنا انتخاب شد که به‌منظور توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه و افزایش ظرفیت ذخیره گاز از 2.25 به 4.5میلیارد مترمکعب و تولید روزانه از 20 میلیون مترمکعب به 40میلیون مترمکعب قرار است فعالیت‌هایی به شرح زیر انجام شود:

- حفر 28حلقه چاه تولیدی/ تزریقی همراه با برق‌رسانی و جاده‌های دسترسی - احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط جریانی از محل چاه‌ها تا چندراه‌ها؛

- احداث سه چندراهه و یک مرکز جمع‌آوری و توزیع گاز و خطوط جریانی اصلی تولید و تزریق گاز همراه با برق‌رسانی و احداث جاده دسترسی به آنها؛

- احداث تأسیسات تزریق گاز با ظرفیت 20 میلیون مترمکعب در روز؛

- احداث تأسیسات پالایشگاهی برای فرآورش گاز به ظرفیت 10 میلیون مترمکعب در روز؛

- دوره ساخت تأسیسات جدید به‌مدت سه سال.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز