خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به مطالبات مردمی؛

پرچم زربفت مسجد «اونچی میدان» اردبیل مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۱۱۷

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مرمت پرچم زربفت مسجد اونچی میدان متعلق به دوره افشاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، نادر فلاحی با اعلام این خبر تصریح کرد: این مهم در پاسخ به مطالبات مردمی و به سفارش اداره کل توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد.

وی افزود: این پرچم زربفت به استناد اسناد تاریخی مربوط به دوره افشاری بوده و از جمله پرچم های بزرگ ابعاد دارای کتیبه‌های قرآنی در حاشیه و مرکز اثر و نیز کتیبه‌های گرداگرد فضای مرکزی مزین به اسما الهی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: الیاف به کار رفته در این پرچم ابریشم به رنگ های قرمز، آبی، سورمه ای، سبز و گلابتون نقره با مغزی ابریشم و روکش طلا بودند.

فلاحی به مستند سازی، شناسایی الیاف فلزی، فن شناسی، آسیب شناسی و تعیین حساسیت های این الیاف در محیط های متفاوت شستشو، شناسایی الیافت و نخ‌های به کار رفته در تار و پود پارچه و بررسی میزان آلودگی اثر به عوامل بیولوژیک اشاره کرد.

وی افزود: همچنین قرائت کتیبه وقف نوشته شده بر روی پرچم، تصحیح اقدامات مرمتی قبلی و جداسازی الحاقات ناهمخوان با اثر، شستشو و پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی و پرکردن کمبودها و طراحی و اجرای بسته بندی حفاظتی مناسب برای اثر با در نظر گرفتن شرایط نگهداری آن از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: با مرمت این اثر نفیس، پرچم زربفت در موزه شیخ صفی الدین اردبیلی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

فلاحی ادامه داد: همچنین در ایام عزاداری ماه محرم پرچم در اختیار هیئت امنای مسجد قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز