خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

قیمت خرید تضمینی گندم به تناسب افزایش قیمت نهاده‌ها افزایش یابد/ گران شدن نهاده های کشاورزی مشکل کشاورزان

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۰۲۸

نماینده مردم در گرگان و آق‌قلا و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: گندم یکی از مهم‌ترین محصول کشاورزان استان است . محصولی که با خرید تضمینی انجام می‌شود اما کشاورزان درخواست پرداخت کامل مطالبات گندم تحویلی خود را دارند.

 نورمحمد تربتی‌نژاد نماینده استان گلستان، آق‌قلا و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس‌، درباره مشکلات کشاورزان استان گلستان به خبرنگار ایلنا، گفت: مشکل دیگر کشاورزان گران شدن نهاده‌های کشاورزی است که انتظار دارند در فصل جدید که قیمت‌ها از طرف شورای‌اقتصاد اعلام می‌شود قیمت خرید تضمینی گندم به تناسب افزایش قیمت نهاده‌ها افزایش یابد. نه‌تنها گندم بلکه خرید سایر محصولات کشاورزی و دامی نیز با توجه به واقعیت‌های افزایش قیمت‌ها، تعیین شود.

نورمحمد تربتی‌نژاد گفت: یکی از موارد مهم مطرح در استان گلستان ممنوع شدن کشت بعضی از محصولات کشاورزی مانند برنج است. برنج در هر هکتار ۲۰ میلیون تومان برای کشاورز درآمد دارد و وقتی ممنوع می‌شود کشاورز به اجبار به کشت گندم و سویا روی می‌آورد که مجموعا ۵ میلیون تومان در هر هکتار برای کشاورز درآمد دارد و این اختلاف قیمت کشاورزان را از لحاظ معیشتی دچارمشکل کرده است.

وی با طرح این پرسش‌که اگر قرار است براساس سیاست‌های مصرف بهینه  انرژی، آب کمتری مصرف کنیم و به کشت محصولاتی مانند گندم و سویا بپردازیم آیا این محصولات مناسب و سودده است و اینکه تنها را‌ه‌حل جایگزین همین است؟

نماینده گلستان ادامه داد: مشکلات مختلف دیگر از جمله مسایل معیشتی کشاورزان نیز وجود دارد، زیرا کشاورزی دیگر برایشان صرفه اقتصادی ندارد. با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت کشاورزان خواستار حمایت از جنبه‌های مختلف هستند مانند بیمه کشاورزان و  بیمه محصولات کشاورزی که در هنگام خسارت مانند یخ زدگی و سایر بلایای طبیعی که خسارت وارد می‌شود، بیمه محصولات کشاورزی کاملا پاسخگوی خسارت‌های واردشده باشد و خسارت را تحت پوشش قرار دهد.

نورمحمد تربتی‌نژاد در پایان گفت: مشکلاتی نیز در زمینه کشت سیب‌زمینی وجود دارد. کشت این محصول را در استان پشت سر گذاشتیم و محصولات برداشت شد اما بحث خرید این محصول است که تاخیر در اقدام به خرید این محصول توسط دولت، کشاورزان را مجبور به فروش محصول با قیمت پایین‌تر از هزینه‌های صورت گرفته کرد و این امر برایشان مشکلات زیادی را پدید آورد که با پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل رفع شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز