خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی:

با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی منتظر معجزه نباشیم /صنعتی بودن استان خطر ابتلا به کرونا را دو چندان می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۳۹۶

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: بحران بیماری کرونا را تنها با رعایت کردن پروتکل های بهداشتی می‌توان کنترل کرد و نباید تنها از دانشگاه انتظار معجزه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد جمالیان در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه های استان مرکزی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: باید یاد بگیریم که چگونه با کرونا زندگی کنیم و این امر نیازمند آموزش است. باید فرهنگ عروسی نگرفتن، برگزار نکردن مراسم‌های شادی و عزا با تراکم جمعیتی و پرهیز از برگزاری مهمانی‌های خانوادگی در جامعه نهادینه و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به رفتاری روتین تبدیل شود. اگر غفلت کنیم نتیجه آن چیزی می‌شود که امروز شاهد هستیم و متاسفانه در این شرایط همه نگاه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی است. در حالی که افراد و مسئولان دیگر نیز موظف و مکلف به ورود به موضوع هستند. اینکه مدیران دست از کار کشیده‌اند و فقط به دانشگاه نگاه می‌کنند عاقبت خوشی ندارد و این اتفاق شامل حال تمام نقاط کشور می‌شود. 

وی ادامه داد: زمانی که اقدامی خلاف پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می شود باید برای رفع آن مطالبه گری داشت. برگزاری مراسم های مغایر با تصمیم ستاد ملی و مسافرت های بی دلیل در واقع فقط فشار مضاعف به پرسنل درمان وارد می‌کند. نتیجه برگزاری هرگونه مراسمی در منازل، افزایش ابتلا و مرگ و میر طی ۱۰ روز آینده را به همراه خواهد داشت. بر این اساس اگر ۱۰ روز آینده آمار در این حوزه بالا رفت، مسئولان به دنبال علت‌یابی نباشند چرا که امروز شرایط را گوشزد می‌کنم. افزایش آمار ابتلا، بستری و فوت در روزهای کنونی ناشی از بی‌توجهی ها، سفرها و برگزاری مراسم های مختلف در شهریورماه است. امروز گوشزد می‌کنیم اگر در تعطیلی های پیش رو سفرها ادامه یابد، ۱۰ روز آینده از شرایط کنونی فراتر خواهیم رفت و بحران جدی تر خواهد شد. مردم باید در این تعطیلات در خانه بمانند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: هنگامی که پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود، این کادر درمان است که باید تاوان عدم اجرای پروتکل ها را بدهند در حالی که کادر درمان خسته شده و بریده است. ما آنچه در توانمان بوده است را به کار گرفته‌ایم و برای اولین بار عنوان می‌کنم که به داد پرسنل بهداشت و درمان برسید. قطعا نقاط ضعف وجود دارد اما آنچه در توانشان بوده است را به کار گرفته‌اند. 8 ماه است که در حال تلاش هستند. ۶ ماه اضافه کار و یک سال کارانه پرستاران استان پرداخت نشده و هر روز هم فشار بر آنها مضاعف می‌شود. تا امروز بابت مسائل دانشگاه از هیچ مسئولی انتظاری نداشتم و خدمت رسانی را جز وظایف خود می‌دانیم، اما اگر تاب‌آوری کادر بهداشت و درمان از بین برود، فاجعه‌ای رخ می‌دهد که کسی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد، تاب آوری کادر درمان هم حدی دارد و از عملکرد پرسنل بهداشت و درمان دفاع می‌کنم. 

جمالیان تصریح کرد: شرایط استان مرکزی با دیگر استان‌ها متفاوت و خاص است و چند تهدید بزرگ را در این استان شاهد هستیم. استان مرکزی در موضوع سالمندی سومین استان کشور است، بیش از ۶۵ درصد مبتلایان به کرونا در این استان در رنج سنی ۳۰ تا ۳۹ سال و بیش از ۸۰ درصد فوتی‌ها بالای ۸۰ سال هستند، این شرایط بدین معناست که جوانان با تردد در سطح شهر پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و در خانه ویروس را به سالمندان خانواده منتقل می‌کنند. مسلما در جامعه سالمند، میزان مرگ و میر نیز  افزایش می‌یابد. صنعتی بودن استان مرکزی یک تهدید دیگر است نیمی از کارگران دلیجان، ساوه، زرندیه و آشتیان بین استانی و شهرستانی در تردد هستند و این رفت و آمد سرعت انتقال را بالا می‌برد. علاوه بر صنعتی بودن، استان مرکزی در شاهراه مواصلاتی قرار دارد و اگر فقط ۱۰ درصد خودروهای عبوری در بخش‌های مختلف و ورودی شهرها توقف کنند سرعت انتشار بالا می‌رود. بر همین اساس اراک و سایر شهرهای استان نقاط تهدید بالایی دارند. 

وی بیان داشت: متاسفانه در اراک میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۷۰ درصد است و این شرایط برای انتقال ویروس و افزایش سرعت کافی است. در حال حاضر ۳۰۰۰ نفر در استان در قرنطینه خانگی قرار دارند که کارشناسان بهداشت محیط با مراجعه به منزل آنها و ارائه فرم خواستار متعهد شدن آنان به ماندن در خانه برای ۱۴ روز می‌شوند. هر روز کارشناسان با مبتلایان در تماسند، اما با وجود تعهد بیماران به ماندن در خانه، گزارشات حاکی از آن است که آنها در جامعه ظاهر می‌شوند، در واقع این افراد به مانند بمب‌های ساعتی هستند که با تردد در سطح شهر تعداد مبتلایان را افزایش می‌دهند و اگر فقط ۱۰ درصد آنها در شهر تردد کنند، فاجعه به بار می‌آید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز