خبرگزاری کار ایران

شهرداد روحانی

هنر بدون علم چیزی کم دارد؛ هنر غریزه انسان است

یک آهنگساز و رهبر ارکسترگفت: من دیشب هنر دوست بودن مردم اصفهان را تجربه کردم چراکه با سؤال‌های خود متوجه شدم که بیشتر حضار دستی در موسیقی دارند که این برای من اتفاق تازه‌ای بود.

به گزارش ایلنا از اصفهان، شهرداد روحانی امروز در نشست خبری ریستال پیانو خود در اصفهان با بیان اینکه دوشب در اصفهان به اجرای آثار ساخته خود می‌پردازم، اظهار کرد: قطعاتی که در ایران و شهر اصفهان اجرا خواهد شد برای اولین بار اجرا می‌شود و قطعه‌هایی از 30 پیش تاکنون هستند.

وی با بیان اینکه اصفهان پس از تهران اولین شهری است که میزبان تور کشوری رستال پیانو است، ادامه داد: بیش از 90 درصد جمعیتی که شامگاه گذشته برای جشن امضا در اصفهان جمع شده بودند جوانان بودند و این اتفاق هنر دوست بودن اصفهانی‌ها را به ور واقعی به من نمایش داد چرا سوالاتی از من پرسیده شد که نشان می‌داد افراد همگی دستی در موسیقی دارند.

این آهنگساز با اشاره به اینکه همواره در هر کجای دنیا هنگام اجرای قطعه اصفهان آن را به هموطنان اصفهانی خود تقدیم کردم، تصریح کرد: ولی لحظه جذاب هنگامی اتفاق می‌افتد که من به عنوان آهنگساز و نوازنده این قطعه را دقیقا در دیار اصفهان و در برابر شهروندان اصفهانی اجرا می‌کنم.

روحانی تاکید کرد:  اوضاع کنونی موسیقی کشور به آن نحوی که من به عنوان یک موسیقی دان دوست دارم نیست البته ناگفته نماند وضعیت موسیقی کشور نسبت به گذشته پیشرفت‌هایی داشته است، اما برای مثال ترکیه به عنوان کشور همسایه ما به خوبی توانسته پیشرفتی بیش از ما داشته باشد.

این رهبر ارکستر ادامه داد:  اگر هنر به طور کلی از حمایت دولتی بر خوردار نباشد حرکت کندی خواهد داشت و این طبیعی است که کشورهای دیگر تنها به دلیل حمایت دولتی از هنر به ویژه موسیقی و نه بخاطر استعداد بیشتر، پیشرفت می‌کنند، قطعاً هموطنان من استعداد سرشاری دارند و با پشتیبانی موفق خواهند شد.

روحانی گفت: 40 سال پیش به علت نبود امکانات کافی برای ادامه تحصیل به اتریش رفتم؛ در آن زمان امکانات کنونی نظیر اینترنت و کتابخانه‌هایی پر از کتاب‌های تخصصی و ترجمه شده موسیقی در دسترس نبود؛ اکنون نیز کسی که واقعاً علاقه مند به موسیقی باشد می‌تواند با این امکانات پیشرفت کند اما نمی‌توان منکر محیط رقابتی سالمی که در خارج از کشور وجود دارد و به پیشرفت هنرمند کمک می‌کند، شد.

این موسیقی‌دان گفت: سخت کوشی، مطالعه زیاد، کار مداوم و احساس انسان‌ها را به هدف خود نزدیک می‌کند البته شانس نیز در همه زمینه‌های مؤثر است؛ من خود در آمریکا و پس از اتمام تحصیلاتم در اتریش و همزمان با فوت پدر خود و نبودن با او در آن لحظه، با پرفسوری به نام "جان رِی" آشنا شدم که او با استعدادی که در من دید من را به "هِنری من سینی" معرفی کرد و از اینجا چرخه موفقیت من شروع شد.

روحانی گفت: قطعاً یک مسابقه موسیقی می‌تواند اتفاق خوبی در کشور باشد در حال حاضر ما جشنواره موسیقی فجر را داریم که در آن جا استعدادهای خوبی کشف می‌شوند اما متاسفانه این جشنواره تنها در تهران متمرکز است و امیدواریم که شهرستان‌ها نیز بتوانند از این جشنواره استفاده ببرند.

وی با بیان اینکه بخش مسابقه این دوره از جشنواره موسیقی فجر حذف شده است که این بخش می‌توانست سبب تشویق نوازنده‌های جوان کشور برای کار کردن در موسیقی بشود، گفت: برای تربیت یک موزیسین حرفه‌ای حد اقل به 10 سال زمان نیاز است؛ یک هنرمند باید تقریباً تمام عمر خود را برای آموختن علم یک هنر بگذارد به همین دلیل آشنایی افراد از سنین کودکی با علم و هنر موسیقی باعث پیشرفت این هنر می‌شود.

برنده جایزه پیکانس کشور تایلند اظهار کرد: امیدوارم که مدارس امروز همچون گذشته درسی با عنوان سرود به دانش آموزان بیاموزند تا حداقل هر فردی یک تجربه از موسیقی در زندگی خود داشته باشد. هنر بدون علم چیزی کم دارد؛ هنر غریزه انسان است که وقتی با علم همراه شود تأثیرگذارتر خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه حمایت مادی از یک هنرمند امری مهم است زیرا وقتی یک هنرمند دغدغه امور روزمره خود را نداشته باشد می‌تواند با تمرکز و وقت بیشتری به هنر خود بپردازد، تصریح کرد: هنر از جامعه جدانیست و جامعه هنری سالم‌تر خواهد بود و جامعه که هنر ندارد پویا نیست.

وی با بیان اینکه علت تعطیلی ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران مشکلات مالی بوده است، گفت: این اتفاق عجیب نیست چرا که حتی در آمریکا نیز که بیش از دو هزار ارکستر سمفونیک فعال دارد، مدتی تعدادی از این ارکسترها به دلیل مسائل مالی تعطیل شد.

رهبر ارکستر سمفونی COTA لس آنجلس آمریکا ادامه داد: به دلیل وابسته بودن این دو ارکستر به بودجه دولتی این امر عادی است اما امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این کار و حمایت از ارکسترها مانند سایر نقاط جهان، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

روحانی با بیان اینکه من به صورت فیزیکی در ایران نبوده‌ام اما همواره قلبم در کشورم بوده است؛ حتی یکی از فرزندان من برای تیم دو ومیدانی کشور مدال کسب کرده که به اصرار خودش وارد تیم ملی شد، خاطرنشان کرد: هدف من در زندگی جز اینکه باعث سربلندی کشورم بشوم نبوده است و همیشه سعی می‌کنم در انتخاب کارهای خود برای اجرا این نکته مد نظرم باشد.

کد خبر : ۳۴۱۶۷۱