خبرگزاری کار ایران

سردار محمد در پاسخ به ایلنا؛

۴۲ هزار میلیارد تومان، مجموع مطالبات قرارگاه از دولت/ سهم ۴ درصدی در پروژه‌های عمرانی داریم/ تهیه بسته ۴.۵ میلیارد دلاری برای ورود به فرابورس

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۵۵۸

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) اظهار داشت: مجموع مطالبات ارزی و ریالی قرارگاه از دولت تا پیش از افزایش نرخ ارز حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده است که هنوز هزینه افزایش قیمت ارز بر این مطالبات حساب نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اظهار داشت: امروز کشور در موقعیت سختی قرار دارد و فشارهای ظالمانه برقرار است و مردم آن را تحمل می‌کنند.

 وی ادامه داد: باید از این فشاری که وارد می شود حداکثر استفاده را برای توانمندسازی استفاده کنیم.

 فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر میزان مطالبات قرارگاه از دولت گفت: مطالبات قرارگاه دو بخش ریالی و ارزی دارد و ما از دولت با ارزهای متعدد دلار، یورو، یوان، درهم و ... طلب داریم. اما مجموع مطالبات ارزی و ریالی قرارگاه از دولت تا پیش از افزایش نرخ ارز حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده است که هنوز  هزینه افزایش قیمت ارز بر این مطالبات حساب نشده است.

محمد افزود: پرداخت این مطالبات در بودجه دیده شده است البته بخشی از این اعداد و ارقام به سنوات و سال های گذشته برمی‌گردد.

وی درباره روش تسویه مطالبات و ادامه فعالیت‌های عمرانی قرارگاه اظهار داشت: با دولت توافقاتی انجام شده که اولا بتوانیم بخشی از این مطالبات را با دیون مالیات و بیمه تهاتر کنیم. موضوع دیگر استفاده از اوراق تسویه خزانه است. بخشی دیگر از مطالبات با اوراق بدهی و صکوک پرداخت می‌شود که بخش عمده‌ای از این اوراق تبدیل به نقدینگی می‌شود که البته در این مسیر ریزشی داریم اما این ریزش بابت تبدیل اوراق به نقدینگی را تحمل می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با تاکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از سالم‌ترین و شفاف‌ترین مجموعه‌های کشور است، گفت: حساب ۲۵۰ خزانه متعلق به قرارگاه است و تمام وجوه به این حساب واریز می‌شود که گردش مالی این واریزی‌ها سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که امسال هم نزدیک به همین عدد است.

محمد افزود: عده‌ای می‌گویند قرارگاه سهم بالایی از پروژه‌های عمرانی دارند اما طبق بودجه، رقم بودجه پروژه‌های عمرانی ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده که در همین بودجه سهم قرارگاه حدود ۳.۵ هزار میلیارد تومان است یعنی قرارگاه سهم ۴ درصدی در پروژه‌های عمرانی دارد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا تاکید کرد: این روزها شبکه‌های معاند برنامه‌هایی را علیه قرارگاه تولید می‌کنند و مدعی می‌شوند که اگر قرارگاه، سود مطالبات خود را دریافت نکند از آن طریق می‌توان کشور را ساخت. این در حالی است که این 10 هزار میلیارد تومان، سود محسوب نمی‌شود بلکه گردش مالی پروژه است.

محمد با بیان اینکه طبق گزارش‌های رسمی و گزارش‌های تهیه شده از سوی دولت، نرخ سود پیمانکاری در مجموع 8 درصد است، اظهار داشت: حال اینکه بخشی از مطالبات قرارگاه به هفت الی هشت سال گذشته برمی‌گردد بنا بر این در این مطالبات بخشی از ارزش پول از دست رفته است. از سوی دیگر با تبدیل اوراق به نقدینگی، بخشی از این مبالغ به دلیل تنزیل ریزش پیدا می‌کند از این رو سود بالایی از اجرای پروژه‌های عمرانی نصیب قرارگاه خاتم‌الانبیا نمی‌شود. همچنین 2 تا 3 درصد این سود را باید به پروژه‌های محرومیت‌زدایی تخصیص بدهیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه همواره شفافیت قرارگاه مورد سوال بوده و قرارگاه از شفاف‌ترین مجموعه‌های کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: تمام منابع ورودی از طریق خزانه وارد قرارگاه می‌شود که بر اساس قوانین و مقررات دولتی، این منابع هزینه خواهد شد. از سوی دیگر عامل ذی‌حساب از سوی وزارت اقتصاد در قرارگاه مستقر است و این عامل از خارج از سپاه و توسط وزارت اقتصاد حکم می‌گیرد.

محمد افزود: از سوی دیگر از طرف دیوان محاسبات هم تحت کنترل هستیم و ماهانه گزارش عملکرد خودمان را در اختیار این مراجع قرار می‌دهیم. علاوه بر اینها، سازمان حسابرسی هم با استخدام یک فرد حرفه‌ای به کنترل رویدادهای مالی قرارگاه اقدام می‌کند و گزارش‌های حسابرسی منتشر و همین گزارش پایان هر سال به اظهارنامه مالیاتی رسمی قرارگاه ملحق و به مجموعه‌های مالیاتی ارسال می‌شود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: باید توجه داشته باشیم که قرارگاه از اولین مجموعه‌هایی بود که مورد تحریم قرار گرفت و از سال 86 تا به امروز تحریم‌های بسیار سختی بر قرارگاه اعمال شده است بنا بر این برای اینکه اطلاعات مالی قرارگاه بیرون نرود باید افراد مورد وثوق برای انجام این فرایندها به کار گرفته شوند و همین دلیل شعبه مالیاتی خاص با افراد مشخص برای قرارگاه تعیین شده است چراکه برخی از شرکت‌های قرارگاه تحریم شدند و ما شرکت‌های دیگری را ایجاد کردیم و نباید اطلاعات این شرکت‌ها به بیرون درز کند.

محمد تاکید کرد: حال اینکه برخی‌ها انتظار دارند ما تمام این شرکت‌ها را همراه با اسامی هیات‌مدیره‌ها لیست کنیم تا عالم و آدم از آنها مطلع شوند که در این صورت کشور دچار تحریم‌های مضاعف می‌شود که این شدنی نیست.

وی در ادامه گفت: در بحث شفافیت؛ در قبال تمام مجموعه‌های نظارتی فراتر از سپاه پاسخگو هستیم و تمام موضوعات قرارگاه از سوی این نهادهای خارج از سپاه رصد می‌شد.

محمد با بیان اینکه ریال به ریال پولی که دریافت می‌کنیم در مقابل چند مجموعه فراتر از سپاه مورد نظارت قرار می‌گیرد، اظهار داشت: از سوی دیگر در خود مجموعه سپاه هم نظارت دقیق و شدیدی بر قرارگاه وجود دارد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با اشاره به تمایل قرارگاه خاتم‌الانبیا در بازار سرمایه گفت: بسته دقیق و حرفه‌ای با سود مناسب به ارزش 4.5 میلیارد دلار و 1100 میلیارد تومان در نظر گرفتیم که وارد فرابورس شود تا سرمایه‌گذاران از سود مناسب آن استفاده کنند. مردمی که برای این بسته پذیره‌نویسی انجام می‌دادند در واقع سهامدار این دارایی می‌شدند و سود آن متعلق به خود مردم بود اما فرابورس می‌گوید باید بابت آن ضمانت‌نامه بگذارند یعنی پولی به اندازه همین مبلغ در بانک باشد و 20 درصد آن به رهن بانک در بیاید اما این کار شدنی نیست و در دنیا بر اساس اعتبار بنگاه‌ها، این فعالیت‌های اقتصادی را انجام می‌دهند.

 محمد درباره ساخت پروژه مهر خلیج فارس اظهار داشت: در بحث پارس جنوبی موضوع استحصال گاز از اعماق زمین و انتقال آن به پالایشگاه‌های عسلویه در 24 فاز را انجام می‌دهیم و میعانات گازی حاصل از آن به بندرعباس و ستاره خلیج فارس منتقل می‌شود بنا بر این فاز پارس جنوبی برای ما بسیار اهمیت دارد چرا که 85 درصد گاز شیرین کشور از این منطقه ایجاد و تبدیل به برق و بنزین می‌شود.

وی با بیان اینکه ستاره خلیج فارس برق، گاز و گازوئیل استراتژیک کشور را تامین می‌کند، تاکید کرد: بنا بر این هرگونه تصمیم‌گیری برای این پروژه بسیار مهم است و میعانات گازی قابل فروش نیست و باید تمام این موضوعات را در نظر گرفت. اهمیت ستاره خلیج فارس از این منظر است که روزانه به صورت اسمی 360 هزار بشکه و به صورت رسمی 400 هزار بشکه را تبدیل به گازوئیل و بنزین می‌کند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ‌ادامه داد: این پروژه چهار فاز داشت که مشغول اجرای فاز چهارم آن بودیم اما وزارت نفت اعلام نفت که سیراف در اولویت قرار دارد. نهایتاً با دولت توافق کردیم که در فاز جدید، شرکت جدید مهر خلیج فارس را راه‌اندازی کنیم و دو ماه پیش کلنگ آن به زمین خورد.

محمد با بیان اینکه این پروژه ظرفیت تبدیل 120 هزار بشکه به فرآورده‌ها را دارد، تصریح کرد: زیرساخت‌ها در این منطقه موجود است و برای احداث فاز 120 هزار بشکه‌ای نیاز به 460 میلیون هزینه داریم اما اگر بخواهیم این پروژه را در منطقه دیگری مانند سیراف احداث کنیم که زیرساخت‌ ندارد باید حداقل یک میلیارد یورو منابع صرف آن شود.

وی با بیان اینکه بر اساس طراحی‌ها، قرار بر این است که این پروژه به صورت پتروپالایشگاهی احداث شود، گفت: از آنجایی که امروز شاهد واردات بی‌رویه مواد پایین دستی نفت و گاز هستیم و در این شرایط خروج ارز از کشور به صلاح نیست، بنا داریم که این پروژه را به صورت پتروپالایشگاهی بسازیم تا صنایع شوینده، نساجی و صنایع پت در این فاز طراحی شود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ‌با اشاره به تامین منابع مالی قرارگاه در بسیاری از پروژه‌ها تاکید کرد: هر جا که دولت با کمبود نقدینگی مواجه بود برای تامین مالی اعلام آمادگی کردیم و در شرایطی که بورس دچار افت شدید بود برای تامین مالی در بخش آزادراهی نسبت به فروش 2000 میلیارد تومان اوراق منفعت اقدام کردیم که خوشبختانه مردم هم استقبال خوبی از آن نشان دادند به طوری که تمام این اوراق در 16 دقیقه به فروش رفت.

محمد افزود: از این رو نقدینگی موجود در دست مردم را جمع‌آوری و به سمت بنگاه‌های مولد هدایت کردیم.

وی با بیان اینکه این مجموعه از سال 68 تا به امروز کار با دولت‌های متعددی را تجربه کرده است، ادامه داد: با تمام دولت‌ها توانستیم همکاری داشته باشیم و طبق گفته رهبری، قرارگاه بازوی قوی اجرایی دولت‌ها است و هر جایی که دولت‌ها احساس نیازی داشتند وارد شدیم و خلاها را پوشش دادیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ‌با اشاره به همکاری قرارگاه با بخش خصوصی اظهار داشت: در حال حاضر قرارگاه خاتم‌الانبیا با 5000 شرکت بخش خصوصی مشغول فعالیت است تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده و زنجیره ارزش را تکمیل کنیم.

محمد ادامه داد: متاسفانه در این شرایط بخش‌هایی از کشور آسیب‌پذیر شده‌اند. معادن و بخش کشاورزی دچار آسیب‌هایی هستند که فشار آن به صورت مستقیم بر روی مردم است اما ما گلوگاه‌ها و نقاط آسیب را شناسایی کردیم.

وی افزود: ای کاش همان زمانی که رهبری اقتصاد مقاومتی را تصریح کردند، دولت‌ها شروع به اجرای آن می‌کردند اما قرارگاه این سیاست‌ها را در اولویت قرار داد که البته همه این کارها در دست قرارگاه نیست و ما به دنبال آن هستیم که بتوان نقدینگی کاذب را وارد پروژه‌های مولد کرد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ‌با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم را سرلوحه کار خود قرار دادیم، بیان داشت: در این بیانیه تمام ماموریت و راهکارها مشخص شده و ما بر اساس آن اقدام می‌کنیم.

 تا شش ماه آینده 37 پروژه مهم و تاثیرگذار را تحویل می‌دهیم

محمد با بیان اینکه تا پایان عمر دولت یعنی تا شش ماه آینده 37 پروژه مهم و تاثیرگذار را تحویل می‌دهیم، تصریح کرد: در بودجه 99 پیش‌بینی شده بود که بتوانیم از دارایی‌های غیرمولد هم برای اجرای پروژه‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: معتقدم کشور آنقدر ظرفیت دارد که نباید منتظر بمانیم و خودمان باید مشکل عدم نقدینگی را برطرف کنیم. اگر نفت به فروش نرفت باید نقدینگی نزد مردم و از اموال دولتی استفاده شود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه گام فعالیت‌های قرارگاه در بخش توسعه زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی است، گفت: سپاه پاسداران همواره کنار مردم بوده و خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز