خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌‌دهد؛

مارهای سمی میهمانان ناخواسته سیاه‌چادرهای عشایری/چشمه‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد خشک شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۴۷۶

عشایر کهگیلویه و بویراحمد که چند ماهی است در مناطق سردسیری به سر می‌برند با هجوم مارها به کپرها و سیاه چادری‌هایشان مواجه شده‌اند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، یکی از این افراد عشایری در منطقه سردسیری جمال‌آباد دیلگون شهرستان چرام گفت: هر شبانه روز نیست که مارها  وارد کپر و سیاه چادرها نشوند.

وی دلیل هجوم مارها به سیاه چادرهای عشایری را بی‌آبی، خشکسالی و گرسنگی مارها عنوان و افزود: مارهای سمی شبانه وارد لانه جوجه‌ها و مرغ‌ها می‌شوند و آنها را می‌بلعند.

یکی دیگر از عشایر مناطق سردسیری بویراحمد هم به ایلنا گفت: هیچ سالی به اندازه امسال مارها به سیاه‌چادرهای عشایری هجوم نیاورده‌اند و الان هم جان عشایر در خطر است.

این مرد عشایری ضمن درخواست کمک از مسئولان برای چاره‌اندیشی در این خصوص و مبارزه با مارها گفت: با این روند دیگر عشایر استان کهگیلویه و بویراحمدی به‌ویژه در مناطق سردسیری امنیت ندارند.

خشکسالی، خشک‌شدن چشمه‌ها و کمبود مواد غذایی در نقاط عشایری سردسیری کهگیلویه و  بویراحمد شرایط سخت و طاقت‌فرسایی را برای پرندگان, درندگان و حیات‌وحش به وجود آورده و آنها را مجبور کرده به سیاه‌چادرهای عشایری و کپرهای آنان هجوم بیاورند.

به گفته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از مجموع ۵۷۰ چشمه ثبت شده عشایری استان تاکنون بیش از ۳۰۰ چشمه خشک شده است.

مجید علیپور با بیان اینکه عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۳ زیست‌بوم معادل ۷۰ درصد مساحت استان حضور دارند، افزود: این قشر در استان ۱۱ هزار خانوار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز