خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

۱۴۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها دپو شده است/ افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ‌ها در هفته اخیر/ با این روند، منتطر قیمت‌های بالا باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۰۱۰

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تبریز اظهار داشت: با فرض اینکه یک ماه هم خودروسازان عرضه را افزایش دهند اما اگر ماه بعد نتوانند تداوم آن را حفظ کنند باید دوباره منتظر افزایش قیمت باشیم. در یک هفته اخیر بین 10 تا 15 درصد افزایش قیمت در بازار خودرو داشته‌ایم.

ابراهیم مددیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار کرد:‌ بازار خودرو در وضعیت فعلی درگیر تورم و رکود تومان است. در واقع یک شرایط رکود تورمی در بازار حاکم است. روز به روز به قیمت‌ها اضافه می‌شود درحالی که در عمل معامله‌ای انجام نمی‌شود و قیمت‌ها تنها روی کاغذ افزایش می‌یابد.

 وی ادامه داد: کانال‌های خودرویی هم به این موضوع دامن زده و مدام قیمت‌های بالا اعلام می‌کنند. میزان معامله حدود 10 تا 20 درصد است که آن هم مربوط به مصرف‌کنندگان نیست بلکه بیشترز با هدف سرمایه‌گذاری و از ترس افزایش بیشتر قیمت خودرو است.

وی با انتقاد از کاهش عرضه از طرف خودروساز افزود: از طرف دیگر خودروسازان عرضه را کاهش داده‌اند، وقتی چند ماه میزان عرضه کاهش می‌یابد همین اتفاقات هم رخ می‌دهد. پژو 206 که چند ماه پیش 195 میلیون تومان قیمت داشت و مشتری هم برای آن نبود؛ در این مدت به صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه شد و نتیجه این بود که الان به قیمت 265 میلیون تومان رسیده است. یعنی در عرض 4 ماه قیمت این خودرو 70 میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است.

مددیان در ادامه گفت: 140 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها دپو شده است و می‌گویند علت این کار نقص فنی است، در حالی که به نظر اینطور نمی‌رسد و انگار منتظر افزایش قیمت هستند. اگر این خودروها وارد بازار می‌شدند این وضعیت پیش نمی‌آمد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تبریز تصریح کرد: خودروسازان می‌خواهند با افزایش قیمت، نرخ خودروی تولیدی را به حاشیه بازار نزدیک کنند تا دست دلالان از  بازار کوتاه شود. اما این امر تنها زمانی محقق می‌شود که عرضه به صورت مداوم افزایش یابد. نباید اینطور باشد که بعد از یک ماه افزایش عرضه این روند را قطع کنند. کمبود بازار باید جبران شود در غیر این صورت هر چند ماه یک بار عرضه را کاهش می‌دهند و بعد از اینکه در بازار قیمت‌ها افزایش یافت، خود نیز نرخ‌های خودرو را افزایش می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر افزایش قیمت در محصولات دو خودروساز بزرگ بر بازار گفت: افزایش قیمت خودروسازان از سود ثبت نام کنندگان کم می‌کند اما قطعا بازار به آن واکنش نشان می‌دهد. پراید 111 دیروز 170 میلیون قیمت خورده بود پراید 131 به 150 میلیون تومان رسیده است. با فرض اینکه یک ماه هم خودروسازان عرضه را افزایش دهند اما اگر ماه بعد نتوانند تداوم آن را حفظ کنند باید دوباره منتظر افزایش قیمت باشیم. در یک هفته اخیر بین 10 تا 15 درصد افزایش قیمت در بازار خودرو داشته‌ایم.

مددیان با اشاره به نرخ روز خودرو خاطرنشان ساخت: امروز پراید 111 حدود 170 میلیون تومان، پراید 131 حدود 150 میلیون تومان، تیبا 1 به میزان 165 میلیون تومان، کوییک 182 میلیون تومان، پژو 405 حدود 250 میلیون تومان، سمند LX 264 میلیون تومان، EF7 یک‌گانه‌سوز 285 میلیون و دوگانه‌سوز 310 میلیون تومان، تیوفایو که تا 1 ماه پیش بین 300 تا 305 میلیون تومان بود 342 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 حدود 264 میلیون تومان و پژو پارس 312 میلیون تومان در بازار قیمت خورده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز