خبرگزاری کار ایران

به منظور آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی؛

مانور عملیاتی لحظه صفر در اصفهان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۰۶۵

تمام دستگاه‌های خدماتی مانند شرکت گاز، برق، آبفا، نیروی انتظامی، پلیس راهور، ستاد بحران استانداری، سازمان آرامستان‌ها، اتوبوسرانی، اورژانس و سازمان آتش نشانی به عنوان فرمانده عملیات در مانورلحظه صفر حضور داشتند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در حاشیه مانور عملیاتی نجات، امداد و اسکان اضطراری که به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی برگزار شد، گفت: این هفته به نام هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی نامگذاری شده این در حالی است که بلایای طبیعی قابل پیش بینی نیست. اما تمام عواملی که در شهر مستقر هستند به خصوص شهرداری‌ها بایستی برای مقابله با بلایای طبیعی آماده باشند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، محسن رنجبر اذعان داشت: طی چند سال گذشته سعی شده با ارائه آموزش‌ها، ساختارسازی در شهرداری و هماهنگی با دستگاه‌های استانی آمادگی خود را در مقابل بلایای طبیعی ارتقا دهیم لذا امروز مانور لحظه صفر برگزار شد به این ترتیب تمام عواملی که در سطح شهر اصفهان درگیر عملیات امدادی می‌شوند بدون اطلاع از لحظه وقوع حادثه‌ای که باعثتخریب، آتش سوزی، مصدومیت و فوت افراد می‌شود برای انجام عملیات امدادی آماده بودند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این عملیات در هر ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان نقاطی در نظر گرفته شد، اطلاع رسانی و آماده سازی نیز انجام و ساعت ۶ و۴۸ دقیقه روز پنج شنبه مانور لحظه صفر اعلام شد و همه عواملی که بایستی به ستاد بحران می‌آمدند در این مکان حضور پیدا کردند و عوامل اجرایی نیز در مناطق حضور یافتند.

رنجبر با اشاره به حضور همه دستگاه‌ها در این عملیات عنوان کرد: همه دستگاه‌ها از جمله شرکت‌های خدماتی گاز، برق، آبفا، نیروی انتظامی، پلیس راهور، ستاد بحران استانداری، مناطق ۱۵ گانه، سازمان آرامستان‌ها، اتوبوسرانی، اورژانس و سازمان آتش نشانی به عنوان فرمانده عملیات هماهنگ و حاضر بودند تا این عملیات به خوبی انجام شود و تا ساعت ۸ عملیات ایمن سازی و انتقال مجروحین و مصدومین انجام شد و عملیات اسکان اضطراری هم در باغ فدک نیز انجام شد.

وی بیان داشت: از این جنس عملیات و مانور برای اولین بار تجربه شد و تمام عوامل به خوبی از پس آن برآمدند البته نقاط ضعفی هم وجود داشت که بعد از بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود مرتفع خواهد شد تا آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی بیشتر شود زیرا وظیفه ما آمادگی در مقابله با این بحران‌ها است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: این مانور به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی برگزار شد که این مانور‌ها انواع مختلفی همچون مانور دورمیزی و مباحثه‌ای و عملیاتی دارد که این مانور‌ها ادامه خواهد داشت و به تفکیک در مناطق به صورت جداگانه برگزار شده و بعد از آمادگی هر ۶ ماه یکبار به صورت عملیاتی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه لحظه‌های بحرانی برای ما نامشخص است گفت: مانور‌ها انواع مختلفی دارد که به صورت تمرینی، دورمیزی، کارگاهی و می‌دانی که شبیه به حادثه هست می‌باشد لذا در برگزاری این مانور یک سری سناریو از قبل برای ۱۵ منطقه تعریف شد و تمام شرایطی که در یک بحران باید مدنظر قرار گیرد همچون آتش سوزی، تخریب، گودبرداری، عملیات نجات و… در آن لحاظ شد به طوریکه از تمام تجهیزات پیشرفته در ارتباط با رفع خطرات این مانور استفاده شد.

آتشپاد بهزاد بزرگزاد یکی از نکات بارز این عملیات را استفاده از فرمانده واحد عنوان کرد و افزود: نیروی انتظامی، اورژانس، هلال احمر، شرکت‌های برق، آب، گاز و تمام سازمان‌های تحت پوشش شهرداری همچون خدمات موتوری، باغ رضوان و تمام ظرفیت‌های شهری در این عملیات با یکدیگر ادغام شدند به طوری که لحظه صفر بحران برای هیچکس ملموس و مشخص نبود و هیچ سازمان امدادی هم از این مانور اطلاع نداشت.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه این مانور برای اولین بار با این وسعت و مقادیر در شهر اصفهان و در فرماندهی آتش نشانی که رهبری این ستاد را برعهده دارد اتفاق افتاد توانستیم تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر و نقاط قوت و نقاط ضعف را شناسایی و ارزیابی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز