خبرگزاری کار ایران

سه طرح پتروشیمی به بهره‌برداری رسید/تحقق وعده افزایش 25 میلیون تنی ظرفیت تولید

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۱۶۵

امروز (پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) با افتتاح سه طرح پتروشیمی سبلان، مسجدسلیمان و اکسیر حلال عسلویه، پرونده بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی در یک سال که از سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده بود، بسته و تعهد افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به‌طور کامل محقق می‌شود.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، طرح اکسیر حلال عسلویه با ایجاد نخستین واحد تولید پنتان و هگزان صنعت پتروشیمی با مجموع ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن، با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.

طرح اکسیر حلال عسلویه به عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی است.

طرح اکسیر حلال از سال ۹۷ با هدف تولید سالانه ۴۰ هزار تن هگزان و ۱۰ هزار تن پنتان در عسلویه آغاز و اجرا شد که ارزش فروش محصولات این شرکت سالانه ۴۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است و ۴۸ میلیون دلار سرمایه طرح اکسیر حلال عسلویه از محل آورده نقدی شرکت پتروشیمیایی تخت جمشید پارس عسلویه به عنوان سهامدار این طرح تأمین شده است.

اکسیر حلال عسلویه برای تولید محصولات پنتان و هگزان به ۲۶۰ هزار تن رافینت نیاز دارد که از پتروشیمی نوری دریافت می‌شود؛ هگزان در واحدهای تولید پلی‌اتیلن سنگین با سیستم اسلری، واحدهای روغن‌کشی و دارویی و صنعتی و پنتان نیز در صنایع پتروشیمی به عنوان عامل پف‌زا در پلی‌استایرن انبساطی، حشره‌کش‌ها و صنایع تولید شوینده مصرف می‌شود.

اجرای طرح اکسیر حلال عسلویه در دوران ساخت برای ۶۰۰ نفر و در دوران بهره‌برداری برای ۱۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

پتروشیمی سبلان به بهره‌برداری رسید

پتروشیمی سبلان به عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار و با هدف تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول گرید AAبا دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

پتروشیمی سبلان با مجموع ۴۰۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری فاز ۲ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث و این میزان سرمایه از محل آورده سهامداران، فاینانس خط اعتباری چین و تسهیلات کوتاه مدت تأمین شده است؛ شرکت انرژی سپهر با ۹۹.۹۶ درصد سهامدار اصلی و پتروشیمی دنا، شرکت سرمایه‌گذاری سیراف انرژی، شرکت تجارت بین‌الملل سکو و شرکت قطب پتروشیمی سپهر لاوان دیگر سهامدارن این شرکت هستند.

خوراک مورد نیاز پتروشیمی سبلان یک میلیون تن گاز طبیعی در سال است که از طریق خط سراسری گاز از سوی شرکت پتروشیمی دماوند تأمین می‌شود و ارزش فروش محصولات این مجتمع سالانه ۴۱۲ میلیون دلار پیش‌بینی شده است، همچنین اجرای پتروشیمی سبلان برای ۴۲۰۰ نفر در دوران ساخت و ۸۳۴ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغالزایی ایجاد کرده است.

لیسانس، مهندسی پایه و خرید تجهیزات انحصاری از شرکت هالدر تاپسویی، مهندسی تفصیلی و خرید دیگر تجهیزات از شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) و سیویل و نصب تجهیزات از سوی شرکت کیسون انجام شده است.

پتروشیمی مسجدسلیمان به بهره‌برداری رسید

طرح اوره و آمونیاک مسجدسلیمان به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۵۵ هزار تن اوره و آمونیاک با دستور رئیس‌جمهوری بهره‌برداری شد.

ساخت طرح اوره وآمونیاک مسجدسلیمان از اسفندماه ۱۳۹۳ آغاز و با هدف تولید سالانه ۶۸۰ هزار تن آمونیاک و ۱۰۷۵ هزار تن اوره با مصرف ۸۶۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال به‌عنوان خوراک، در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در منطقه هفت‌شهیدان مسجدسلیمان استان خوزستان اجرا و تکمیل شد که ارزش فروش محصولات این مجتمع بالغ بر ۲۶۸ میلیون دلار در سال پیش‌بینی شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با ۶۶.۵۵ درصد سهم و بخش خصوصی با ۳۳.۴۵ درصد، سهامداران پتروشیمی مسجدسلیمان هستند و سرمایه ۸۵۰ میلیون دلاری این مجتمع از محل آورده سهامداران و خط اعتباری چین تأمین شده است.

پتروشیمی مسجدسلیمان در دوران ساخت برای ۵ هزار نفر و در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

واحد آمونیاک این مجتمع لیسانس کازاله سوئیس و واحد اوره و دانه‌بندی نیز لیسانس تویو ژاپن را داراست. پیمانکار اصلی شرکت مهندسی ووهان چین، مشاور مدیریت پروژه شرکت مهندسی پرآور، نماینده صاحبان لیسانس شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی است.

متانول نقطه پایانی برای پتروفرهنگ نیست

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با تأکید بر اینکه متانول برای پتروفرهنگ نقطه پایانی نیست، گفت: این هلدینگ امسال با اخذ مجوزهای لازم به صنایع پایین دستی ورود خواهد کرد.

 مرضیه شاهدایی با اشاره به اینکه سبلان از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ انرژی سپهر است، اظهار کرد: ۵۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به هلدینگ پتروفرهنگ و ۴۶ درصد آن متعلق به بانک صادرات است.

وی افزود: فاینانس تأمین مالی طرح پتروشیمی سبلان در سال ۹۴ از محل سایناشور گشایش اعتبار اسنادی شد و با ورود پتروفرهنگ در سال ۹۷ به مدیریت مجموعه انرژی سپهر، اجرای طرح سرعتی دوچندان گرفت و اکنون آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با قدردانی از تلاش تمام مدیران، متخصصان و دست‌اندرکاران طرح پتروشیمی سبلان ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح، سالانه ۱۶۵۰ هزار تن متانول به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور اضافه می‌شود.

شاهدایی یادآوری کرد: اگرچه این مجتمع از فناوری هالدور تاپسوی دانمارک بهره می‌برد، اما بخش قابل‌توجهی از تجهیزات طرح از تولیدکنندگان داخلی تأمین شده است. همچنین در این مجتمع برای نخستین بار از کاتالیست بومی سنتز متانول ساخت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی استفاده شده است.

وی با قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه بیژن زنگنه وزیر نفت، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مسیر بهره‌برداری از پتروشیمی سبلان گفت: بی‌شک اگر این تلاش‌ها و کمک‌ها نبود، ما امروز شاهد بهره‌برداری از سبلان نبودیم.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با اشاره به اینکه این شرکت ۲ مجموعه متانولی دیگر را نیز در حال ساخت دارد، تصریح کرد: با بهره‌برداری از آن‌ها طی دو سال آینده، می توان پتروفرهنگ را در زمره بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان متانول در دنیا قرار داد که این امر مزیتی برای ما فراهم می‌کند که بتوان نقش پررنگی برای سیاست‌گذاری جهانی صادرات این محصول داشته باشیم و در تعیین قیمت جهانی متانول به همراه دیگر همکاران تأثیرگذار باشیم.

شاهدایی تأکید کرد: البته برای پتروفرهنگ متانول نقطه پایانی نیست و این هلدینگ با دریافت مجوزهای لازم و حمایت‌های حاکمیتی در سال 1400 به صنایع پایین دستی ورود می‌کند به طوری‌که گام‌های نخست این اقدام با حمیت مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی برداشته شده و به‌زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

پتروفرهنگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان متانول دنیا می‌شود

وزیر آموزش و پرورش به بهره‌برداری از ۲ طرح متانولی دنا و سیراف انرژی در هلدینگ پتروفرهنگ طی دوسال آینده اشاره کرد و گفت: با این برنامه‌ریزی، پتروفرهنگ به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان متانول در دنیا تبدیل می‌شود.

محسن حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه شرکت پتروفرهنگ یکی از چهار هلدینگ اصلی زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است، اظهار کرد: فعالیت‌های این هلدینگ در حوزه پتروشیمی و انرژی تمرکز دارد و سود همه فعالیت‌های آن به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان تعلق می‌گیرد.

وی افزود: در واقع بخش مهمی از سودآوری فزاینده این صندوق که امسال به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد، حاصل سرمایه‌گذاری‌های آینده‌نگری است که در حوزه پتروشیمی انجام شده است. در چارچوب همین راهبرد است که طی یک سال، شاهد دومین افتتاح واحد متانولی پتروفرهنگ، از سوی رئیس‌جمهوری هستیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پتروشیمی سبلان با مالکیت ۵۱ درصدی پتروفرهنگ، دومین طرح متانولی این مجموعه در یک سال اخیر و نخستین طرح از سه طرح هلدینگ انرژی سپهر است که ارزش محصول آن بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سال خواهد شد.

حاجی‌میرزایی با قدردانی از حمایت‌های وزارت نفت و با بیان اینکه پتروفرهنگ طی دو سال آینده، ۲ طرح متانولی دیگر به نام‌های دنا و سیراف انرژی را هم به بهره‌برداری می‌رساند، تصریح کرد: با این برنامه‌ریزی، پتروفرهنگ به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان متانول در دنیا تبدیل می‌شود؛ افتخاری ملی که منزلت و منافع آن برای فرهنگیان کشور است که افزون بر کسب سود از عضویت در این صندوق، در توسعه کشور نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

ایران از واردات هگزان و پنتان بی‌نیاز شد

مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه به رفع دغدغه پتروشیمی‌های کشور برای تأمین هگزان و پنتان با بهره‌برداری از طرح اکسیر حلال عسلویه اشاره کرد و گفت: ایران از واردات این دو محصول اساسی برای پتروشیمی‌ها بی‌نیاز شد.

محمدرضا اخوان با اشاره به اینکه این واحد زیرمجموعه شرکت پتروشیمی تخت‌جمشید پارس عسلویه است، اظهار کرد: این طرح برای تولید ۴۰ هزارتن هگزان و ۱۰ هزار تن پنتان راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه واحد اکسیر حلال عسلویه با هدف رفع حلقه مفقوده صنعت پتروشیمی برای حلال‌های پلی‌اتیلن و پلی‌استایرن‌ها طراحی شده است، افزود: اکسیر حلال عسلویه یک واحد پیشران است؛ تاکنون هگزان و پنتان از کره و هند و کشورهای دیگر وارد می‌شد که با احداث این واحد وارداتی نداریم و نگاه بزرگی به صادرات هم شده است.

مدیرعامل پتروشیمی تخت‌جمشید پارس عسلویه حجم سرمایه‌گذاری طرح اکسیر حلال را ۴۸ میلیون دلار عنوان کرد که به طور کامل از سوی بخش خصوصی تأمین شده است.

اخوان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این طرح حداقل ۳۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور و ۱۰ میلیون دلار نیز فروش داخل داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح، پتروشیمی‌های کشور دیگر دغدغه‌ای برای ماده هگزان که ماده‌ای بسیار فرار و اساسی در واحدهاست نخواهند داشت، گفت: این محصول از طریق خط لوله به شرکت‌های پتروشیمی منطقه منتقل می‌شود. این شرکت ۶ کیلومتر خط خوراک رفت و برگشت در منطقه در این یک سال طراحی کرده تا اکسیر حلال برای دریافت ۲۶۰ هزار تن رافینت از پتروشیمی نوری آماده باشد.

مدیرعامل پتروشیمی تخت‌جمشید پارس عسلویه با بیان اینکه دانش، فرآیند و کاتالیست تولید هگزان و پنتان در کشور بومی‌سازی شده است، اظهار کرد: دانش فنی، طراحی و کاتالیست این طرح از سوی اکسیر نوین فرآیند آسیا و بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات لازم نیز از داخل تأمین شده است.

به گفته وی، اجرای اکسیر حلال عسلویه برای ۱۲۰ نفر در دوران بهره‌برداری و برای ۶۰۰ نفر در زمان ساخت اشتغالزایی ایجاد کرده است.

اخوان ادامه داد: نصب طرح اکسیرحلال عسلویه در ۱۲ ماه از اردیبهشت‌ماه پارسال تا اردیبهشت امسال در شرایط کرونایی انجام شده است که این الگویی برای طرح‌هایی است که در کشور در حال انجام است زیرا زمان برای بخش خصوصی بسیار مهم است.

دولت دوازدهم به سال‌ها انتظار مردم مسجدسلیمان پاسخ داد

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان گفت: پس از سال‌ها انتظار مردم مسجدسلیمان، پتروشیمی مسجدسلیمان در دولت دوازدهم به ثمر رسید و این اقدام، در تاریخ این منطقه ماندگار خواهد شد.

یوسف داوودی  با اشاره به اهمیت کار تیمی در اجرای پروژه‌ها افزود: هم‌زیستی و کار تیمی بین دولتی‌ها و خصوصی‌ها از شاخصه‌های اجرای این طرح ملی بوده است.

بر اساس این گزارش، ساخت طرح اوره وآمونیاک مسجدسلیمان از اسفندماه ۱۳۹۳ آغاز و با هدف تولید سالانه ۶۸۰ هزار تن آمونیاک و ۱۰۷۵ هزار تن اوره با مصرف ۸۶۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال به‌عنوان خوراک، در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در منطقه هفت‌شهیدان مسجدسلیمان استان خوزستان اجرا و تکمیل شد که ارزش فروش محصولات این مجتمع بالغ بر ۲۶۸ میلیون دلار در سال پیش‌بینی شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با ۶۶.۵۵ درصد سهم و بخش خصوصی با ۳۳.۴۵ درصد، سهامداران پتروشیمی مسجدسلیمان هستند و سرمایه ۸۵۰ میلیون دلاری این مجتمع از محل آورده سهامداران و خط اعتباری چین تأمین شده است.

پتروشیمی مسجدسلیمان در دوران ساخت برای ۵ هزار نفر و در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

واحد آمونیاک این مجتمع لیسانس کازاله سوئیس و واحد اوره و دانه‌بندی نیز لیسانس تویو ژاپن را داراست. پیمانکار اصلی شرکت مهندسی ووهان چین، مشاور مدیریت پروژه شرکت مهندسی پرآور، نماینده صاحبان لیسانس شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز