خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنای قزوین بررسی شد ؛

عملکرد قوه مجریه در ماه‌های پایانی عمر دولت/علیخانی: امید چندانی به بهبود اوضاع نیست/ کریمی: بی‌انگیزگی همه‌جا را فرا گرفته است

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۰۰۵

واژگان پر شماری در سه دهه اخیر بر لغت نامه سیاسی کشور افزوده شده؛ واژگانی که گاهی بیانشان از سوی مقامات ارشد انقلاب خط مشی سیاسی جدیدی را فراروی سیاسیون قرار می داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، بی‌تردید همان طور که بسیاری از این واژگان در رویارویی لفظی جریانات سیاسی زاده شده است؛ برخی از این واژه‌ها نیز مربوط به یک جریان سیاسی نیست؛ همچون ترکیب "سندرم سال آخر"  که مبتلا‌به آن دولت‌ها فارغ از نگاه سیاسی است.

با وجود آنکه تنها چند ماه تا پایان کار دولت تدبیر باقی است و دولتی‌ها بایستی تمام سعی خود را برای پیگیری و به سرانجام رساندن پروژه‌های به زمین مانده به کار گیرند، ولی در عمل گویا دولت دوازدهم هم مانند دولت های پیشین به همین سندرم مبتلاست.

رشد اقتصادی منفی، کسری بودجه و کاهش اعتبارات عمرانی در کنار حمله بی‌رحم کرونا ویروس، گویا انگیزه را برای دولتی‌ها آن قدری تقلیل داده که برخی شعارهای دولت در این سال آخر رنگ باخته است.

مدیران بی انگیزه آفت دولت تدبیر

موضوعی که داد معاون اول رئیس جمهور را نیز درآورد و خواهان کنار گذاشتن مدیران به قول خود بی انگیزه و ریسک ناپذیر در سیستم اجرایی کشور شد.به گفته اسحاق جهانگیری "مدیری که اهل ریسک نباشد بهتر است برود در خانه‌اش بنشیند و وقت ملت را تلف نکند، بگذارد کسی بیاید که جرئت تصمیم گیری دارد."

عملکرد قوه مجریه در ماه‌های پایانی عمر دولت/علیخانی: امید چندانی به بهبود اوضاع  نیست/ کریمی: بی‌انگیزگی همه‌جا را فرا گرفته است

این سخنان هر چند مخاطبش گمنام است و معلوم نیست که چه کسی باید بدنه اجرایی کشور را  پاکسازی کند؛ ولی موید این معناست که خود دولت واقف به شرایط پیش آمده است.

تغییر مدیران خارج از دستور کار نمایندگان عالی دولت

در استان‌ها هم به نظر هیچ رغبتی برای تغییر بدنه اجرایی وجود ندارد.استاندار قزوین در آخرین اظهار نظرش درباره  ضرورت تغییرات در بدنه اجرایی در استان گفت: تا پایان امسال دیگر هیچ تغییری نداریم و من هم اجازه هیچ تغییری را نخواهم داد مگر مدیری بازنشسته شده و یا موضوع خاصی رخ دهد که مجبور به تغییر وی شویم.

عملکرد قوه مجریه در ماه‌های پایانی عمر دولت/علیخانی: امید چندانی به بهبود اوضاع  نیست/ کریمی: بی‌انگیزگی همه‌جا را فرا گرفته است

هدایت الله جمالی پور گفت: تغییرات تاثیر چندانی بر روند اجرای کارها نخواهد داشت، ضمن این که  آشنایی با امور،  پروسه‌ای  زمان بر است و زمان کوتاهی تا پایان کار دولت باقی است.

دولت شعارها و حامیان خود را فراموش کرد

به اعتقاد یکی از اعضای شورای شهر تهران و همچنین از چهره‌های اصلاح طلب استان قزوین این موضوع ریشه در  سیاست های دولت در چینش مدیران در همان دور اول دارد؛ آنجایی که دولت متعهد شد؛ چینش مدیران عالی خود را بر اساس سلایق مقامات صاحب نفوذ استانی و نه بر اساس خواسته‌های مردم انجام دهد.

محمد علیخانی گفت: وقتی انتخاب مدیران به عنوان امتیاز به دیگران واگذار می شود نمی‌توان توقع بیشتری از وضع موجود داشت.

او  افزود: در دور اول حتی شاهد بودیم مدیرانی که قرار بود با تغییر دولت به دلیل تغییر سیاست‌ها، جابه‌جا شوند باز در پست‌های خود با وجود اختلاف نظر با سیاست های دولت ابقا شدند و یا ارتقاء یافتند.

عملکرد قوه مجریه در ماه‌های پایانی عمر دولت/علیخانی: امید چندانی به بهبود اوضاع  نیست/ کریمی: بی‌انگیزگی همه‌جا را فرا گرفته است

عضو شورای هماهنگی احزاب و شخصیت های اصلاح طلب استان قزوین گفت: اشتباه دوم دولت در به وجود آمدن وضع موجود، فراموش کردن و قطع ارتباط با حامیان خود بعد از انتخابات بود.

او اضافه کرد: دولت؛ اصلاح طلبان را کنار گذاشت و میدان به دست برخی فرصت طلبان داده شد؛ افرادی که نه انگیزه ای برای خدمت و نه اعتقادی به شعارهای دولت و نه تعهدی به  رای مردم داشتند.

علیخانی با اشاره به پیچیدگی شرایط اقتصادی در کشور تصریح کرد: مردم از دولت توقع صداقت در گفتار و عمل  داشتند و با وجود شرایط سخت اقتصادی اگر این مهم از سوی دولت محقق می شد؛ امروز حجم نارضایتی مردم از دولت در این حد نبود.

او وضعیت قزوین را به نسبت سایر استان های کشور مطلوب خواند و اضافه کرد: سستی و بی‌انگیزگی امروز برخی مدیران ناشی از نمایش این وضع در سطح عالی دولت است؛ وقتی خود دولت شعارها و حامیان خود را فراموش می کند، از مدیران پایین تر توقع بیشتر نیست.

عضو شورای هماهنگی احزاب و شخصیت های اصلاح طلب استان در مورد مشکلات اقتصادی در کشور و نیمه تمام ماندن پروژه های مهم استان اظهار کرد: ادامه این وضع تابع رفتار نمایندگان نیز هست؛ وقتی برخی نمایندگان مجلس توان و وقت خود را صرف جایگزینی افراد نزدیک به خود در ادارات می کنند و به جای ارائه طرح های مشکل گشا در مجلس و پیگیری رفع مشکلات پروژه ها، مدام با حرف های غیرکارشناسی درگیر حاشیه‌اند، نباید امید چندانی به بهبود وضعیت و شرایط حاضر داشت.

بی انگیزگی از بالا به پایین رسوخ کرده است

به گفته یکی چهره‌های اصولگرا؛ بی‌انگیزگی سم مهلکی است که از بالا به پایین در بدنه اجرایی کشور رسوخ کرده و دولت‌ها در سال‌های پایانی دوره دوم انگیزه لازم را برای خدمت ندارند و همین موضوع سبب دلسردی مردم می شود.

محمد رضا کریمی با اشاره به فشار مشکلات  اقتصادی  بر مردم گفت: رها کردن امور در این شرایط ،  اشتباهی است که دولت باید به شدت از آن بپرهیزد. حالا که چند ماه به پایان کار مانده، دولت باید در فرصت باقی مانده برای کنترل اوضاع اهتمام بیشتری به کار گیرد و با اقدامات عملیاتی برای کم کردن فشار بر بدنه مردم چاره جویی کند .

عملکرد قوه مجریه در ماه‌های پایانی عمر دولت/علیخانی: امید چندانی به بهبود اوضاع  نیست/ کریمی: بی‌انگیزگی همه‌جا را فرا گرفته است

کریمی افزود: در این بازار آشفته  قیمت‌ها، دولت باید بداند، مردم بیش از گذشته از مسئولان توقع نظارت و رسیدگی دارند.

به اعتقاد این چهره سیاسی، کم کاری دولت‌ها قبل از آن که به جریانات سیاسی حاکم لطمه بزند به اعتماد عمومی مردم ضربه خواهد زد.

کریمی گفت: در استان از دولت قبلی صدها پروژه به جای مانده بود که در این دولت نیز بسیاری دیگر زخمی و ناتمام مانده اند و هیچ انگیزه ای برای اتمام این پروژه ها که بخش زیادی از بیت المال در آنها حبس شده وجود ندارد؛ پروژه هایی که در صورت تعلل همچون انتقال سد طالقان یا بیمارستان 700 تخت خوابی قزوین لطمات بی شماری برای استان به دنبال خواهد داشت.

به ادعای این فعال سیاسی اصولگرا صرف نگاه به بیرون و گره گشایی اقتصادی با اقدامات دیپلماسی پاشنه آشیل دولت تدبیر است که در سال پایانی نیز شاهد آن هستیم که همه راه‌ها برای دولت گویا به خروجی صندوق های رای انتخابات امریکا ختم می شود.

تغییر مجلس، رفتار برخی مدیران را تغییر داده است

فرماندار آوج سندرم سال آخر را  یک فرضیه خواند و خاطرنشان کرد: سندرم سال آخر فرضیه است که برای صحت باید موضوع  مورد رصد ، سنجش، بررسی و اندازه گیری قرار گیرد.

به گفته  نصرت الله علیرضایی عملکرد مدیران باید از طریق افکار عمومی، رسانه ها به عنوان نماینده مردم و افکار عمومی، جریان ها و احزاب سیاسی موافق و مخالف دولت و در نهایت توسط مدیران ارشد استان مورد ارزیابی قرار گیرد تا درستی این فرضیه ثابت شود.

عملکرد قوه مجریه در ماه‌های پایانی عمر دولت/علیخانی: امید چندانی به بهبود اوضاع  نیست/ کریمی: بی‌انگیزگی همه‌جا را فرا گرفته است

وی افزود: اما به شکل کلی  همه  این کم‌کاری متوجه  مدیران نیست؛ شاید تغییر چیدمان مجلس  به لحاظ سیاسی و نوع نگاه و جهت گیری با دولت و تغییر شیوه مدیریت کشور، تغییر اولویت ها و موضوعات در حوزه های مختلف اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و روابط منطقه ای و بین الملل این موضوع را ایجاد کرده است.

فرماندار آوج گفت: شکل گیری مجلس جدید موجب شد تا برخی از مدیران در حال جبهه گیری و جهت گیری در رفتار و موضع گیری های خود و تغییر اولویت های کاری خود باشند؛ از طرفی برخی دیگر با سیاست های دولت  همسو نیستند که ممکن است رفتار آنها را، رسانه ها به کم کاری تعبیر کنند.

علیرضایی تصریح کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که برخی از مدیران دچار کم‌کاری شده اند، جامعه ما به لحاظ فرهنگی و روانشناختی در جهت گیری های سیاسی خود تابع رفتار مدیران اجرایی نیست و مردم معمولا در بزنگاه ها تابع نظر گروه های سیاسی ،  گروه های روشنفکری و گروه های فرهنگی جامعه هستند که اینها افکار عمومی را شکل می دهند.

جریانات سیاسی حاکم واقفند قدر دانستن "فرصت خدمت" تنها برگ برنده آنها در حفظ جایگاه آنان در نزد مردم است و بی شک هر سستی و اهمال و ناتوانی، بی لیاقتی و سوءمدیریت از آنان «مدیران غاصب» مسئولیت ساخته که می‌تواند سرنوشت سیاسی کشور  را تحت تاثیر خود قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز