خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان در دیدار با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

بخشی از تولیدات و اقتصاد کشور به حیات زاینده رود وابسته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۳۱۸

با توجه به سهم بالای زاینده رود در تولیدات کشوری، مسئله حیات زاینده رود باید به صورت ملی بررسی شود.

ایلنا: استاندار اصفهان در جلسه‌ای که با هدف تامین آب شرب استان و با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شد؛ اظهار داشت: برای تامین آب شرب استان راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ رسول زرگرپور با اشاره به مشکلات رودخانهٔ زاینده رود در سال‌های اخیر گفت: ۷۰ درصد از فولاد کشور، ۵۰ درصد از تولید سیمان و مصالح ساختمانی کشور، ۲۷ درصد از فراورده‌های نفتی و ۱۰ درصد از برق کشور از رودخانهٔ زاینده رود تامین می‌شود و با توجه به اینکه تولیدات ملی محسوب می‌شوند باید مشکلات رودخانهٔ زاینده رود نیز به صورت ملی مورد توجه قرار گیرند.

زرگرپور با بیان اینکه تامین منابع آب و جاری شدن آب در رودخانهٔ زاینده رود یک مقولهٔ ملی است، اظهار داشت: درصد قابل توجهی از تولیدات و اقتصاد کشور به حیات زاینده رود وابسته است.

استاندار اصفهان افزود: بودجهٔ استان اصفهان ۵۰۰ میلیارد تومان نظر گرفته شده است؛ در صورتی که استان اصفهان ۳ هزار میلیارد تومان از بودجهٔ کشور را تامین می‌کند و بخشی از مشکلات کشور در استان اصفهان حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در ارتباط با آب در استان ۳ مشکل اساسی وجود دارد؛ تصریح کرد: استان اصفهان یک استان کم بارش و خشک است و حتی اگر آب نیز وجود داشته باشد سامانه‌های انتقال و تامین آب شرب جواب نمی‌دهد و همچنین کیفیت آب و مراقبت از پساب‌ها نیز از مشکلات اساسی آب استان است.

استاندار اصفهان با اشاره به۷ سال خشکسالی در استان؛ گفت: استان اصفهان هم در بخش کشاورزی و هم در تامین آب شرب با مشکل مواجه است.

رسول زرگرپور به سفر وزیر نیرو به استان در آیندهٔ نزدیک اشاره کرد، گفت: با سفر وزیر نیرو به اصفهان اجرای سند جامع احیای حوضهٔ آبریز زاینده رود کلید خواهد خورد که این موضوع می‌تواند خبر خوب و مهمی برای مردم باشد.

استاندار اصفهان افزود: انتظار مردم از مدیریت استان داشتن یک طرح مشخص برای تامین آب استان در دراز مدت است ولی آنچه برای ما حیاتی است تامین آب شرب استان در تابستان و داشتن برنامه‌های کوتاه مدت در این زمینه است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با مسائل کلان رودخانهٔ زاینده رود، طرح جامع احیای حوضهٔ آبریز زاینده رود در شورای عالی آب به تصویب رسیده است ولی با توجه به اینکه این طرح؛ بلند مدت است در کوتاه مدت مشکلات تامین آب شرب استان را حل نخواهد کرد.

زرگرپور بر ضرورت صرفه جویی ۲۰ درصدی در اسفندماه و به خصوص ماه‌های تیر و مرداد تاکید کرد و گفت: چنانچه حداقل ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی نشود استان با مشکل روبرو خواهد شد و مجبور به استفاده از طرح‌های محدودکننده در این خصوص خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه تامین آب شرب شهر‌ها و روستاهای استان اصفهان از دغدغه‌های وزارت نیرو است، گفت: حتی اگر زاینده رود نیز با مشکل کم آبی مواجه نشده بود در تامین آب شرب استان اصفهان با مشکل روبرو بودیم.

حمیدرضا جانباز، اظهار داشت: حجم سد زاینده رود به ۱۴/۱ حجم اصلی خود رسیده است و در حال حاضر بخش قابل توجهی از موارد تامین آب شرب سامانهٔ آبرسانی اصفهان بزرگ را از دست داده‌ایم.

جانباز با بیان اینکه برنامه‌های خوبی در این خصوص به تصویب رسیده است، افزود: حفر چاه‌های اضطراری به تعداد ۵۷ حلقه و همچنین تجهیز ۴۰ حلقه چاه از اقدامات انجام شده برای تامین شهر‌ها و روستاهای استان است.

جانباز تصریح کرد: مدیریت مصرف و مدیریت هوشمند و فشار در شبکه نیز در دستور کار قرار گرفته است و مردم نیز باید صرفه جویی در مصرف آب را مد نظر قرار دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز