خبرگزاری کار ایران

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استانها:

خطر نابودی، جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند/ قطع درختان برای تجارت ذغال/ عدم آموزش و بیکاری تاثیرگذار است

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۱۰۸

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها ضمن هشدار نسبت به خطر نابودی جنگل های زاگرس برای تولید ذغال گفت: منابع طبیعی باید ضمن کاشت نهال‌های جدید درختان را سرشماری کند تا مانع از نابودی این ثروت ملی توسط برخی افراد سودجو شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی محمودی با اشاره به قطع درختان جنگلی زاگرس برای تهیه ذغال گفت: این سیستم تولید ذغال سابقه دیرینه ای در این مناطق به دلیل شیوه زندگی مردم دارد. پیش از تولید نفت، گاز و برق ساکنان این مناطق برای تولید گرما از چوب استفاده می کردند و سالهاست اهالی بومی منطقه از همین درختان ذغال تهیه می کنند.

وی افزود: اما چون قطع درخت در وسعت بسیار کم و تنها برای استفاده شخصی انجام می‌شد خطری برای محیط زیست نداشت. حتی اهالی در بیشتر موارد از درختانی که خشک شده بودند استفاده می کردند و درختان ثمر ده را کمتر قطع می کردند.

محمودی ادامه داد: اما اکنون تولید ذغال از درختان زاگرس به ویژه درخت بلوط تبدیل به یک تجارت شده و عده ای آن را به عنوان شغل برای خود انتخاب کرده اند. از این رو قطع درختان و تولید ذغال در سطح وسیع انجام می‌شود که نابودی جنگل و پوشش گیاهی را به دنبال دارد.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری عدم آموزش و بیکاری را دو عامل عمده این اقدام دانست و بیان داشت: زمانی که ما به فرزندان و شهروندان خود آموزش مناسبی درباره اهمیت درختان و محیط زیست نمی دهیم طبیعی است که هیچ سد درونی و وجدانی برای نابودی درختان وجود نداشته باشد. ما باید به مردم منطقه بقبولانیم که این درختان برای ادامه زندگی چقدر اهمیت دارند و چند سال زمان لازم است تا یک نهال تبدیل به یک درخت تنومند شود.

محمودی اضافه کرد: از سوی دیگر بیکاری سبب شده عده ای از سر ناچاری به سراغ درختان بروند و آن را تبدیل به زغال کنند و برای امرار معاش به فروش برسانند.

وی اضافه کرد: در این صورت فرد اقدام کننده تنها پولی را می‌بیند که از فروش ذغال به جیب می‌زند و به ارزش واقعی یک درخت 50 ساله بلوط اهمیت نمی دهد.

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها تصریح کرد: البته تولید ذغال تنها عامل نابودی جنگل‌های زاگرس نیست. بلکه آتش‌سوزی، سدسازی، بیماری و گرد و غبار در این سال‌ها بخش زیادی از جنگل‌ها را از میان برده است.

محمودی با ارائه پیشنهادی برای حفظ جنگل ها گفت: از آنجایی که کشت دیم در پای درختان بسیار رایج است باید توجه جدی‌تری به این موضوع شود. منابع طبیعی اگر نمی‌تواند مردم را از کشت در زیر درختان منع کند لااقل باید درختان را سرشماری کرده و تحویل کشاورز دهد تا برای منفعت شخصی و پاکسازی زمین درختان را بین نبرند.

وی در پایان گفت: همچنین تولید نهال و کشت آن در مناطقی که پوشش گیاهی از بین رفته است می‌تواند حیات جنگل‌های چندهزار ساله زاگرس را تضمین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز