خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد تومانی برای کنترل آلاینده‌ها در فولاد مبارکه

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۰۴۲

عدم توازن در زنجیره تولید، یکی از چالش‌های اصلی صنعت فولاد است، تصمیمات ملی در زمینه توسعه این صنعت از هشت سال گذشته تاکنون به تصمیمات محلی، منطقه‌ای و استانی تبدیل شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از ورق فولادی مورد نیاز کشور برای استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه سازی، فلزی سبک، فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته بندی و لوازم خانگی و الکتریکی و لوله و پروفایل در شرکت فولاد مبارکه تامین می‌شود، گفت: این شرکت با تولید بیش از هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تن محصول، بزرگ‌ترین کارخانه فولادی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، بهرام سبحانی، در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه سهم این شرکت در تولید ناخالص یک درصد و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت، پنج درصد است، ادامه داد: در نیمه نخست امسال، سهم صادرات محصولات فولاد مبارکه در خاورمیانه ۴۵ درصد، در اروپا ۴۳ درصد و در خاور دور ۱۲ درصد بوده است.

وی با تاکید به اینکه مهم‌ترین برنامه امسال این شرکت، صادرات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات فولادی است، اظهار داشت: این شرکت یک‌هزار کارخانه و کارگاه را به طور مستقیم و سه هزار کارخانه و کارگاه را به طور غیر مستقیم پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در ۶ ماهه امسال سه میلیون و ۸۸۸ هزار تن گندله، چهار میلیون و ۳۹۴ هزار تن آهن اسفنجی، سه میلیون و ۶۸۵ هزار تن تختال، سه میلیون و ۱۲۴ هزار تن کلاف گرم، ۷۱۱ هزار تن کلاف سرد و ۲۱۴ هزار تن کلاف پوشش دار در مجتمع فولاد مبارکه تولید شد.

وی ادامه داد: در این مدت دو میلیون و ۳۳۰ هزار تن از محصولات شرکت فولاد مبارکه در داخل فروخته و ۷۱۷ هزار تن نیز به خارج صادر شده است. همچنین میزان اشتغالزایی در مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان ۳۵۱ هزار نفر است که با توسعه شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری ۳۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به افق چشم انداز تولید فولاد در کشور به میزان ۵۵ میلیون تن گفت: این رقم بیش از حد خوش بینانه است. زیرا ظرفیت تولید آن در کشور وجود ندارد. در حال حاضر آمادگی استخراج ۲۰۰ میلیون تن از معادن کشور وجود ندارد و اگر به این میزان تولید نیز رسیدیم تنها حدود ۳۰ میلیون تن آن در کشور مصرف شده و مابقی آن باید صادر شود.

وی با تاکید به اینکه به دلیل نبود امکانات کافی در حمل و نقل، برای صادر کردن یک میلیون تن فولاد نیز مشکلات بسیاری وجود دارد، افزود: عدم توازن در زنجیره تولید را یکی از چالش‌های اصلی صنعت فولاد است، تصمیمات ملی در زمینه توسعه این صنعت از هشت سال گذشته تاکنون به تصمیمات محلی، منطقه‌ای و استانی تبدیل شده است.

سبحانی ادامه داد: همه این مسائل نشان می‌دهد که هرکدام از طرح‌های هشت گانه فولادی نیاز به استخراج یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندله و کنسانتره و دو برابر این میزان سنگ آهن دارد. باید متناسب با تولید از معادن استخراج کرد درحالیکه این امر انجام نشده و اکنون معادن نیز در کنار استخراج تصمیم به تولید فولاد گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مشکل کنونی صنعت فولاد کمبود مواد اولیه مانند گندله است، گفت: سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت گندله سازی ضروری است و برای حل این مشکل در کوتاه مدت باید به واردات آن اکتفا کرد.

وی با اشاره به اینکه بهره وری آب در صنعت برای اشتغالزایی، هشت برابر کشاورزی است بیان داشت: در صورتی که فولاد مبارکه به جای دیگر منتقل و ۲۳ میلیون متر مکعب آب مصرفی آن به کشاورزی اختصاص داده شود، تنها یک هشتم اشتغالزایی در این بخش ایجاد می‌شود. این شرکت از زمان تاسیس تاکنون ۶۸ درصد کاهش مصرف آب در مقابل با ۲۲۵ درصد افزایش تولید داشته است.

وی میزان کنونی مصرف آب به ازای هر تن تولید فولاد را ۵.۳۳ متر مکعب بیان کرد و ادامه داد: از دو درصد سهم صنعت از مصرف آب، ۵ صدم درصد آن در فولاد مبارکه استفاده می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین درباره مسائل زیست محیطی این شرکت اظهار کرد: سازمان محیط زیست تنها مرجعی است که باید درباره آلایندگی فولاد مبارکه اظهار نظر کند و درمجموع می‌توان گفت صنایع فولاد آلایندگی ندارد به شرط اینکه استاندارد زیست محیطی را رعایت کند.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه برای کنترل آلاینده‌ها تاکنون یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز