خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

پاسخ سازمان دامپزشکی به تلفات گسترده زنبورهای کشور/ چه بیماری به جان زنبورهای عسل افتاده است؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۶۹۴

روز گذشته اتحادیه سراسری زنبور داران از تلفات 40 درصدی جمعیت زنبورعسل کشور به دلیل ناشناخته خبر داد. اما سازمان دامپزشکی مدعی است؛ نه تنها عامل را شناسایی کرده بلکه توصیه‌های لازم را برای جلوگیری از ادامه تلفات به زنبورداران کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روز گذشته میرمحسن موسویان، مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران، در گفت‌وگو با ایلنا از تلفات ۴۰ درصدی زنبورهای عسل در زمستان گذرانی سال گذشته خبر داد و از مسئولان درخواست کمک فوری برای نجات زنبورهای عسل باقی مانده با تامین نهاده‌های تولید به میزان کافی و با قیمت مناسب کرد.

با توجه به اهمیت زنبورهای عسل در گرده افشانی و تولید محصولات کشاورزی انتظار می رود سازمان دامپزشکی نسبت به شناسایی عامل تلفات اقدام و برای جلوگیری از ادامه آن برنامه‌ریزی کند.

در همین راستا کامیار احمدی، رئیس گروه بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل سازمان دامپزشکی کشور، به ایلنا گفت: سازمان دامپزشکی نه تنها عامل تلفات زنبورها را شناسایی کرده بلکه توصیه‌های لازم را برای جلوگیری از ادامه تلفات به زنبورستان‌ها داشته است.

وی ادامه داد: از اولین گزارش تلفاتی که توسط زنبورداران به ما شده پایش و نمونه برداری انجام و عامل بیماری شناسی و اعلام شد.

به گفته وی؛ بیماری گوارشی نوزما دلیل مرگ زنبورهای عسل کشور است.

احمدی خاطر نشان کرد: بیماری نوزما یک بیماری واگیردار در زنبور عسل است که سبب تضعیف کلنی‎ها و در نهایت مرگ آن‌ها می شود.

رئیس گروه بهداشت و بیماری‌های زنبورعسل توضیح داد: در این بیماری تک یاخته‎ای به سلول‌های جدار روده میانی زنبور حمله کرده، آنها را تخریب می کند، بنابراین وظایف فیزیولوژیکی و گوارشی زنبور از حالت طبیعی خارج شده و موجب مرگ آن می شود.

احمدی همچنین استرس را دلیل دیگر مرگ بالای زنبورهای عسل کشور عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه البته ما آمار تلفات اعللام شده را رد می‌کنیم، اظهار کرد: میزان تلفات از نظر ما کمتر از آمار اعلامی اتحادیه است، اما برای آنکه بدانیم چه میزان زنبور عسل از دست رفته است باید اتحادیه همکاری لازم را با سازمان داشته باشد.

احمدی تصریح کرد: شیوع و شدت نوزما بیشتر در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت بیشتر است و لازم است اتحادیه و زنبوردارن علاوه بر اعلام آمار دقیق تلفات، برای کنترل بیماری به توصیه‌های سازمان دامپزشکی توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی و بارندگی‌های بی‌موقع،‌ افزود: این اتفاقات استرس را برای کندوهای زنبورعسل شدت می‌بخشد و ضروری است زنبورداران برای کاهش استرس ناشی از این عوامل اقدامات مناسب را انجام دهند.

به گزارش ایلنا؛ آخرین آمار سرشماری جمعیت کندوهای زنبور عسل مربوط به سال 98 است. بر اساس این آمار جمعیت کندوهای زنبور عسل 10 میلیون و 638 هزار و 469 عدد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز