خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در iccn:

با جدایی میراثفرهنگی ملموس و ناملموس، پاسداری از هیچ کدام حاصل نمی‌‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۵۹۸

تشکیل کمیته بین‌المللی میراثفرهنگی، باعثاستحکام پیوند ذاتی بین میراثناملموس و ملموس است زیرا بدون در نظر گرفتن این پیوند نمی توانیم از هیچ کدام پاسداری کنیم.

رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجلاس بین المللی میراثفرهنگی ناملموس در اصفهان گفت: کنوانسیون پاسداری از میراثفرهنگی ناملموس، کنوانسیونی جوان است که ۱۱ سال قبل تصویب شده اما در این زمان کوتاه شاهد تحولات چشمگیر در این حوزه مهم و تاثیرگذار بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مسعود سلطانی فر اظهار داشت: افزایش کشورهای عضو، استقبال کشورهای جهانی از مقوله ثبت میراثناملموس، افزایش آمار همکاری کشورهای منطقه، تربیت نیروی متخصص و آغاز به کار ۱۰ مرکز منطقه‌ای با رویکرد حفاظت از میراثناملموس که پیگیر سیاست‌های یونسکو هستند از جمله موفقیت‌های این سازمان ۱۱ ساله است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه پیامد تشکیل این کمیته بین‌المللی استحکام پیوند ذاتی بین میراثناملموس و ملموس است، افزود: بدون در نظر گرفتن این پیوند و تلاش برای احیای جداگانه هرکدام، پاسداری از هیچ کدام از آن‌ها حاصل نمی‌شود.

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مردم شریف ایران با ملاحظه این رسالت سرفصل‌هایی در خود برای پاسداری از میراثفرهنگی ناملموس انتقال نسلی این فرهنگ، سبک زندگی توسعه پایدار و محیط زیست انتخاب کنند و پیش روی شرکت‌کنندگان این اجلاس قرار دهند.

وی تاکید کرد: ICCN به عنوان شبکه بین شهری میراثفرهنگی ناملموس، فعالیتی چشمگیر داشته و کوشیده دستاوردهای نظری را در مقام عمل در سطح اجتماعات شهری در شماری از شهر‌ها نهادینه سازد.

وی یکی از ویژگی‌های اجلاس حاضر را توجه ویژه به نقش زنان در انتقال و مدیریت و پاسداری از میراثفرهنگی ناملموس دانست و تصریح کرد: در این مسیر برنامه ریزان این اجلاس تا آنجا حساسیت نشان دادند که یک روز کامل را با نام اجلاس زنان مشخص کردند.

وی در ادامه بخشی از عناوین تعریف شده در این حوزه را برشمرد و ادامه داد: تثبیت جایگاه ورشان میراثناملموس در قانون ۵ ساله ششم و توسعه، ارتقای سطح همکاری‌ها در سطوح زیرمنطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه میراثناملموس، ثبت مواریس چند ملیتی مشترک با کشورهای دیگر، برگزاری نشست‌های تخصصی منطقه‌ای با هدف تدوین برنامه‌های مشترک در این حوزه، ارتقای سطح همکاری‌ها در بخش آسیا و منطقه مرکزی از طریق مرکز مشارکت پاسداری از میراثناملموس در آسیای غربی و مرکزی که تحت نظارت سازمان یونسکو است.

وی خاطر نشان کرد: ارتقای سطح همکاری با ارگان‌های بین‌المللی و دفا‌تر منطقه‌ای و کمیسیون‌های ملی یونسکو و سازمان بین‌المللی آی‌سیسکو و پیگیری پرونده اضافه کردن چهار کشور جدید به پرونده میراثناملموس نوروز در سال ۲۰۱۴ برای ثبت در سال ۲۰۱۵ با حضور کشورهایی که به تازگی برای مشارکت در این پرونده اعلام آمادگی کردند با هدف ارتقای سطح صلح و دوستی در منطقه و پیگیری جدی تعهدات کشورمان در ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی از جمله این اقدامات است.

وی اذعان داشت: از دیگر اقدامات سازمان میراثفرهنگی پیگیری و پاسداشت میراثناملموس، همکاری با شبکه تخصصی ICCN تحت عنوان کنوانسیون ۲۰۱۳، برگزاری و حضور فعال در نشست‌ها، کارگاه‌ها و سایر همایش‌های مربوط به میراثفرهنگی ناملموس است.

سلطانی فر با اشاره به سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی در حوزه میراثفرهنگی به ویژه میراثفرهنگی ناملموس گفت: با نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، ارگان‌های پژوهشی دولتی و غیر دولتی به تلاش مضاعف در حوزه فرهنگ اقدام کرده‌اند.

سلطانی‌فر تجلی تعهدات ایران در این زمینه را برگزاری اجلاس ICCN در اصفهان دانست و گفت: امیدوارم اهداف تفهیم شده برای این اجلاس محقق شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز