خبرگزاری کار ایران

یادداشت:

روابط عمومی‌های اصفهان نیاز به تحول دارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۵۸۴

یکی از مشکلات فعلی روابط‌عمومی‌ها عدم انتخاب افراد متخصص برای پر کردن این جایگاه است که باید چشم و گوش سازمان و تسهیل کننده ارتباطات با مخاطبین و رسانه‌ها باشد.

ایلنا: اصفهان از یک سو قطب صنعتی است و از سوی دیگر قطب گردشگری. همچنین یکی از استان‌های بزرگ و تأثیرگذار در عرصه سیاسی به شمار می‌رود و به همین لحاظ بیش از سایر استان‌ها به توسعه روابط عمومی نیاز دارد. اگر روابط عمومی بخواهد توسعه پیدا کند نیازمند حمایت ۳ گروه است. ابتدا خود روابط‌عمومی‌ها باید توسعه پیدا کنند. تخصص، آموزش صراحت و رک‌گویی لازمه یک روابط عمومی‌ست. دوم مدیران باید در مجموعه مدیریتی خود جایگاه ویژه‌ای برای روابط عمومی قایل شوند و نکته سوم آنکه یکی از اصول توسعه روابط عمومی در دنیا ارتباط مثبتی است که آن‌ها باید با رسانه‌ها برقرار کنند. متاسفانه هنوز بسیاری از روابط‌عمومی‌ها در کشور ما نتوانسته‌اند به جایگاه اصلی خود برسند و این مسئله به‌ویژه در پایتخت جهان اسلام بیشتر نمود دارد. روابط عمومی‌های استان مانند طفلی هستند که هنوز گام‌های اولیه خود را طی می‌کند.

یکی از مشکلات فعلی روابط‌عمومی‌ها عدم انتخاب افراد متخصص برای پر کردن این جایگاه است که باید چشم و گوش سازمان و تسهیل کننده ارتباطات با مخاطبین و رسانه‌ها باشد. متأسفانه بسیاری از روابط عمومی‌ها تخصص لازم را ندارند و بیشتر فعالیت‌هایشان خدماتی است تا مدیریتی و این مسئله در حال حاضر باعثشده که اطلاع‌رسانی به‌خوبی انجام نگیرد، تبلیغات سیستماتیک نباشد، ارتباطات دوسویه نشود و… هر چند که مدیران هم در این موضوع بی‌تقصیر نیستند.

باید این سوال را از استاندار اصفهان پرسید؛ وقتی بسیاری از مسئولان روابط عمومی فاقد تخصص‌ لازم هستند، آیا اهداف شورای اطلاع‌رسانی استان محقق می‌شود؟ روابط عمومی‌های استان ارتقاء را در مشارکت و همیاری نمی‌دانند، بلکه صرفاً به ارتقای سازمان به گونه‌ای تک بعدی می‌پردازند.

سال‌هاست قرار است سند راهبردی روابط عمومی استان تدوین شود، ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نگرفته است. لازم است ارشاد اسلامی و استانداری در این زمینه پیش قدم شوند و کار را شروع کنند و با یک تیم کار‌شناسانه از دو بال پرواز یعنی رسانه‌ها و روابط عمومی در این مسیر گام اساسی را بردارند.

در این میان نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می‌تواند بسیار موثر باشد، هر چند که هنوز علیرغم پیگیری‌ها و مقالات و قول‌های مسئولین آئین نامه جامع روابط عمومی‌ها در دولت نهم و دهم در استان به اجرا در نیامد. اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که متولی بحثفرهنگ‌سازی‌ست، خود را ناخدای کشتی بداند و نجات جان مسافران را بر عهده بگیرد به طور حتم وضعیت بهتر می‌شود، در غیر این صورت چرا باید اصفهان این مهد فرهنگ و هنر و پایتخت جهان اسلام با ضعف تخصص در بین مسئولین روابط عمومی‌ مواجه باشد. وقتی فارغ التحصیلان رشته‌های غیر مرتبط با برنامه‌های آموزشی و تجربه‌های متفاوت به این مجموعه وارد شدند، تردیدی نیست که در شناخت هدف‌های روابط عمومی دچار سردرگمی خواهند شد.

در پایان به نقل قول یکی از کار‌شناسان ارشد علوم ارتباطات اجتماعی اشاره می‌کنم که معتقد است: «واحدی که اساس کارش بر پایه اطلاعات و ارتباطات قرار دارد بدیهی است که برای پویایی و به روز بودن، باید همواره به دنبال شیوه‌های جدید و قابل دسترس‌تری برای انتقال اطلاعات باشد. بنابراین لازم است که گام به گام و با سرعتی قابل قبول روش‌های سنتی کنار گذاشته شود، چرا که دیگر روش‌های سنتی پاسخگوی نیازهای جامعه فعلی در دسته بندی اطلاعات و اطلاع رسانی نخواهد بود.»

بهمن توکلی فرد، روزنامه نگار

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز