خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

اجرای طرح اصولی برداشت محصولات مرتعی و گیاهان دارویی در تربت‌ حیدریه

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۷۸۹

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه از اجرای طرح اصولی برداشت محصولات فرعی، مرتعی و گیاهان دارویی این شهرستان خبر داد و گفت: اجرای طرح با هدف مدیریت صحیح منابع طبیعی این شهرستان اجرا می‌شود.

سعیدرضا فلاح در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در تربت حیدریه، اظهار کرد : با توجه به افزایش بارندگی‌های دو سال اخیر، هدف ما زادآوری عرصه‌های طبیعی است و در این راستا و در قالب قراردادهای بهره‌برداری سعی در کنترل و ضابطه مند کردن اصولی محصولات یاد شده داریم.

وی گفت: بر این اساس می‌طلبد متقاضیان بهره‌برداری نسبت به ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌ها  بر اساس آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۲۹) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، اقدامات اولیه را انجام دهند تا بتوانیم با کمک مردم و بخصوص جوامع محلی ضمن صدور پروانه چرای دام که البته بهره‌برداران بومی و محلی در اولویت خواهند بود، فرصت‌های شغلی پایداری در مباحث اقتصادی، اجتماعی، و صنعت گردشگری طبیعی ایجاد کنیم.

فلاح افزود: بر این اساس حمل هرگونه گیاهان مرتعی و دارویی (آنغوزه ریواس، آویشن و کتیرا) باید دارای مجوز از ناحیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشد و در غیر اینصورت این اقدام آنها در زمره محصولات قاچاق تلقی و برخورد قانونی را در پی خواهد داشت.

وی مساحت اراضی منابع طبیعی شهرستان را 255 هزار و 451 هکتار عنوان کرد و گفت: این بدان معناست که ۷۰ درصد مساحت کل شهرستان را عرصه های منابع طبیعی در بر گرفته که به تفکیک ۸۱۱ هکتار بیشه زار و درختچه، ۹۷ هکتار مراتع خوب و متراکم، 58 هزار و 121 هکتار مراتع متوسط و نیمه متراکم، 178 هزار و 778 هکتار مراتع فقیر و کم تراکم، چهار هزار و 228 هکتار بیرون زدگی سنگی و 500 هکتار به صورت ذخیرگاه جنگلی گونه ارس است.

فلاح بیان کرد : مساحت حوزه های آبخیز شهرستان 275 هزار هکتار شامل 50 حوزه و زیرحوزه آبخیز است که تاکنون 10 درصد از اجرای عملیات آبخیزداری شامل عملیات مکانیکی از قبیل بند خاکی، سنگ ملات و گابیون و عملیات بیولوژیک و بیومکانیک از قبیل بذر کاری، کپه کاری، نهال کاری، تراس بندی و بانکت بندی انجام شده است.

وی گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری در هر منطقه که موجب استقرار پوشش گیاهی می‌شود، نفوذ آب در خاک حدود ۴۰ برابر مناطق بدون پوشش گیاهی افزایش می‌یابد و از وقوع سیلاب و فرسایش خاک در اثر بارش‌های فصلی و بهاری جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز