خبرگزاری کار ایران

فرماندار ورامین:

ورامین دارای زیرساخت‌های مناسب فرهنگی نیست

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۵۸۵

فرماندار ورامین در حاشیه نمایشگاه هفته فرهنگی گفت: خانه جوان به زودی ساخته خواهد شد.

حسین کاغذلو در حاشیه نمایشگاه هفته‌فرهنگی به خبرنگار ایلنا گفت: مصوبه‌ای که به نام هفته‌فرهنگی در شهرستان‌ها اجرا شد صرفا برای عده‌ای خاص نیست عموم مردم در برگزاری آن دخیل هستند و مشارکت گروه‌های مختلف در برگزاری هفته‌فرهنگی آسیب‌های زیادی را  کاهش می‌دهد و ما  معتقدیم همانگونه که کار فرهنگی در اصلاح الگوی مصرف آب، کاهش اعتیاد، کاهش ترافیک و بستن کمربند ایمنی موثر واقع شده، در ایجاد شادابی برای عموم مردم نیز موثر است، چراکه مجموع کارهای فرهنگی پیشنهاد شده در این هفته برای تمام مردم قابل لمس است .

فرماندار با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها گفت: زیرساخت‌های فرهنگی دارای شاخصه‌ای است، باید دید در کدام  سرزمین کشورمان هستیم و پتانسیل‌های این شهر در کدام حوزه بیش‌تر است تا بتوان تمرکز لازم را برای شکوفایی حوزه‌های مختلف داشت اما در کل می‌دانیم ورامین دارای زیرساختهای مناسب فرهنگی نیست.

وی با تاکید گفت: در گذشته این‌گونه نبوده که برای شهرستان ورامین اتفاق خوشایند فرهنگی نیفتاده باشد، در این شهرستان که شامل قرچک، پیشوا و پاکدشت است، اعتبارات پس از اختصاص با توجه به شرایط و پتانسیل‌های موجود، توزیع می‌شده، شاید یکی از دلایل این عقب ماندگی در برخی حوزه‌ها همین موضوع بوده است.

 کاغذلو با نوید بخش خواندن برخی از پروژه‌ها برای شهرستان گفت: قرار است دو مجموعه  چند منظوره فرهنگی ورزشی استاندارد توسط شورا و شهرداری در سال  98 ساخته شود و تصمیم داریم  فضاهای موجود را ساماندهی و بهسازی کنیم و از آسیب فیزیکی وارد شده بر این ساختمان‌ها و مراکز فرهنگی هنری ورزشی جلوگیری کنیم .

فرماندار افزود: در ادامه پیگیر پروژه‌های بلاتکلیفی مثل بلک باکس، گالری و فرهنگسرایی که در اختیار نیروی انتظامی است هستیم  تا این مهم را به نتیجه برسانیم.

وی در پایان افزود: خانه جوان با حضور استاندار کلنگ زده شده و کمتر از یک‌سال ساخته خواهد شد و تمام منفعت آن برای جوان‌های این شهر خواهد بود.

افزایش تعداد هنرمندان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

طاهر طاهری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین گفت: با برگزاری این هفته، اهدافی مانند؛ معرفی هنرمندان شهرستان به مردم، اجرای زنده هنرمندان در غرفه‌ها که موجب ترغیب بازدیدکنندگان به یادگیری و آموزش می‌شود و همچنین افزایش تعداد هنرمندان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح شهرستان تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین در ادامه گفت: اجرای زنده نقاشی، خوش‌نویسی، چرم‌دوزی، ساخت مجسمه از فلزهای بازیافت شده، ساخت گل‌های کاغذی، سفره‌آرایی توسط اساتید باعث مردمی‌تر شدن آموزش‌ها می‌شود. .

وی در ادامه گفت: در این نمایشگاه دو هزار عنوان کتاب عرضه شده تا میزان مطالعه در دنیای کنونی افزایش یابد و چرخه اقتصاد انتشارات نیز بچرخد و همچنین بازدیدکنندگان با 50 درصد تخفیف کتاب مورد علاقه خود را بیابند.

در فضای فرهنگی شهر هیچ نمادی از صاحبان اثرنداریم

در ادامه حسن فرازمند پیشکسوت مطبوعات  و شاعر ورامینی با اظهار تاسف از نواقص مهم نمایشگاه در هفته فرهنگی ورامین گفت: این شهرستان دارای 37 نویسنده صاحب اثر است. نویسندگانی چون  استاد سعید وزیری، امینی، تاجیک و جنیدی که در کشور نام آور و مطرح هستند. سهم نویسنده و شاعر ورامینی  از این نمایشگاه و هفته‌فرهنگی چه بوده؟ شایسته بود غرفه‌ای را به عرضه آثار این نویسندگان اختصاص می‌دادند غرفه‌ای که با حضور آنها یا حداقل با عکس آنها مزین می‌شد .

فرازمند افزود: شیراز را به حافظ و سعدی می‌شناسند و کاشان را به سهراب سپهری اما در ورامین نویسندگان و شاعرانی داریم که هیچ نمادی از آنها نیست، چگونه می‌توان از این دغدغه کاست؟ در فضای فرهنگی شهر هیچ نمادی از صاحبان اثر نداریم، کمترین توقع ما این است مجموعه داران ادبی، فرهنگی، تاریخی، صاحبان مجموعه شعر در ورامین شناخته شوند نباید اجازه دهیم شهر دیگری صاحبان اثر این شهر را به نفع خود مصادره کنند.

وی تاکید کرد:  ما خواستار این نیستم که مردم با انگشت نشان‌مان دهند اما باید در خانه خود،  در این ورامینی که دارای تمدن شش هزارساله است شناخته شویم، هنرمند باید تا زنده است توسط همشهریانش شناخته شود.

این شاعر توانمند ورامینی در ادامه گفت: کلنگ یک مرکز فرهنگی قبل از انقلاب در میدان چوب بری  زده و ساخته شد و بعد از آن دیگر فرهنگسرایی احداث نشد. و یا یک سینمای شهرستان که قبل از انقلاب برای 15هزار نفر از مردم قرچک، پیشوا و ورامین ساخته شده و اکنون همان سینما برای 370هزار نفر از جمعیت ورامین همچنان موجود است و توان پذیرش تماشاگر را ندارد.

فرازمند در پایان گفت: می‌دانیم هم اکنون دولتمردان با مشکلاتی دست به گریبانند، اما انتظار ما این است که به خواسته‌های مشروع و معقول بها دهند. ورامین نمایشگاه دائمی ندارد مانیازمند  نمایشگاه دائمی در مرکز شهر و همچنین سالنی برای اجتماعات هنری هستیم .

ماهیت و هویت این نمایشگاه قابل لمس نبود

نیما مقدم گفت: جای خوشحالی است که حجم بیشتر این نمایشگاه مربوط به عرضه کتاب است. در سطح شهرستان نیاز است این نوع نمایشگاه‌ها به میزان بیشتری صورت گیرد چرا که فرصت دیدار چهره به چهره صاحبان آثار و هنرمندان در یک تجمع فرهنگی فراهم می‌شود و همچنین فرصتی نیز برای تبادل تجارب به صورت یک اتفاق خوشایند رقم می خورد.

رئیس انجمن شاعران ورامین تاکید کرد: مزیت این نوع نمایشگاه برای غرفه‌های مختلف این است که سفارش‌های زیادی برای محصول خود دریافت می‌کنند و امکان اینکه سرمایه‌گذران بخش خصوصی برای مشارکت در جهت تولید‌ پس از بازدید وارد عرصه شوند وجود دارد.

وی در ادامه درباره نواقص نمایشگاه هفته‌فرهنگی گفت: البته ماهیت و هویت این نمایشگاه قابل لمس نبود به‌عنوان مثال وجود عکس‌هایی از مبارزه با موادمخدر در ورودی نمایشگاه که خود تبلیغ منفی محسوب می‌شود. انتخاب عکس‌های نمایشگاه می‌توانست با رویکرد بهتری صورت گیرد تا تاثیر مثبت بر روی بازدید کننده داشته باشد.

هفته‌فرهنگی و هنری شهرستان ورامین از 15 تا 22 آذرماه هر روز راس ساعت 17 تا 20  در فروشگاه جرجیس ایرانیان ورامین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز