خبرگزاری کار ایران

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:

ظرفیت ۱۰۰میلیارد دلاری برای صادرات به کشورهای هدف

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۶۰۶

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان با حضور وزیر صمت، با تاکید بر افزایش صادرات کشور به ۳۵میلیارد دلار تا چهار سال آینده و ظرفیت صادرات ۱۰۰میلیارد دلاری به کشورهای هدف از تعریف ۱۴ پروژه زیرساختی و ۱۱ پروژه مسیرهای تجاری برای تحقق اهداف صادراتی خبر داد.

به گزارش ایلنا، نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت همزمان با آیین افتتاح مجازی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ برگزار شد.

علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم با اشاره به اهمیت ارتباط نزدیک دست‌اندرکاران حوزه تجارت خارجی و عوامل و نقش‌آفرینان اعم از صادرکنندگان، اصناف و تولیدکنندگان بر رویکرد تضارب آرا و‌ هم‌اندیشی و همفکری برای پیشبرد اهداف تاکید کرد و با اشاره به رویکرد و برنامه وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران برای توسعه تجارت خارجی کشور گفت: تلاش شده برنامه‌های این حوزه با نظرخواهی و مشارکت بخش خصوصی و تجار مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اشاره به اینکه سهم ایران از واردات کشورهای همسایه که چالش زیادی هم با این کشورها نداریم، اندک است و تلاش داریم با اصلاح زیرساخت‌ها و رفع موانع، سهم ایران از بازار کشورهای همسایه را افزایش دهیم. افزود: برنامه‌های وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران برای رسیدن به هدف صادرات ۳۵ میلیارد دلاری تا چهار سال آینده با تاکید بر توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش روابط و تعامل با کشورهای همسایه، اصلاح ترازهای تجاری و صادراتی، هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی، افزایش رقابت‌پذیری صنعتی و تکمیل زنجیره‌های تامین و ارزش خواهد بود.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعهوتجارت ایران با اشاره با اولویت‌بندی کشورها برای افزایش صادرات گفت: در برنامه در نظر گرفته شده برای رسیدن به اهداف صادراتی، بازارهای صادراتی به دو دسته کشورهای اولویت‌دار و کشورهای اولویت دوم تقسیم شده‌اند که با توجه به محدودیت منابع، اولویت اول ما برای توسعه تجارت خارجی، کشورهای همسایه و دو ‌کشور هند و چین است.

ظرفیت ۱۰۰میلیارد دلاری برای صادرات به کشورهای هدف 

پیمان‌پاک افزود: براساس مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت ایران، ظرفیت ۱۰۰میلیارد دلاری برای صادرات به کشورهای هدف وجود دارد که براساس اولویت و مزیت‌های موجود برای این بازار برنامه‌ریزی شده است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به محورهای در نظر گرفته شده برای توسعه تجارت خارجی به کشورهای اولویت‌دار گفت: تسهیل حوزه تجاری، انعقاد تعرفه‌های ترجیحی، اصلاح گمرکات، ایجاد کریدور سبز، اصلاح و تقویت شبکه توزیع و بازاریابی، توسعه ظرفیت‌های نمایشگاهی و قرارداد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ساز و کارهای مالی و پولی، پیمان‌های پولی مشترک، صندوق‌های ضمانت خریدار و اعتبار خریدار از جمله محورهایی است که برای توسعه تجارت خارجی مدنظر قرار گرفته است.

بررسی اولویت‌های کالایی و احصای ظرفیت‌های خالی بخش صنعت

پیمان‌پاک همچنین با اشاره به بررسی اولویت‌های کالایی و احصای ظرفیت‌های خالی بخش صنعت و گره زدن تولیدات به بازارهای صادراتی گفت: در مطالعات صورت گرفته این موضوع که اساسا به چه کشورهایی صادرات داشته باشیم و چه محصولاتی صادر شود تا در کنار تنظیم بازار داخل، اهداف صادراتی محقق شود، لحاظ شده است.

حمایت از شرکت‌های مدیریت زنجیره تامین 

معاون وزیر صمت با اشاره به حمایت از شرکت‌های توسعه صادرات و شرکت‌های مدیریت زنجیره تامین گفت: با کمک شرکت‌های مدیریت زنجیره تامین تلاش داریم هم هدفگذاری صادرات ۳۵میلیارد دلاری محقق شده و‌ هم نقدینگی نهادهای پولی و مالی به سمت زنجیره تامین و تولید برای صادرات هدایت شود.

وی ادامه داد: توسعه زنجیره‌های بین‌المللی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت صمت برای توسعه تجارت خارجی و دستیابی به اهداف صادراتی است که اقداماتی از جمله تهاتر و واردات در مقابل صادرات را از این طریق پیگیری خواهیم کرد. همچنین در این حوزه زنجیره‌سازی با محوریت تولید، فعال سازی عملیات سوآپ در حوزه‌های تجاری و زنجیره‌سازی با هدف صادرات یا تأمین مواد اولیه را دنبال می کنیم.

پیمان‌پاک همچنین با اشاره به اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: پتانسیل‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با تاکید بر حل مشکلات مربوط به لجستیک و ترانزیت به ویژه در مورد کشورهای حوزه cis و روسیه گفت: سعی کردیم با هدف توسعه صادرات، در نقاط مختلف کشور گره‌های لجستیک را شناسایی و رفع کنیم.

تعریف ۱۴پروژه زیرساختی برای توسعه صادرات

وی در ادامه با اشاره به تعریف ۱۴پروژه زیرساختی برای توسعه صادرات گفت: مدیریت و‌ هدفمند کردن رویدادهای تجاری در قالب نمایشگاه و ..اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت، توسعه ظرفیت‌های رایزنان بازرگانی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، دائمی کردن موافقت‌نامه‌های تجاری، تامین مالی فعالیت‌های صادراتی و زنجیره‌های تامین مالی، پشتیبانی و احیای مسیرهای لجستیک، فعال‌سازی خطوط حمل و نقل هوایی، حل چالش‌های ارزی و قوانین و مقررات حوزه صادرات، ارتقای بعد تجاری قرارداد ۲۵ساله چین، تقویت صندوق ضمانت صادرات و بیمه‌های اتکایی، ارتقای نشان‌های تجاری و توان و مهارت صادرکنندگان، توسعه مراکز تجاری و بازاچه‌های مرزی با کشورهای هدف از جمله این پروژه‌هاست.

تعریف ۱۱ دالان و مسیر ویژه تجاری با کشورهای هدف

پیمان‌پاک در پایان با اشاره به تعریف ۱۱ دالان و مسیر ویژه تجاری با کشورهای هدف گفت: احصای ظرفیت‌های وارداتی روسیه، فعال‌سازی کنسرسیوم‌های صادراتی و حل چالش‌های صادراتی با کشورهای مختلف از دیگر برنامه‌های پیش رو است که در قالب ۱۱مسیر ویژه تجاری مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز