خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

اتفاقات خوبی در فروش نفت رقم خواهد خورد/ احتمال کسری ۲۰۰ میلیون متر مکعبی گاز؛ در زمستان/ گلوگاه‌های فساد در صنعت نفت شناسایی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۴۸۷

وزیر نفت گفت: در این دولت با استفاده از توان و ظرفیت وزارت نفت و دستگاه‌های دیگر و با مجوز شورای امنیت ملی، اختیار وزارتخانه، حمایت دولت، برنامه ریزی و اراده محکم اتفاقات خوبی در فروش نفت رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با ابراز امیدواری از اینکه دولت سیزدهم ادامه دهنده دولت شهید رجایی و دولتی مردمی و حامی محرومین خواهد بود، اظهار داشت:  در این دولت با استفاده از توان و ظرفیت وزارت نفت و دستگاههای دیگر و با مجوز شورای امنیت ملی، اختیار وزارتخانه و حمایت دولت و برنامه ریزی و اراده محکم اتفاقات خوبی در فروش نفت رقم خواهد خورد.

وی افزود: گرچه بخاطر تحریم صادرات کاهش چشمگیری داشته است اما از توان دستگاههای دیگر و همچنین تهاتر با کالا و سرمایه گذاری بخشهای دیگر می توان برای صادرات استفاده کرد.

وزیر نفت در ادامه درباره تامین سوخت زمستانی گفت: برای تامین سوخت زمستانی از 2 ماه قبل صادرات بشدت کاهش یافته تا ذخایر سوخت نیروگاهها و صنایع عمده پر و تکمیل شوند.

وی تصریح کرد: سال گذشته در برخی روزها و بخصوص در استان های شمالی 160 میلیون متر مکعب کسری گاز داشتیم که با محدودیت تامین گاز نیروگاهها و صنایع همراه شد امسال با روند رشد مصرف 8 تا 10 درصدی پیش بینی می شود که  در زمستان 200 میلیون متر مکعب کسری داشته باشیم برای حل این موضوع جلساتی را با شرکت گازو  پخش فراورده برگزار کردیم و راهکارهایی ارائه دادیم تا در فصل سرد بدون دغدغه سوخت نیروگاهها، صنایع و خانگی تامین شود.

اوجی با بیان اینکه حجم ذخایر سوخت نیروگاهها نسبت به سال گذشته 25 درصد کمتر است، گفت: سال گذشته نیروگاهها 2.2 میلیارد لیتر سوخت داشتند اما این رقم در سال جاری به 1.7 میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای تامین سوخت در زمستان، بیان داشت: از جمله اقدامات وارد مدار کردن 4 هزار تانکر سوخترسان است که به خاطر ناکافی بودن کرایه ها از مدار خارج شده بودند، برای رفع این مشکل در نظر داریم که کرایه ها 30 درصد افزایش یابد تا 35 میلیون لیتر در روز سوخترسانی افزایش یابد. همچنین استفاده از ناوگان ریلی در دستور کار است.

وزیر نفت با بیان اینکه 12 تا 14 میلیون متر مکعب به حجم تولید گاز اضافه خواهد شد، تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که قطعی گاز نداشته باشیم و مردم در فصل سرد دچار چالش نشوند.

وی درباره افت تولید در میادین نفت و گاز کشور گفت: اکنون 250 تا 350 هزار بشکه در بخش نفت و 140 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی گاز در بخش پالایشگاهی داریم. که از این میزان 40 تا 60 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی در پارس جنوبی، 20 تا 25 میلیون متر مکعب در پالایشگاه پارسیان و 40 تا 60 میلیون متر مکعب مربوط به پالایشگاهها است که نیاز به سرمایه گذاری و حفظ و نگهداشت دارند و برای جبران این ظرفیت های خالی باید اقداماتی نظیر اسیدکاری، نمکزدایی و تعمیرات صورت گیرد تا سقف تولید حفظ شود.

اوجی با بیان اینکه برای حفظ تولید و نگهداشت سالانه 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری می شد اما اکنون به دلیل عدم سرمایه گذاری دچار افت در میادین نفت و گاز شده ایم، افزود: در حال حاضر عمر تاسیسات کشور بیش از 25 سال است، تنها در مناطق نفتخیز جنوب 700 تا یک میلیارد دلار درخواست اعتبار برای اورهال شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از سرمایه مورد نیاز برای حفظ تولید نفت تا 4 میلیون بشکه و یک میلیارد متر مکعب در حوزه گاز است، خاطرنشان کرد: بخش دیگر سرمایه مورد نیاز نیز برای افزایش تولید و برداشت در میادین مشترک است.

وزیر نفت تاکید کرد: برای حفظ و نگهداشت و افزایش تولید باید 15 میلیارد دلار و برای توسعه میادین جدید نیز 15 تا 20 میلیارد دلار طی 4 سال سرمایه نیاز است.

وی با بیان اینکه اولویت با حفظ و نگهداشت تولید در میادین مشترک جهت حداکثر بهره برداری است، گفت: اکنون توانمندی خوبی در بخش پیمانکاری و سازندگان داریم، بخشی از تامین سرمایه از اوراق مشارکت، صندوق توسعه ملی، مشارکت و استفاده از سمرایه ریالی و ارزی مردم در توسعه میادین خواهد بود، یکی از برنامه ها نیز استفاده از توان سرمایه خارجی بخصوص کشورهای همراه با دولت سیزدهم است.

اوجی یادآور شد: در صورت ورود سرمایه گذار خارجی به هیچ وجه بحث انتقال مالکیت میادین مدنظر نیست چراکه میادین نفتی و گازی جزو انفال هستند و فقط از سرمایه خارجی استفاده می کنیم به نحوی که هم سرمایه گذار و هم دولت سود ببرند. 

وی درباره بحث نیروی انسانی در صنعت نفت و وضعیت استخدام ها توضیح داد: در حال حاضر 103 هزار نیروی پیمانکاری، 34 هزار نفر قرارداد مدت موقت و 2 هزار نفر مدت معین هستند، تعداد ایثارگران صنعت نفت به اندازه کل مجموع ایثارگران دولت است، بنای ما بر این است که طبق تبصره 20 قانون تبدیل وضعیت ایثارگران تا یک سال آینده رقم بخورد و تمامی این افراد جذب خواهند شد و مدت موقت ها نیزز به مدت معین تبدیل شوند، بیمه تکمیلی برای کل پرسنل انجام شده و با حمایت شورای امنیت ملی، رئیس جمهور و مجلس وضعیت حقوقی نیروهای رسمی نیز آرامش نسبی برقرار شده است.

وزیر نفت در ادامه درباره تامین بنزین نیز گفت: با توجه به اینکه سطح مخازن کاهش یافته صادرات متوقف شده، ضمن اینکه برنامه ما این است که در حوزه پالایشگاه و پتروپالایشگاه سرمایه گذاری صورت گیرد تا تولید و مصرف تعدیل شود، زیرا پیش بینی ها بر این است که بعد کرونا مسافرت ها افزایش و تقاضا برای سوخت بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت فعلی پالایشگاهها به لحاظ کمی و کیفی ارتقا خواهد یافت، افزود: علاوه بر آن احداث پتروپالایشگاهها نیز جهت تامین سوخت و همچنین خوراک پتروشیمی ها در دستور کار است. چراکه یکی از راهکارهای جلوگیری از خام فروشی است.

اوجی در نظر گرفتن 2 سال تنفس خوراک را از جمله مشوق های ورود سرمایه گذاران به بخش احداث پتروپالایشگاه برشمرد و افزود: امیدواریم بتوانیم طی 4 سال یک تا 2 پتروپالایشگاه به بهره برداری برسانیم و ضمن اینکه ظرفیت پالایشگاههای فعلی را نیز افزایش می دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه خام فروشی فقط در بخش نفت و میعانات نیست در بخش پتروشیمی نیز همین گونه است، گفت: اکنون محصولات پتروشیمی ما نیمه تمام هستند به طوری که تنها 30 درصد در پایین دست این صنعت در داخل کشور استفاده شده و 70 درصد صادر می شود بنابراین یکی از اهداف ما ورود جدی به زنجیره ارزش این حوزه است.

وزیر نفت گفت: تاکنون چون در بخش زنجیره ارزش متولی نداشتیم بیشتر سرمایه گذاری ها در صنایع مادر بوده، ما پیشناهد کردیم کارگروهی متشکل از پتروشیمی، وزارت صمت و کشور تشکیل شود و در راستای تحقق این هدف شهرکهای صنعتی به صورت محدود ایجاد شود یعنی بین 15 تا 20 واحد صنعتی در حوزه مختلف مسکن، دفاعی و خودرو ایجاد کنیم، اگر صنایع پتروشیمی نیز به زنجیره ارزش ورود کنند از تخفیف خوراک برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه ایجاد زنجیره ارزش پتروشیمی بیشتر در مناطق محروم خواهد بود، افزود: این پروژه ها دانش فنی زیادی نیاز ندارد ضمن اینکه اشتغالزایی بالایی دارد. در این رابطه مطالعات خوبی صورت گرفته و 700 صنعت پایین دست بررسی شده است.

اوجی شناسایی مراکز فساد در صنعت نفت را یکی از اهداف دولت برشمرد و گفت: استفاده از نیروهای فسادستیز و کارامد یکی از اولویت های کاری ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: گلوگاههای فساد شناسایی شده و بخش عمده در قراردادها، واگذاری به پیمانکاران و خرید کالا است. علاوه بر آن واردات کالایی که مشابه داخلی دارد از مصادیق فساد است.

وزیر نفت ایجاد سامانه ای که مناقصات، قراردادها و خریدها را رصد کند از جمله راهکارهای فسادزدایی در صنعت نفت عنوان کرد.

وی درباره اجلاس روز چهارشنبه اوپک و اوپک پلاس گفت: قطعا ما با اوپک همراه خواهیم بود و از بیانیه همکاری اوپک و اوپک پلاس حمایت می کنیم.

اوجی تاکید کرد: به محض لغو تحریم ها علیه صادرات نفت ما به ظرفیت تولید قبل از تحریم بازخواهیم گشت.

وی با یادآوری اینکه تعامل و حمایت از اوپک و تثبیت بازار در دستور کار است، گفت: ما مخالف استفاده از نفت به عنوان ابزار سیاسی هستیم چون به بازار لطمه می خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز