خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

ترکمنستان به مسیر تجاری هند – بندر چابهار ملحق می‌شود/ توافقات جدید در حوزه برق و گاز در ترکمنستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۸۵۹

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ترکمنستان می‌تواند در توافق بندر چابهار با کشور هند حضور داشته باشد و مبنای ترانزیت به کشورهای شمالی شود. از سوی دیگر بخشی دیگر مذاکرات ما درباره سرمایه گذاری ترکمنستان در بنادر جنوبی کشورمان است که البته امکان سرمایه‌گذاری ایران در بنادر ترکمنستان هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رستم قاسمی در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه کشورمان با ترکمنستان روابط امن و مطمئن دارد اظهار داشت: روابط تجاری و اقتصادی این دو کشور پیش از شیوع ویروس کرونا بسیار خوب بود و به چندین میلیارد دلار می رسد .

وی ادامه داد:  خوشبختانه در این نشست یک توافقات خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ترکمنستان رسیدیم که این توافقات را می توان در سه بخش دسته بندی کرد.

وزیر راه  و شهرسازی درباره جزییات توافق انجام شده بین ایران و ترکمنستان در جلسه امروز گفت: اولین بخش از توافقات در حوزه انرژی بوده که شامل برق و گاز می‌شود. در این حوزه روابط بسیار گسترده‌ای با ترکمنستان داریم که می‌توان آن را افزایش داد.

قاسمی با اشاره به بخش دوم مذاکرات با هیات ترکمنی گفت: بخش زیادی از مذاکرات در جلسه امروز درباره ترانزیت بویژه ترانزیت ریلی بود که اخیرا محدودیت هایی در این حوزه به وجود آمد و میتوان در آن بخش توسعه داد. همچنین ترانزیت جاده ای هم با ترکمنستان باید افزایش پیدا کند و دیگر مذاکرات مان در بخش ترانزیت درباره حمل ونقل دریایی با ترکمنستان بود به طوری که می توان از طریق بنادر شمالی ایران از ترکمنستان به روسیه و از این منطقه به هند و چین تبادل کالا داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ترکمنستان می‌تواند در توافق بندر چابهار با کشور هند حضور داشته باشد و مبنای ترانزیت به کشورهای شمالی شود. از سوی دیگر بخشی دیگر مذاکرات ما درباره سرمایه گذاری ترکمنستان در بنادر جنوبی کشورمان است که البته امکان سرمایه‌گذاری ایران در بنادر ترکمنستان هم وجود دارد.

قاسمی با بیان اینکه در مسیر تجارت جهانی روابط ایران و ترکمنستان باید افزایش پیدا کند گفت: چین، هند می‌تواند در مسیر دریایی ایران و ترکمنستان حاضر شود و می‌توان از ترکمنستان به کشورهای همسایه برسیم که این همکاری‌ها برای ایران بسیار تعیین کننده و موثر است.

وزیر راه و شهرسازی درباره بخش سوم مذاکرات امروز با هیات ترکمنستانی اظهار داشت: موضوع سوم که از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و اهمیت بسیار بالایی دارد، بحث تجارت بین دو کشور بوده که در توافقنامه قرار است افزایش سطح تجاری ذکر شود.

درباره این موضوع در سالهای گذشته نمایشگاهی بسیار قوی در ترکمنستان برگزار می شد  که در یکی از این نمایشگاه قراردادهای خرید بین دو کشور حتی به یک میلیارد دلار هم رسید.

وی با بیان اینکه با اعتماد دو طرف، فصلی جدیدی در روابط دو کشور در سه بخش گفته شده ایجاد می شود گفت: نتایج این همکاری ها منافع ملت دو کشور را تامین می‌کند و امیدوارم پس از پایان این نشست، کمیته‌های کارشناسی بلافاصله کار خود را شروع کنند و تعاملات بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز