خبرگزاری کار ایران

امضای قرارداد ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه/ پروژه تراز کردن تولید و مصرف گاز

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۹۸۴

مدیرعامل مپنا با اشاره به پروژه امضای قرارداد امروز برای توسعه مخزن ذخیره گاز خاطرنشان کرد: این پروژه تلاش می‌کند ناترازی همزمانی را تراز کند و از این منظر بسیار بااهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی‌آبادی در مراسم تنفیذ قرارداد طرح ذخیره‌سازی گاز میدان خانگیران- مخزن شوریجه D اظهار داشت: موضوع انرژی اگرچه بسیار مهم است و تاثیر آن در اقتصاد و سرنوشت مردم پوشیده نیست اما در کشور ما علیرغم ظرفیت بالا، با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: ما از جهاتی در حوزه انرژی عملکرد خوبی داشته‌ایم اما جهاتی نیز قابل نقد است زیرا در بخش مصرف، توجهی به اهمیت این کالای راهبردی نداریم.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه به دلیل آدرس غلط، مصرف بی‌رویه افزایش می‌یابد، ابراز امیدواری کرد: در سطح ملی، به ناترازی تولید و مصرف توجه شود زیرا شدت مصرف انرژی در کشور ما از عرف بین‌المللی بالاتر است.

علی‌آبادی با تاکید بر اهمیت ذخیره‌سازی انرژی گفت: ما در حال حاضر در حوزه برق 86 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده و در فصل زمستان 40 هزار مگاوات مصرف داریم اما همین میزان ظرفیت ما را با کمبود مواجه می‌کند زیرا در تولید و مصرف، ناترازی داریم و این باعث شده تا برای پیک‌سایی مجدداً به سمت تولید نیروگاه برویم.

وی تاکید کرد: در حوزه گاز هم نگرانی ما بابت همین مصرف بی‌رویه است به طوری که مسئولین گاز و برق نسبت به تامین این دو حامل انرژی هشدار داده‌اند و تا جایی که ممکن است در زمستان قطعی برق و گاز داشته باشیم.

مدیرعامل مپنا با اشاره به پروژه امضای قرارداد امروز برای توسعه مخزن ذخیره گاز خاطرنشان کرد: این پروژه تلاش می‌کند ناترازی همزمانی را تراز کند و از این منظر بسیار بااهمیت است.

علی‌آبادی با بیان اینکه ما مکلفیم پروژه مورد نظر را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم، ابراز امیدواری کرد: در زمان مناسب و مقتضی، پروژه به اتمام برسد.

به گزارش ایلنا، با توجه به ضرورت تأمین گاز در شمال و شمال شرق کشور در فصل‌های سرد سال و برآورد افت شدید تولید در مخزن مزدوران از سال ۱۴۰۴، مخزن شوریجه D که اصلی‌ترین تأمین‌کننده خوراک پالایشگاه خانگیران در منطقه سرخس استان خراسان رضوی است و با توجه به عملکرد مناسب مخازن شوریجه در ذخیره‌سازی گاز طبیعی( فاز -۱)، توسعه ذخیره‌سازی گاز در این میدان در تاریخ 95.10.28 از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.

مطابق مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی گاز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسعه ذخیره‌سازی انجام شد که پس از برگزاری مناقصه به‌صورت دو مرحله‌ای  گروه مپنا انتخاب شد که به‌منظور توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه و افزایش ظرفیت ذخیره گاز از 2.25 به 4.5میلیارد مترمکعب و تولید روزانه از 20 میلیون مترمکعب به 40میلیون مترمکعب قرار است فعالیت‌هایی به شرح زیر انجام شود:

- حفر 28حلقه چاه تولیدی/ تزریقی همراه با برق‌رسانی و جاده‌های دسترسی - احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط جریانی از محل چاه‌ها تا چندراه‌ها؛

- احداث سه چندراهه و یک مرکز جمع‌آوری و توزیع گاز و خطوط جریانی اصلی تولید و تزریق گاز همراه با برق‌رسانی و احداث جاده دسترسی به آنها؛

- احداث تأسیسات تزریق گاز با ظرفیت 20 میلیون مترمکعب در روز؛

- احداث تأسیسات پالایشگاهی برای فرآورش گاز به ظرفیت 10 میلیون مترمکعب در روز؛

- دوره ساخت تأسیسات جدید به‌مدت سه سال.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز