خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هدررفت ۲۵ درصد آب کشور/ ۲ میلیارد متر مکعب آب از دسترس خارج می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۱۳۷

یک کارشناس مدیریت منابع آب گفت: در حال حاضر آب بدون درآمد در کشور 25 درصد است یعنی 25 درصد از 6 میلیارد آب موجود در شبکه‌های شرب هدر می‌رود.

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره هدررفت و دامن زدن به بحران آب کشور اظهار داشت: مهمترین مشکل در موضوع هدررفت آب در حوزه کشاورزی است و دلیل آن نیز نبودن شبکه آبیاری-زهکشی است که باعث شده به انحاء مختلف آب هدر رفته و به جای تغذیه اراضی کشاورزی یا به داخل زمین نشت کند و یا تبخیر شود. 

وی با ذکر مثالی توضیح داد: اگر آب از مسیر خط لوله به اراضی کشاورزی ارسال شود، بابت تامین 100 متر مکعب 110 متر مکعب آب روانه می‌شود اما چنانچه از یک کانال بتونی سرباز آب را انتقال دهیم جهت تامین همین رقم 100 متر مکعبی باید 130 متر مکعب آب روانه شود زیرا بخشی از آب تبخیر می‌شود ودر صورتی که کانال خاکی باشد باید 150 متر مکعب آب وارد مسیر شود زیرا بخشی تبخیر و بخشی نیز به داخل زمین نفوذ می‌کند.  

این کارشناس مدیریت منابع آب با بیان اینکه بخشی از هدررفت آب در کشاورزی جایی است که شبکه نداریم و آبیاری سنتی است، تاکید کرد: بنابراین ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی مدرن می‌تواند بخشی از هدررفت آب در بخش کشاورزی را حذف کند یعنی وقتی راندمان آبیاری از 32 درصد به 60 تا 70 درصد برسد، 30 درصد در همه بخش‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

وی در ادامه بخش صنعت را چندان در حوزه هدررفت مقصر ندانست و گفت: این بخش به دلیل اجرای پروژه‌های بازچرخانی تاحدی جلوی هدررفت را گرفته است.

رئیسی خاطرنشان کرد: داستان اساسی هدررفت در حوزه آب شهری است، یعنی آبی که پشت سد جمع و به داخل شهر منتقل، بابت تصفیه هزینه شده و داخل خطوط لوله شده است، طبق آمار 15 تا 20 درصد هدر می‌رود که در گذشته به آن آب به حساب نیامده گفته می‌شد  که البته بعدها با عنوان آب بدون درآمد مطرح شد، یعنی به طور مثال از 125 متر مکعب نیاز آب ارسالی به یک مشترک حدود 100 متر مکعب به مقصد می‌رسد و این در حالی است که بابت 125 متر مکعب هزینه می‌شود اما پول 100 متر مکعب دریافت می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر آب بدون درآمد در کشور 25 درصد است یعنی 25 درصد از 6 میلیارد آب موجود در شبکه‌های شرب هدر می‌رود، بعبارت دیگر اگر نیاز آب 6 میلیارد متر مکعب است باید 8 میلیارد متر مکعب آب وارد خطوط انتقال شود که مهم‌ترین دلیل این میزان هدررفت این است که سرمایه‌گذاری کافی برای خطوط لوله انجام ندادیم. 

این کارشناس حوزه آب گفت: مسئولین به جای اینکه منابع جدید آبی تعریف کنند باید با تعویض خطوط فرسوده اقدام کنند و آب را ذخیره کرده و از هدررفت جلوگیری کنند. یعنی به جای اینکه آب به زیر زمین برود به هدف مورد نظر برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز