خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان:

50 هزار چاه در حوزه زاینده رود اصفهان وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۲۲۸

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه 50 هزار چاه مجاز و غیر مجاز در حوزه زاینده رود در استان اصفهان وجود دارد ، گفت: طبق برنامه باید حدود 400 چاه غیر مجاز را پر می کردیم که از این مصوبه فراتر رفته و نزدیک به 500 چاه را پر کرده ایم. این در حالی است که استاندار اصفهان درخواست پر کردن 700 چاه غیر مجاز را داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مسعود میرمحمد صادقی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب، با اشاره به بحث بارش ها در استان اصفهان و سرشاخه های زاینده رود اظهار کرد: میزان بارشهایی که اعلام می شود بارش های متوسط کشوری بوده و توزیع آن یکسان نیست. استان اصفهان به طور متوسط به میزان 50 میلیمتر بارش داشته که در سال گذشته نیز به همین میزان بارش داشته پس تغییری نداشته ایم و وضع بارش در استان اصفهان وضع خوبی نیست.

وی تصریح کرد: بارش ها در غرب استان وضعیت بهتری دارد، اما بقیه مناطق وضع خوبی ندارد ولی بارش ها در سرشاخه ها به میانگین بلند مدت نزدیک است و تاکنون 460 میلی متر برف در این مناطق باریده است که البته چندان تفاوتی با دیگر سال ها ندارد. البته بارش ها نسبت به سال گذشته کمتر شده اما از میانگین بلند مدت کمتر نیست.

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: هر میزان آبی که در رودخانه زاینده رود جاری می شود بر اساس مصوبه شورای هماهنگی حوزه زاینده رود است. این شورا متشکل از استانداران اصفهان، چهارمحال و یزد، معاون وزیر نیرو و سازمان محیط زیست، صنعت و معدن، کشور و سازمان برنامه و بودجه است و حجم ها توسط این شورا بررسی و تصویب می شود.

میرمحمد صادقی تصریح کرد: آبی که در حال حاضر در رودخانه زاینده رود جاری است تحت عنوان آب زیست محیطی جاری بوده و همواره با حدس بارندگی چنین آبی تخصیص داده می شود. رودخانه و تالاب در مجموع 176 میلیون متر مکعب آب نیاز دارند و فعلا آبی که در تالاب موجود است توسط زهاب های کشاورزی تامین می شود.

وی میزان آب پشت سد زاینده رود را 247 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت:  در حال حاضر خروجی آب از سد زاینده رود سه متر مکعب و ورودی آن چهار متر مکعب است.

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه 50 هزار چاه مجاز و غیر مجاز در حوزه زاینده رود در استان اصفهان وجود دارد ، افزود: طبق برنامه باید حدود 400 چاه غیر مجاز را پر می کردیم که از این مصوبه فراتر رفته و نزدیک به 500 چاه را پر کرده ایم. این در حالی است که استاندار اصفهان درخواست پر کردن 700 چاه غیر مجاز را داشته است.

وی تصریح کرد: بستن چاه و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز باید تداوم داشته باشد و وزارت نیرو یک برنامه پنج ساله برای چنین عملیاتی دارد و تاکنون نیز 800 کنتور بر روی چاه ها بسته شده است و چهار هزار کنتور باید تا پایان سال نصب شود.

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان یکی از علل مشکلات آبی در حوزه اصفهان و کشور را مدیریت استانی آب دانست و گفت: مدیریت یکپارچه یک مفهوم بین المللی است و به همین منظور امروز مشاورین حوزه زاینده رود مدام در حال گشت زنی در بالادست و پایین دست رودخانه هستند و درصد زیر کشت و چگونگی زیر کشت رفتن محصولات را رصد می کنند و خوشبختانه میزان و چگونگی مصرف آب زاینده رود امروز شفاف شده است.

میرمحمد صادقی اضافه کرد: طبق مصوبه 9 ماده ای هرگونه بارگزاری جدید پس از تصویب این مصوبه ممنوع بوده و هر استان سهم مشخصی دارد امروز اصفهان، چهارمحال و یزد از زاینده رود سهم دارند همچنین اصفهان یک سهم مشخصی از آب کارون نیز برایش در نظر گرفته شده است.

وی به تونل های گلاب و بهشت آباد اشاره کرد و افزود: تونل گلاب که مباحثش جمع و موضوع پیگیری شده است، اما تونل بهشت آباد سد آن در در حال حاضر مصوب شده و یک شرکت فرا استانی برای سد سازی آن اقدام خواهد کرد و چیزی نزدیک به 250 میلیون متر مکعب برای اصفهان آورد دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان اظهار کرد: حوزه آب یکی از مهمترین حوزه های کاری در اصفهان دانست و رویکرد وزارت نیرو در بخش آب از  سخت افزار به سمت نرم افزار در حال تغییر است وبه همین دلیل این نمایشگاه از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

وی با بیان اینکه امروز باید مدیریت منابع آب جدی گرفته شود، افزود: در حوزه زاینده رود لازم است به سمتی حرکت کنیم که مدیریت درست از داشته و صرفه بیشتر اتفاق بیافتد و فضا باز است تا صنعتگران وارد این عرصه شوند.

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: بزرگترین پروژه وزارت نیرو تعادل بخشی آب زیرزمینی و سطحی در کشور است چراکه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است سرمایه گذاران وارد این عرصه شوند زیرا کشور در موضوع کنتورهای هوشمند مضیقه دارد و تولید کنندگان آن به اندازه انگشتان دست هم نیستند.

میرمحمد صادقی تاکید کرد: امروز فضای کار بسیار باز است چراکه باید بحث های صرفه جویی مخصوصا در بحث کشاورزی مدنظر باشد و چنین نمایشگاه هایی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز