خبرگزاری کار ایران

آقامیری در گفت وگو با ایلنا:

می‌خواهند سمنان را به بهای ویرانی استان‌های شمالی آباد کنند/ حق مردم برای دولت اهمیتی ندارد/ حل مشکل سمنان کویر کردن مازندران نیست

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۲۲۴

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها گفت: دولت می‌خواهد سمنان را به بهای ویرانی مازندران و سایر استان‌های شمالی آباد کند و نارضایتی مازندرانی‌ها برای آنها اهمیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت آقامیری نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها صبح امروز -پنجشنبه 16 اسفند-در پانزدهمین اجلاس شورای عالی که در ساختمان مجلس سابق شورای اسلامی برگزار شد گفت:  مازندران به خاطر شرایط منحصر به فرد طبیعی در نگاه مسئولان و کارگزاران چه  رژیم گذشته و چه در سال‌های بعد از انقلاب به عنوان یک استان برخوردار قلمداد شده که گویا بی‌نیاز از توجه است .متاسفانه این تلقی نادرست استانی ،همه توانمندی‌ها و پتانسیل‌های طبیعی، اقتصادی و اجتماعی استان را به قهقرا برده و خیلی از فرصت‌های توسعه را از آن سلب کرده است.

آقامیری عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سفری به مازندران با ژرف‌نگری که همواره از ایشان سراغ داریم به درستی به مدیران گوشزد کردند که در ورای سرسبزی این استان محرومیت‌های زیادی نهفته است که باید در جهت رفع آنها تلاش شود. نگاه دولت‌ها به مازندران پیوسته نگاه بهره‌وری از امکانات طبیعی است بدون پرداخت اصولی به مسائل و نیازهای آن بوده و هست.

وی افزود: این استان در بخش تولیدات کشاورزی، دامی، باغی، گیاهی، شیلات و خدمات بندری نیروگاهی و در حوزه گردشگری سرویس فراملی می‌دهد اما برای اداره و توسعه این بخش‌ها باید از اعتبارات اندک استانی اکتفا کنند همین نگاه یکجانبه به مواهب مازندران باعث شد مسئولان به بهره‌کشی از این استان عادت کنند و آن را همواره معین ببینند تا جایی که دولت جرات مطرح کردن پروژه فاجعه‌باری همچون انتقال آب خزر را به خود بدهد.

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها در ادامه افزود: از زمانی که سروصدای این طرح بلند شده ده‌ها و بلکه صدها کارشناس خبره از غیراصولی بودن این پروژه به خطرات جبران ناپذیری که برای محیط زیست استان به بار خواهد آورد سخن گفتند اما آقای رئیس جمهور با این ادعا که مشکلات این طرح از نظر دولت حل شده و در جا انداختن آن اصرار دارد به راستی باید پرسید اگر دولت قادر به اجرای چنین طرح پرهزینه و پرچالشی است چرا مشکلات زیست محیطی استان‌های جنوبی و جنوب شرقی را برطرف نمی‌کند که زندگی شهروندان این مناطق را مختل کرده و پرداختن به آن به مراتب کم‌هزینه‌تر است؟ به خصوص که سمنان هم در مقایسه با برخی از استان‌های کشور دچار کم‌آبی آنچنان نیست که دولت را ناگزیر از چنین ریسک بزرگی کرده باشد و ضمنا در درازمدت اعتراض کشورهای همسایه اطراف خزر را در برخواهد داشت و حتما کار مقابله مثل انجام خواهند داد.

وی گفت: موضوع این است که رئیس جمهور چون سمنانی است می‌خواهد به هر قیمتی به توسعه صنعتی استان زادگاه خود کمک کنند و ظاهرا برای‌شان مهم نیست در این رهگذر چه فجایعی رخ می‌دهد و محیط زیست این استان تخریب و اهالی آن قربانی شوند. همان طور که خشک شدن دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و هیرمند تا حدود زیادی محصول همین ندانم‌کاری‌ها و اقدامات غیرکارشناسی است.

آقامیری تصریح کرد: جناب رئیس جمهور مردم مازندران و استان‌های شمالی با صدای رسا می‌گویند آنچه از امکانات طبیعی برای استان باقی مانده موهبت خدادادی است که در گذر ایام متولیان نه فقط به پایداری آن کمکی نکرده‌اند بلکه با بی‌برنامگی‌های خود در جهت تضعیف آن نیز گام برداشته و لذا امروز به هیچ عنوان نباید تصور کنند که برای تامین اهداف خود می‌توانند بهره‌کشی از قابلیت‌های طبیعی استان را تا این حد زیاده‌خواهانه دنبال کنند. باید بگویم که طرح انتقال آب خزر به کویر یک طرح آبکی و شوخی خطرناک است چرا که خزر هیچ راهی به آبهای آزاد ندارد و بنا به اذعان همه کارشناسان در صورت دست اندازی به آن، سرنوشت غمبار دریاچه ارومیه مبتلا خواهد شد و بنابراین چنین طرحی حتی در مرحله مطالعاتی هم قابل قبول نیست مازندران به اندازه کافی با مشکلات متعددی روبرو است لذا از آقای رئیس جمهور انتظار داریم از نجابت مردم مازندران سوءاستفاده نشود و اگر در جهت حل مشکلات استان گامی برنمی‌دارند لااقل مشکلات را صدچندان نکنند.

آقامیری در پایان خاطرنشان کرد: برای مشکل آب سمنان راههای دیگری هم وجود دارد اما قطعا راه حل آن کویر کردن مازندران نیست. با وجود این همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی که معیشت مردم را احاطه کرده و انواع کارهای اولویت داری که برزمین مانده، دولت براجرای یک طرح غیرضروری و پرهزینه و مخرب پافشاری می‌کند و در این صورت آیا برای دولت صادقانه تر نیست که اعلام کند می‌خواهیم سمنان را به بهای ویرانی مازندران آبادتر کنیم و ناخرسندی به حق مازندرانی ها برای ما اهمیت ندارد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز