خبرگزاری کار ایران

با نزدیکی هفته صرفه جویی آب

پروژه گلاب ۲ اجرا نشود بحران آب ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۳۴۵

تا زمانی که تونل گلاب ۲ ضرب الاجلی اجرا نشود بحران کم آبی در استان اصفهان ادامه خواهد داشت، با توجه به اینکه منابع سفره های آب زیر زمینی نیز در این استان کاهش یافته و اصفهان با فقرسفره های آب‌های زیرزمینی نیز روبه رو است.

مدیر عامل شرکت آبفای اصفهان که امسال به دلیل بحران آبی حوضه آبریز زاینده رود، کمی از زودتر از سال های قبل جلسه خبری خود را در مورد هفته صرفه جویی تشکیل داد و نسبت به دیگرمدیران عامل استان ها برای برگزاری برنامه های این هفته اطلاع رسانی کرد در این نشست با اشاره به و شهر های کشور برگزار کرد گفت: وضعیت بحران آب دراصفهان جدی است به گونه ای که عمق چاههای آب حتی به ۲۷۰مترمیرسد و این مسئله نشان دهنده فقرسفره های آب‌های زیرزمینی در این استان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، هاشم امینی؛ با اشاره به اینکه در گذشته عمق چاه‌های آب بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر بود و آب استحصال می‌شد در صورتی که امروزه عمق چاه‌ها به ۲۰۰ و حتی از آن هم متجاوز شده است بیان داشت: از دیگر سو منابع چاههای استان بسیار محدود شده بطوریکه حجم آب در چاه فلمن به ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر رسیده است. این چاهها حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتر کمبود آب را بیشتر جبران نمی کند و کیفیت آنها نیز باید سنجیده شود.

مدیر عامل شرکت آبفای اصفهان با اشاره به کمبود سه متر مکعبی آب در ثانیه در پیک مصرف به دلیل خشکی زاینده رود اظهار داشت: برای جبران این کمبود قرار است ۷۶ حلقه چاه در استان حفر شود.

وی با بیان اینکه برای تامین آب شرب ۵۰ شهر و ۳۰۰ روستا همچنین استان‌های یزد، کاشان و چهارمحال و بختیاری که از رودخانه زاینده‌رود مشروب می شوند نیازمند ۱۴.۵ متر مکعب در ثانیه آب در پیک مصرف هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر تنها می توان ۱۱ متر مکعب در ثانیه آب از تصفیه خانه ˈبابا شیخ علیˈ اصفهان تولید و توزیع کرد.

امینی گفت: در حال حاضر ۱۱ مترمکعب بر ثانیه می‌توانیم آب تولید و منتقل کنیم، زیرا باید آب از طریق تونل اشترجان به سامانه آب رسانی منتقل شود و هم اکنون بیشتر از ۱۰.۳ دهم امکان انتقال نیست.

وی با بیان اینکه امسال ۵۱۷ شهر کشور دارای شرایط تنش آبی هستند، اضافه کرد: بعضی از استان‌ها همچون اصفهان در تابستان امسال در شرایط بحرانی قرار دارند و استان اصفهان با سرانه آب تجدیدپذیر کمتر از یک هزار مترمکعب در شرایط تنش آبی قرار دارد.

مدیر عامل شرکت آبفای اصفهان با اشاره به احجرای طرح ضرب الاجلی تونل گلاب تاکید کرد: تا زمانی که پروژه گلاب ۲ تکمیل نشود، بحران کم آبی در استان ادامه خواهد داشت. این طرح جزو مطالبات مردم استان است و در شورای عالی آب نیز به تصویب رسیده است که اگر امروزاجرای این طرح آغاز شود تا پنج سال دیگر به بهره برداری می رسد و پروژه ای خواهد شد موازی با زاینده رود برای تامین آب اصفهان.

وی ادامه داد: طرح تونل گلاب برای انتقال آب شرب شامل دو مرحله تونل ۱ و ۲ است که طرح گلاب ۲ به طول ۱۷ کیلومتر و ظرفیت ۲۳ مترمکعب در ثانیه است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: تا زمانی که طرح گلاب ۲ اجرایی نشود هر ساله در فصل تابستان با بحران جدی کمبود آب شرب برای خانواده‌های اصفهان مواجهیم.

امینی اظهار داشت: طرح افق آب شرب مردم اصفهان در سال ۸۷ به پایان رسید و در طرح جدید تا سال ۱۴۲۰ باید این میزان به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه برسد که سامانه گلاب ۲ می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: برخی عنوان می‌کنند که سامانه گلاب ۲ سبب محدودیت برای زاینده‌رود می‌شود، در حالی که این سامانه یک سامانه موازی است و هیچ آسیبی به زاینده‌رود نمی‌رساند.

مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان با بیان اینکه سرانه آب تجدیدپذیر کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بوده است، تصریح کرد: این رقم در سال ۹۲ به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده که این امر نشان دهنده روند روبه خشکسالی است.

امینی؛ سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر در سال ۵۳ در کشور را شش هزار و ۸۶۰ مترمکعب اعلام کرد و گفت: این عدد در سال ۸۸ به یک هزار و ۷۸۰ مترمکعب برای هر نفر در یک سال رسیده است، به طوری که اگر رقم سرانه آب تجدیدپذیر برای هر نفر به کمتر از یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب برسد، با تنش آبی مواجه می‌شویم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه اگر از جمعیت ۴ و نیم میلیونی اصفهان هر کس به اندازه یک و نیم لیتر آب روزانه صرفه‌جویی کنند، میزان آب جمع آوری شده به اندازه ۴۰ هزار نفر است اظهار داشت: مردم اصفهان تنها با ۲۵ درصد صرفه‌جویی می‌توانند تابستان پر آب و بدون مشکلی را بگذرانند.

امینی؛ با اشاره به اینکه به منظور پیشگیری از بحران آب در ایام تابستان، مشترکین پرمصرف به ویژه‌ در شهر اصفهان شناسایی و در صورت عدم رعایت در وهله اول اخطار و پس از آن آب آنها قطع خواهد شد، ادامه داد: در راستای اجرای برنامه‌ها پیشگیری از بحران آب در هفته گذشته سه فقره کارواش پلمپ و ۹۴۱ فقره انشعاب غیر مجاز شناسایی شد.

وی وضعیت مصرفی آب در اصفهان را به گونه‌ای عنوان کرد که در پیک مصرف هر ساله بین ۲.۵ تا ۳ متر مکعب از چاه‌های فلمن و نیم تا یک مترمکعب(از چاه‌های متفرقه سطح شهر) برداشت می‌شود که امسال بدلیل خشکی زاینده‌رود این میزان آب را دیگر نداریم، افزود: در حال حاضر میزان آب چاه‌های فلمن سطح اصفهان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر می‌رسد.

وی به جداسازی شبکه‌های آب شرب از بهداشت در بسیاری از کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای طرح جداسازی شبکه‌های شرب از بهداشت نیاز به هزینه و زیرساخت‌های سنگینی دارد اما هم اکنون در بخش‌هایی از شهرهایی که با کمبود آب شیرین مواجه هستند مانند خور و بیابانک این طرح اجرا شده است و این کار را همچنان انجام خواهیم داد.

امینی افزود: پساب فاضلاب در استان باید در بخش صنعت مصرف شود و اگر فرآیند تصفیه ارتقاء پیدا کند امکان استفاده از پساب فاضلاب در فضای سبز وجود دارد.

امینی همچنین با بیان اینکه اصلاح شبکه فرسوده فاضلاب شهر اصفهان هزینه بسیار سنگین دارد، اضافه کرد: در برخی از مناطق شهر مانند چهارباغ بالا اصلاح شبکه فعلی فاضلاب امکان پذیر نیست و برای حل این مشکل باید از فناوری روز دنیا استفاده کنیم.

مدیر عامل آبفای اصفهان تصریح کرد: قرار است یک کنسرسیوم متشکل از ایران - چین و آلمان بازسازی بخشی از شبکه فاضلاب شهر اصفهان را بر عهده بگیرد و این کار را با استفاده از روش های نوین دنیا انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته پنج کیلومتر از شبکه فاضلاب اصفهان که وضع بحرانی داشت تعویض شد، افزود: شبکه فاضلاب بافت های حاشیه شهر اصفهان باقی مانده است که بر اساس برنامه تکمیل می شود.

امینی در باره کشت محصولات کشاورزی با استفاده از پساب فاضلاب گفت: در صورتیکه که کشاورزان قبل از تصفیه فاضلاب از فاضلاب خام استفاده کنند با آنها برخورد خواهد شد و نظارت بر استفاده از پساب بعد از تصفیه خانه فاضلاب بر عهده آب منطقه ای اصفهان و اداره کل محیط زیست است اما بارها اعلام شده است که پساب فاضلاب تنها باید برای موارد صنعتی استفاده شود و کشاورزان از پساب برای کشت های غیر مثمر استفاده کنند.

مدیر عامل آبفای اصفهان همچنین با اشاره به نصب پمپ آب بر روی انشعابات گفت: نصب این پمپ ها باید به صورت فنی و قانونی باشد تا حقوق شهروندان ضایع نشود و با نصب غیر مجاز پمپ، بر اساس قانون برخورد می شود.

وی از راه اندازی سامانه مدیریت هوشمند توزیع آب در ۱۳۲ نقطه شهر اصفهان خبر داد و افزود: این سامانه برای مدیریت و توزیع عادلانه تر آب در این نقاط راه اندازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه افت شدید ارتفاع آب در تصفیه خانه بابا شیخ علی در برخی از ساعات باعثافت فشار می شود، اضافه کرد: ارتفاع سطح شهر اصفهان یکسان نیست و این طبیعی است که فشار آب در همه مناطق مساوی نباشد.

وی در باره جداسازی شبکه های آب شرب از بهداشت گفت: این کار نیازمند هزینه و زیرساخت سنگین است و کار مطالعاتی و امکان سنجی برای این جداسازی در شهرهایی که کمبود آب شیرین دارد بویژه در اصفهان آغاز شده است. جداسازی آب شرب از بهداشت نیازمند وجود منابع آبی است و در شهر اصفهان منابع زیر زمینی بسیار محدود شده است.

وی درباره مباحثفرهنگی و مصرف بهینه آب اظهار کرد: رسانه ها ابزاری برای آگاه سازی مردم در زمینه مصرف بهینه آب هستند.

وی همچنین از تاسیس خانه فرهنگ آب در اصفهان خبر داد و افزود: دومین جشنواره ملی فیلم و عکس با موضوع جلوه های آب در اصفهان برگزار خواهد شد. امسال باید توجه ویژه ای به مبحثآب خواهیم داشت و بر این اساس پیاده روی خانوادگی در شش تیر امسال نیزبرگزار خواهد شد.

مدیرعامل آبفای اصفهان گفت: تمام مشترکان پرمصرف آب در کلانشهر اصفهان رصد شده اند و در تابستان در صورت عدم رعایت اصول مصرف قطع آب برای آنها خواهیم داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز