خبرگزاری کار ایران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان؛

عزاداری عزت و افتخار شیعان است

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۸۲۶

همه سبک‌های عزداری از قبیل تعزیه، مداحی، هیئت، سینه زنی، روضه خوانی و… نقاط قوت عزداری شیعیان است.

حجت الاسلام قطبی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در آستانه دهة فاطمیه در نشست با مداحان شاخص استان اصفهان گفت: باید به همه سبک‌های عزاداری از قبیل تعزیه، مداحی، هیئت، سینه زنی و روضه خوانی توجه شود.

به گزارشا ایلنا از اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، صبح امروز در مهدیه اصفهان در جلسة مداحان شاخص استان اصفهان شرکت و با اشاره به تاریخ عزاداری و گونه‌های عزداری سنتی و انقلابی گفت: عزاداری بدون شک یک افتخار بزرگ برای شیعیان در طول تاریخ به شمار می‌آید و عزت شیعه محسوب می شود و همه سبکه‌ای عزداری از قبیل تعزیه، مداحی، هیئت، سینه زنی، روضه خوانی و… نقاط قوت عزداری شیعیان است.

وی افزود: با توجه به اینکه سفرة عزاداری در جذب جوانان و نوجوانان بسیار گسترده و تاثیرگذار است، دشمنان قسم خورده تلاش زیادی می کنند تا این آبشخور معرفتی به آسیب ها و انحرافات آلوده شود و از این طریق جامعه را به انحراف بکشانند. ورود برخی سبک های جدید در عزداری از این باب حساس است که ممکن است به منظومه عزداری آسیب وارد کند. بر این اساس متولیان و مداحان و روضه خوانان بزرگوار می‌بایست با دقت و وسواس کامل و هوشمندی خود، از بروز انحرافات جلوگیری کنند.

در این نشست که در آستانة ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) با حضور برخی مداحان شاخص استان برگزار شده بود، ایشان اضافه کرد: علاوه بر مداحی نباید از تعزیه و قالب های دیگر عزداری نیز غافل شد و از ظرفیت های اینگونه شیوه ها و روش ها باید به نحوه احسن استفاده شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: باید نسل جوان را به عزداری جذب و با متصل ساختن ایشان به مسجد و نماز جماعت از نظر بنیة فکری و اعتقادی تقویت کرد تا در برابر آسیب ها و انحرافات مصون بمانند و در فضای معنوی و معرفتی سالم رشد کنند.

ایشان در پاسخ به پرسش یکی از مداحان که پرسید چرا از میان مداحان در بیانیه خود تنها اسم سید جواد ذاکر را عنوان کردید، اشاره کرد: مرحوم ذاکر از جمله اولین مداح‌هایی بود که به سبک جدید در عزاداری رونق بخشید و اگر چه پس از او، برخی آن را توسعه دادند. ولی ایشان در تاریخ مداحی پیش قدم بود. البته خدمات ایشان مورد احترام جامعه مداحی کشور است و نسبت به آن بحثی نداریم، تنها از زاویه ورود به سبک جدید مداحی نام ایشان ذکر شده است.

در ادامه افزود: مداحی پاپ باید با توان و تجربه خود مداحان بزرگوار و پیش کسوتان عرصه عزداری مدیریت شود و از آسیب های احتمالی آن جلوگیری شود. در این صورت می تواند روش مناسبی به شمار بیاید و در مداحی به سبک های جدید باید بر مضامین عمیق و شناخت و معرفت افزایی جوانان تکیه بیشتری کرد به گونه ای که قالب بر محتوا غلبه نکند.

این نشست صبح امروز دوشنبه ۹۳/۱۲ / ۴ در مهدیه اصفهان و با حضور تعدادی از مداحان شاخص برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز