خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان تاکید کرد:

یک میلیارد و سیصد میلیون دلار سهم صادرات استان بوده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۷۵۵

در سال جاری تاکنون در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار سهم صادرات استان بوده است که متاسفانه نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته که ناشی از سه دلیل عمده است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: اصفهان باید جایگاه واقعی خود را در صادرات غیر نفتی پیدا کند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های بالایی اصفهان و سیاست محوری دولت در توسعه صادرات، این استان باید بتواند جایگاه واقعی خود را در صادرات غیر نفتی پیدا کند.

رسول زرگرپور در جلسه کمیته توسعه صادرات استان گفت: در شرایط اقتصادی امروز، کشور و در قالب تحریم‌های موجود یکی از سیاست‌های محوری دولت توسعه ی صادرات است.

وی توسعه صادرات نفتی و غیر نفتی را از سیاست‌های دولت برشمرد و اظهار داشت: در ده ماه امسال، طبق گزارش‌های ارائه شده صادرات کشور بیش از ۱۵ درصد نسبت به دوره ی مشابه افزایش داشته است.

رسول زرگرپور با اعلام اینکه اصفهان از جمله استان‌هایی است که در توسعه صادرات، حرفی برای گفتن دارد، تصریح کرد: اصفهان در ارتباط با صادرات بدون گاز و مایعات گازی رتبه ی دوم و با احتساب این موارد رتبه ی چهارم را در کشور داراست که این جایگاه برای استان، جایگاه ویژه ای است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در سال جاری تاکنون در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار سهم صادرات استان بوده است که متاسفانه نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته که ناشی از سه دلیل عمده است.

وی به بیان این دلایل پرداخت و اظهار داشت: سیستم جدیدی از سوی گمرکات کشور ایجاد شده که در این سیستم صادر کننده نیاز نیست مبدا صادرات خود را اعلام کند و در نتیجه صادراتی که از استان صورت می‌گیرد، در اعداد و ارقام قید نمی‌شود که مدیریت استان خواهان اصلاح این سیستم است تا استان‌ها با صادرات غیر نفتی در رقابت قرار گیرند.

زرگرپور مشکلات ایجاد شده در کشورهای عراق و افغانستان را از جمله دلایل دیگر کاهش صادرات به این کشورها عنوان کرد و اضافه کرد: تغییر فاحش قیمت برخی از مواد اولیه و تولیدات از سومین دلایل کاهش صادرات استان است.

استاندار اصفهان افزود: علیرغم این موضوع طبق آمار ۴۶ درصد صادرات فولاد کشور، ۲۵ درصد فرش ماشینی و ۷۱ درصد از مصنوعات طلای کشور از استان اصفهان صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کمیته توسعه صادرات باید تشکیل و موضوعات آن با جدیت پیگیری شود، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار شد هر ماه آمار صادرات و واردات استان و کشور را داشته باشیم که بتوانیم جایگاه واقعی خود را احصا کنیم.

رسول زرگرپور با بیان اینکه تا سال ۹۱ سالانه یک میلیارد دلار صادرات مصنوعات طلا از استان اصفهان صورت می‌گرفته، افزود: براساس یک بخشنامه و برداشت‌هایی که صورت گرفته این صادرات به صورت رسمی متوقف شده است ولی به صورت غیر رسمی در حال انجام است و به هیمن دلیل حقوق دولت پرداخت نمی شود.

وی با اعلام اینکه ظرف یک سال گذشته با اقدامات صورت گرفته تلاش شد مجددا این صادرات برقرار شود، اظهار داشت: این امر نیازمند همکاری گمرک، بانک مرکزی، سازمان توسعه ی تجارت خارجی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

استاندار اصفهان افزود: در ملاقات حضوری که با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت درخواست شد که این امر محقق شود ولی هنوز به دلیل هماهنگی که بین ارگان های مختلف باید انجام پذیرد این کار صورت نگرفته است.

مدیر ارشد استان اضافه کرد: تا ماه آینده پیگیری‌ها ادامه خواهد یافت و امیدواریم که بتوانیم این منبع بزرگ صادرات استان را فعال کنیم و دولت بتواند به حقوق خود دست یابد.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه سه تن از صادرکنندگان نمونه استان حضور داشتند و به بیان مشکلات خود پرداختند، اظهار داشت: علیرغم اینکه سیاست محوری دولت، توسعه صادرات است و لی برخی از نهادها و ارگان‌ها آن طور که شایسته است در جهت این سیاست اصولی حرکت نمی‌کنند.

رسول زرگرپور با تاکید بر اینکه این امر باید در داخل استان پیگیری و حل شود، تصریح کرد: اصفهان باید بتواند جایگاه واقعی خود را در صادرات غیر نفتی پیدا کند. چرا که استان از ظرفیت‌ها و مزیت‌های بالایی برخوردار است و انتظار به حقی است که با توجه به سیاست محوری توسعه ی صادرات در کشور اگررتبه ی اول صادرات را نداشته باشد جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز