خبرگزاری کار ایران

۱۰۲ هزار واحد مسکونی روستایی تهران فرسوده است/ غیرمقاوم بودن ۵۷ درصد واحدهای روستایی کل کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۷۵۷

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران با بیان اینکه 57 درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور غیر مقاوم هستند،گفت: در حال حاضر 102 هزار واحد مسکونی روستایی در تهران فرسوده به شمار می روند.

به گزارش ایلنا، غلامرضا صالحی در مراسم روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای با بیان اینکه یران جز ١٠ کشور اول در حوادث و بلایای طبیعی است، اظهار داشت:  سه گسل شمالی، جنوبی، و مشاء در تهران وجود دارد که باید تدابیر لازم نظیر مقاوم سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها قبل از وقوع زلزله اندیشیده شود تازمان بحران با کمترین خسارت جانی، مالی و روحی و روانی مواجه شویم.

وی با اشاره به آغاز  طرح مقاوم سازی از سال ۸۴  در استان تهران گفت: از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم سازی شده است، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته باید سالی ۱۴۰۰ واحد نوسازی و مقاوم سازی شود اما این میزان با توجه اجرای این طرح و زمانبر بودن آن باعث بیشتر شدن عمر ساختمان ها، فرسودگی و تحمیل هزینه های بیشتری می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت:  ۵۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان تهران وجود دارد. در خارج از بافت روستایی در استان ساخت و سازهای غیرمجاز زیادی انجام شده که جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان متولیان امر باید با سازندگان این واحدها برخورد کنند چرا که بنیاد مسکن براساس قانون و مقررات نمی تواند به آنها خدماتی نظیر تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی ارائه دهد و اگر حادثه ای نظیر زلزله یا سیل رخ دهد این خانه ها بلافاصله تخریب و تلفات جانی گسترده ای بر جای می گذارد.

صالحی با بیان اینکه روستاهای استان  تهران متفاوت تر از  سایر روستاها هستند و معمولا باغداری و دامداری در این روستاها انجام نمی شود، گفت: بیشتر روستاهای استان تهران این ویژگی های گفته شده  را ندارد و تنها به مکانی برای اسکان تبدیل شده چراکه بیشتر مهاجران معیشتی و اتباع برای کسب و  کار به تهران می آیند و به دلیل بالا بودن قیمت خرید یا اجاره مسکن ناگزیر هستند در روستاها ساکن شوند که این امر باعث افزایش نامتوازن جمعیت و کمبود زیرساخت ها و منابع در روستاها شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران افزود: این بنیاد برای تخریب و نوسازی مسکن ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۵ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله ، ۸ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض از محل امکانات بنیاد حساب ۱۰۰ امام داده می شود.

وی ادامه داد: همچنین یک بانک قرض الحسنه دولتی نیز ۱۵ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و بازگشت ۵ ساله به این واحدها اعطا می‌کند. تفاهم نامه‌ای نیز با سپاه سیدالشهدای استان تهران داریم که در مناطق محروم روستایی استان تهران به هر واحد مسکونی ۱۵ میلیون تومان بلاعوض پرداخت شده و ۸ میلیون تومان دیگر بنیاد مسکن استان تهران به این واحدها پرداخت می‌کند که مجموعاً ۸۸ میلیون تومان تسهیلات ایمن سازی و مقاوم سازی واحدهاست اما متأسفانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی تعلل می‌کنند.

صالحی گفت: همچنین در ورامین مسکن مهر فاقد متقاضی داشتیم که برخی متقاضیان طرح ملی مسکن را به واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی انتقال دادیم. 

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های هادی هیچ تأثیری در ساخت و سازهای غیرمجاز نداشته گفت: حتی یک مورد ساخت و ساز خارج از حریم روستاها از سوی بنیاد مسکن صادر نشده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران ادامه داد: جمعیت روستایی استان تهران را ۸۱۴ هزار نفر  است ۲۲۵ هزار و ۵۵۶ واحد مسکونی روستایی مجاز در استان تهران وجود دارد که ۱۰۳ هزار و ۶۹۲ واحد آن غیرمقاوم است.در کل کشور ۵ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۷۷۹ واحد مسکونی روستایی ساخته شده که ۵۷ درصد آنها غیر مقاوم است.

وی جمعیت ساکن در واحدهای فرسوده و ناایمن روستاهای استان تهران را ۳۷۳ هزار نفر عنوان کرد و گفت: اگر به عنوان مثال زلزله‌ای به بزرگی کرمانشاه در تهران رخ دهد صرفاً در روستاهای استان تهران بدون احتساب شهرها ۱۲۰ هزار نفر فوتی خواهیم داشت که رقم فاجعه باری است به خصوص که ۷۶ درصد واحدهای روستایی استان تهران دو طبقه به بالا هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز