خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اظهارات وزیر راه از روند ترخیص کامیون‌ها غیراگاهانه است/ وزارت راه نامه کتبی ورود کامیون‌ها بدون مجوزهای قانونی را دهد، ۴٨ ساعته ترخیص می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۹۵۹

معاون فنی گمرک ایران اظهار داشت: به عنوان نماینده گمرک ایران این ادعا را دارم و این قول را می‌دهم که اگر وزارت راه و شهرسازی طی نامه مکتوبی به گمرک اعلام کند « نسبت به ترخیص کامیون‌ها بدون بررسی سال ساخت، ارزش و بدون اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی اقدام کند»، ظرف حداکثر ۴۸ ساعت، تمامی کامیون‌های وارداتی ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار گیرد.

مهرداد ارونقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ١۵٠٠ دستگاه کامیون یک سال است که در گمرک معطل مانده‌ و ترخیص نمی‌شود، اظهار داشت: به نظر می‌رسد متصدیان ذیربط باید کمی دقیق‌تر به موضوعات ورود کنند و درخصوص مشکلات، دلایل مستندتری ارائه کنند. وزیر راه و شهرسازی به خوبی واقفند تنها سازمانی که همواره در رفع مشکلات ترخیص کامیون‌ها پیشقدم شد و حتی پیش نویس مصوباتی که مربوط به سازمان گمرک نمی‌شد را تنظیم و در اختیار وزارت راه گذاش ، گمرک بود و لاغیر.

ارونقی ادامه داد: گمرک ایران با تنظیم و ارائه پیش‌نویس مصوبه بود که اختیار لازم را برای وزارت راه و شهرسازی گرفت تا از بروکراسی زاید اداری در این خصوص جلوگیری شود. باید توجه داشت طبق آیین نامه اجرایی مربوطه ترخیص کامیون‌های موضوع مصوبات، منوط به ارائه گواهی اسقاط است و تمام مجوزهای صادره تاکنون‌ به گمرکات اجرایی ابلاغ و اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در گمرک برای ماندگاری این کامیون‌ها وجود ندارد، تاکید کرد: به نظر می‌رسد اسقاط کامیون و صدور مجوز مربوطه و سایر بروکراسی‌های مراجع ذیربط، مانع از ترخیص کالا شده است که این امر بدون تصریح به مشکل، به نادرست به گمرک نسبت داده شده است.

معاون گمرک ایران افزود: همچنین ترخیص کامیون‌ها منوط به مجوز سازمان محیط زیست است و اخذ مجوزهای مربوطه فرآیند زمان‌بری است. وقتی مصوبه شورای عالی امنیت ملی درخصوص الزام دستگاه‌های دخیل در فرآیند تجارت خارجی به صدور مجوزهای قانونی ظرف ۷ روز اداری، از سوی دستگاه‌های مربوطه نادیده گرفته شده و اجرا نمی‌شود نباید انتظار داشت گمرک برای تسریع در کار، نسبت به ترخیص کامیون‌های وارداتی بدون مجوزهای قانونی اقدام کند.

ارونقی با بیان اینکه در صورت آماده بودن مجوزها و اظهار کالا و پیگیری و اراده صاحب کالا هیچ مشکلی برای ترخیص کالا وجود ندارد، گفت: از گمرکات اجرایی تاکنون مشکلی منعکس نشده است. برخی از صاحبان کالا، نسبت به اظهار کامیون با ارزش بسیار نازل مثلاً ۵۰۰۰ دلار اقدام کرده‌اند که طبیعتاً گمرک باید برای جلوگیری از تضییع حقوق حقه دولت بررسی ارزش کالا را انجام دهد که‌ در این خصوص هم به اندازه کافی مساعدت و همراهی جهت ترخیص شده است.

معاون گمرک ایران تاکید کرد: از مقامات مسئول انتظار می‌رود  با آگاهی و بررسی های دقیق‌تر و بیشتر نسبت به این موضوعات اظهار نظر کنند چراکه هرگونه اظهار نظر غیراگاهانه منجر به تشویش و تنش افکار عمومی می‌شود. اینجانب به عنوان نماینده گمرک ایران این ادعا را دارم و این قول را می‌دهم که اگر وزارت راه و شهرسازی طی نامه مکتوبی به گمرک ایران اعلام کند « نسبت به ترخیص کامیون‌ها بدون بررسی سال ساخت، ارزش و بدون اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی اقدام کند»، ظرف حداکثر ۴۸ ساعت، تمامی کامیون‌های وارداتی ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز