خبرگزاری کار ایران

امروز در اصفهان انجام می‌شود؛

ارسال روپوش مضجع مطهر امام حسین‌(ع) از اصفهان به کربلا

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۰۸۵

پس از دو سال تلاش ۱۴ بانوی هنرمند اصفهانی، امروز ۵ خرداد ماه روپوش ملیله دوزی و گلدوزی شده مضجع حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) ا به کربلا ارسال خواهد شد.

پس از دو سال تلاش ۱۴ بانوی هنرمند اصفهانی، امروز ۵ خرداد ماه روپوش ملیله دوزی و گلدوزی شده مضجع حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) ا به کربلا ارسال خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ مسؤل کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: روپوش قبر مطهر امام حسین(ع) که از پارچه مخمل جیر سبز رنگ تهیه شده و آیات قرآن کریم، القاب سیدالشهدا با استفاده از هنرهای ملیله دوزی، گلدوزی و سنگ دوزی بر روی آن نقش بسته است، به دست ۱۴ بانوی هنرمند اصفهان به سرپرستی حاجیه خانم محزونیه و طی مدت دو سال در کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان آماده شده است و روز ۵ خرداد ماه از اصفهان به کربلا ارسال می‌شود.
محمدحسین ایرانپور با بیان اینکه این روپوش در روز میلاد امام حسین(ع) بر روی قبر مطهر ایشان در کربلا انداخته می‌شود اظهار داشت: برای تهیه این روپوش ۳۰ متر پارچه مخمل جیر، ۳۰ متر آستری، ۳۰ طلق اصل، ۲۰ متر قیتون، ۱۷ متر ریشه، پنج هزار مثقال ملیله، ۳۰۰ مثقال شمش طلا، ۲۶ کیلو سنگ‌های قیمتی از ۱۰ نوع همچون یاقوت و زمرد، ۳۰ کیلو مروارید اصل و ۲۰ بند مروارید، عقیق و یاقوت درشت به کار رفته است.
وی با اشاره به برخی از نقوش طراحی شده در این روپوش تصریح کرد: در میانه این روپوش ترنجی بزرگ حدیثمعروف «إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» با هنر ملیله دوزی منقوش شده است.
مسؤل کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان افزود: همچنین پنج سبد گل بزرگ مزین به نام‌های الله، محمد مصطفی(ص)، علی مرتضی(ع)، فاطمه‌الزهرا(س) و حسن مجتبی(ع) طراحی شده است.
ایرانپور با اشاره به طراحی ۲۳۰ کتیبه در اطراف این روپوش اذعان داشت: در این کتیبه‌ها ذکرهای «لبیک یا حسین یا حسین مظلوم»، «لبیک یا حسین یا حسین غریب»، «لبیک یا حسین یا حسین شهید» نگاشته شده است.
ایرانپور با اشاره به مونتاژ نهایی دو درب مشبک حرم امام علی(ع) تا پایان ماه مبارک رمضان، افزود: این دو درب مشبک با ابعاد ۲ متر و ۱۰ سانتی‌متر در ۳ متر و ۴۰ سانتی‌متر در زیر ناودان طلا و ایوان علما در حرم حضرت علی(ع) نصب می‌شود؛ عملیات ساخت این درب‌ها از سه سال پیش با تلاش ۵۰ هنرمند اصفهانی آغاز شده است.
مسوول کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات اصفهان گفت: در ساخت درب‌های حرم امام علی(ع) هنرهای می‌ناکاری، قلم زنی، زرگری، نقره کاری، ‌فیروزه کاری و طلاکاری به کارگیری شده و در قسمت بالای آن‌ها آیات مقدس قرآن مجید و آیه ولایت، قلم زنی و عبارات «علی ولی الله و علی حجة الله» با فیروزه کاری کار شده است؛ این درب‌ها به صورت دوسویه ساخته شده و چوب آن از ساج مرغوب کشور «برمه» که تنها در منطقه شیعه نشین رویش می‌کند، تهیه شده است.
ایرانپور با بیان اینکه تاکنون ۲۳ درب توسط کارگاه هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات اصفهان ساخته و به حرم امامان اهدا شده است، خاطر نشان کرد: ۱۷ درب ورودی و رواق‌های مطهر حرم سیدالشهدا(ع)، درب‌های روضه منوره امیرالمومنین(ع)، پنجره‌ها و کتیبه‌های قتلگاه امام حسین(ع)؛ درب‌های رواق حضرت فاطمه زهرا(س) و درب‌های بالای سر قبر مطهر موسی بن جعفر(ع) و امام جواد(ع) در هشت سال گذشته در این کارگاه ساخته شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر استان اصفهان سایر استان‌های کشور نیز در ساخت و بازسازی عتبات عالیات فعال هستند و اکنون درب باب الراس حرم حضرت عباس(ع) در ساوه و شش درب حرم مقدس سامرا در اهواز در حال ساخت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز