خبرگزاری کار ایران

تخریب کاروانسرای متعلق به دوره صفوی در اصفهان؛

کاروانسرای مورچه‌خورت اصفهان در انتظار توجه مسئولان

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۶۲

کاروانسرای صفوی مورچه خورت که در راه تهران - اصفهان قرارگرفته در وضعیت مناسبی قرار ندارد. یکی از پایه‌های این بنای دوره صفوی درحالی ریزش کرده است که بدنه آن را تبلیغات جاده‌ای پوشانده است. ریزش پایه‌های کاروانسرای مورچه‌خورت از یک سو و درج تبلیغات متعدد بر آن‌ سبب شده که این بنای دوره صفوی رو به ویرانی و فراموشی قرارگیرد.

ایلنا: کاروانسرای صفوی مورچه‌خورت که به کاروانسرای «مادر شاه» شهرت دارد در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه به‌شماره ۱۳۶۵۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، اما این کاروانسرا که در راه تهران - اصفهان در یک جاده ترانزیتی واقع شده، به‌دلیل عدم رسیدگی و حفاظت و نداشتن تابلویی جهت معرفی آن در شرایط نامناسبی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، برج و باروی این کاروانسرا محلی برای تبلیغات جاده‌ای شده، این در حالی‌ست که یکی از پایه‌های بنا در آستانه ریزش قرار گرفته است. از سوی دیگر دپوی نخاله‌های ساختمانی در اطراف مورچه‌خورت منظره‌ای زشتی را به‌لحاظ ایجاد کرده است.

یک فعال میراثفرهنگی در این باره می‌گوید: مرمت‌های اخیری که در کاروانسرای مورچه‌خورت انجام شده غیراصولی بوده و از مصالح ناهمگون استفاده شده است. این درحالی است که چندی پیش با تغییر کاربری بنا به سفره‌خانه هیچ تاثیری در روند تخریب آن انجام نگرفت.

علیرضا صادقی‌امیری معتقد است، تغییر کاربری که از مدیریت صحیح بی‌بهره باشد نه‌تنها کمکی به حفظ بنا نمی‌کند که ساختار کاروانسرا را مخدوش می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز