خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور عشایر ایران مطرح کرد؛

۶۳ درصد از عشایر دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند/ سهم ۸۵ درصدی عشایر در تولید گوشت قرمز / تامین نهاده از محل ارزآوری صادرات دام

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۳۰۱

رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: در 2 ماه اخیر 63 درصد از عشایر ما دوز نخست کرونا را دریافت کردند و 46 درصد نیز دوز دوم را زدند که این آمار نسبت به میانگین کشور قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر ایران، به مناسبت روز ملی روستا و عشایر برگزار شد. در ابتدا علایی با اشاره به نقش عشایر در اقتصاد و امنیت غذایی، گفت: جامعه ایران سه نوع اجتناع دارد که این عبارتند از اجتماع شهری، روستایی و عشایری. که باید بگویم روستاییان و عشایر کانون تولید مواد غذایی و اقتصاد مقاومتی هستند.

وی در ادامه به توان تولید عشایر در تولید گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: سهم عشایر در این زمینه 85 درصد است. همچنین این قشر نقش مهمی در تولید فرآورده های لبنی، تخم‌مرغ و مرغ دارند.

 این مقام مسئول ادامه داد: عشایر یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی انسانی و عامل تولید دارد که هر یک از این افراد تولید کننده گوشت قرمز 20 ایرانی هستند.

علایی مقدم با اشاره به اقدامات دولت برای رفع مشکلات عشایر، گفت: در حد فاصل سال‌های 45 تا 65 جمعیت روستایی و عشایر رشد قابل توجهی داشت این در حالیست که از سال 65 تا 95 جمعیت آنها روند کاهشی به خود گرفت؛ همین مسئله باعث شده است که رفع مشکلات روستاییان و عشایر در دستور کار دولت قرار بگیرد.

به گفته این مقام مسئول اقدامات مثبتی در زمینه توسعه شبکه بهداشت و درمان، آموزش و اشتغال عشایر  برداشته شده است.

وی با اشاره به اختصاص 300 میلیارد برای توسعه شبکه بهداشت عشایر گفت: 600 خانه بهداشت سیار که عموما فرزندان عشایر هستند احداث کردیم. همچنین برای تامین انرژی عشایر 20 هزار پنل خورشیدی بالغ بر 200 میلیارد تومان بهره برداری کردیم.

وی ادامه داد: 100هزار عشایر که توان بیمه کردن خود را نداشتند بیمه شدند و 500 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس عشایر هزینه کردیم چرا که ارتقاء سواد  عشایر برای ما جزو اولویت های نخست است.

 رئیس سازمان امور عشایر کشور، درباره روند واکسینه کردن عشایر، گفت: در 2 ماه اخیر 63 درصد از عشایر ما دوز نخست را دریافت کردند و 46 درصد دوز دوم را زدند که این آمار نسبت به میانگین کشور قابل توجه است.

علایی‌مقدم درباره قیمت گوشت قرمز، گفت: میانگین قیمت لاشه گوشت قرمز در کشور 105 هزار تومان است و میانگین دام زنده 45 هزار تومان؛ اگر هزینه تولید به این قیمت اضافه کنیم قیمت گوشت قرمز در مراکز عرضه باید حداکثر 105 هزار تومان باشد اما به دلیل نبود نظارت دقیق و فاصله زیاد بین مراکز تولید و مراکز عرضه است.

وی ادامه داد: من از سازمان تعزیرات کشور و بازرسان اصناف تقاضا دارم که برای حفظ منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر روند قیمت‌گذاری نظارت کنند. چراکه وظیفه نظارت برقیمت گوشت قرمز برعهده وزارت جهاد کشاورزی نیست و من به عنوان مسئول برخی از این موضوع سواستفاده می‌کنند که باید در این باره نظارت دقیق صورت بگیرد.

این مقام مسئول درباره خرید مازاد عشایر از سوی وزارت جهاد کشاورزی، افزود: معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی به ازای هر کیلو دام زنده‌ای که شرکت پشتیبانی امور دام از عشایر خریداری می‌کند 3 کیلو نهاده دولتی به آنها داده شود که متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات در تامین اعتبار اولیه و روند کند خرید تضمینی عشایر باعث شد تا الان 85 هزار 662 راس دام خریداری شده است و ساداتی نژاد دستور دادند که خرید دام روند تندتری به خود بگیرد و تا قیمت همان 45 هزار تومان بماند و عشایر متضرر نشوند.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد تا اواسط آبان 300هزار راس دام مازاد عشایر را خریداری کنیم تا دامداران متضرر شوند.

تامین نهاده از محل ارزآوری صادرات دام

شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر ایران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره سهم عشایر در صادرات گوشت قرمز گفت: سهم عشایر در تولید گوشت قرمز 880 هزار تن است عشایر سالیانه 10 میلیون راس دام تولید و به بازار کشور عرضه می‌کنند. آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی تلاش زیادی در بحث صادرات گوشت قرمز ورود کردند در جلساتی که هفته پیش درایلام برگزار شد رسما از صادارت گوشت قرمز عشایر خبر دادند.

وی در ادامه افزود: وزارت جهاد کشاورزی از سازمان امور عشایر کشور درخواست تامین یک میلیون راس دام را کرده است و ما با همکاری اتحادیه‌های مربوطه و همچنین شرکت پشتیبانی امور دام تلااش داریم این میزان دام را تامین و قیمت مناسبی برای آنها وضع کنیم تا از محل صادرات آن ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول، تلاش داریم از محل ارزآوری صادرات دام  نهاده‌های وارداتی وارد کنیم تا همچنان روند تولید و ذخیره گوشت قرمز در کشور ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز