خبرگزاری کار ایران

در۹ ماه امسال در ذوب آهن اصفهان محقق شد:

کسب درآمد۱۵ میلیارد تومانی از پسماندها / / دردهه فجرپالایشگاه ذوب آهن اصفهان افتتاح می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۷۸

با ارزش افزوده تولیدات پسماند، فضای مناسب زیست محیطی برای ذوب آهن حاصل می شود.

ایلنا: مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند با تشریح اقدامات زیست محیطی ومدیریت مناسب پسماندها در این مجتمع گفت: باید برای ذوب آهن شرایطی رقم بخورد که بتوانیم از پسماندها، منابع مالی وسوددهی مناسبی بدست آوریم.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از اصفهان، " اردشیرسعد محمدی "، گفت: ما در ذوب آهن پسماندها را با نگاهی اقتصادی دنبال می کنیم که خوشبختانه در همین راستا پالایشگاه این شرکت در دهه فجرافتتاح می گردد.

وی با اشاره به نتایج حاصله از به کارگیری واستفاده اقتصادی ازگازها وپسماندها درذوب آهن گفت: هم اکنون از گاز حاصله تولیدات کک وکوره بلند برای تولید برق در دو نیروگاه(جمعاً۱۱۰ مگاواتی) استفاده می شود واین امر باعثمی شود میزان گاز طبیعی مورد نیاز کمتر استفاده گردد وبخشی از برق تولیدی در شرکت نیز به شبکه سراسری فروخته شود.

وی گفت: از گاز حاصله کک سازی در پالایشگاه ذوب آهن که در دهه فجر افتتاح می شود، ۴۵ هزار تن قطران، ۱۲ هزار تن بنزل، ۲۲۰۰ تن گوگرد و… بدست می آید که هر کدام سودآوری وارزش افزوده قابل توجهی را به همراه دارد.

وی درادامه چگونگی مصرف گازهای فرایندی در کک سازی و کوره بلند را تشریح کرد وگفت: مصرف گازهای فرایندی به جای گاز طبیعی در سال ۹۱ حدود ۴۵۶ میلیون متر مکعب ودر شش ماهه سال ۹۲، به میزان ۳۶/۲۰۷ میلیون متر مکعب بوده است. ضمن اینکه با مصرف گاز کک سازی وکوره بلند میزان CO۲ را در هوا پایین آورده ایم وبا استفاده مناسب از آن، ارزش افزوده قابل توجهی نیز حاصل شده است.

سعد محمدی؛ میزان تولید فولاد به روش کوره بلند در دنیا را ۷۰ درصد وروش کوره قوس را ۳۰ درصد ذکر کرد وگفت: این موضوع در کشور ما برعکس است ودر حال حاضر ۸۰ درصد تولید فولاد به روش احیاء و۲۰ درصد به روش کوره صورت می گیرد. در حالی که در روش کوره بلند می توان گازهای حاصله را به ارزش افزوده تبدیل کرد.

وی از سرباره بعنوان یکی ازپسماندهای با ارزش دیگر یاد کرد وگفت: با استفاده از سرباره در کارخانه های تولید سیمان، میزان مقاومت بتن افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

وی در پایان یکی از مشکلات زیست محیطی باقی مانده مربوط به ذوب آهن را، دود حاصله از کنورتور دانست وگفت: خوشبختانه در مناقصه این پروژه بازسازی کنورتور، یک شرکت معتبر جهانی برنده شده که امیدواریم هرچه سریعتر این پروژه مهم زیست محیطی نیز عملیاتی شود.

سعد محمدی همچنین تاکید نمود: پسماند دارای ارزش افزوده است وباید بر اساس مبانی علمی وتخصصی، آنها را به ارزش افزوده تبدیل وصنعت را به گردش درآورد.

وی گفت: با ارزش افزوده تولیدات پسماند، شرایط برای ایجاد یک فضای مناسب زیست محیطی برای ذوب آهن هموار می شود.

مدیر عامل شرکت در پایان گفت از هر فرایند وروشی که در رابطه با کاهش مصرف گاز به لحاظ اقتصادی، ارتقاء شرایط زیست محیطی وکاهش هزینه ها واستفاده بهینه از پسماندها به ذوب آهن اصفهان کمک کند استفاده خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز