خبرگزاری کار ایران

رئیس خانه احزاب کشور در قم:

تشویق مردم به انتقاد هنر است/ احزاب باید امکان نقد مسائل مختلف را بدون واهمه داشته باشند/ هنر اقتصاد ایران فروش نفت است

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۴۶۴

رئیس خانه احزاب ایران، با تأکید بر این که احزاب کشور باید امکان نقد مسائل مختلف را بدون ترس و واهمه داشته باشند، گفت: اگر درک سیاسی باشد متوجه می شویم که تشویق دیگران به سخن گفتن و حتی اعتراض کردن، یک هنر و کار سیاسی صحیح است؛ چون این کار نشان می دهد که ما پذیرفتیم گفت وگو کنیم و گفت وگو را بجای خشونت، منشأ حل مسائل کشور کرده ایم.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حسین کمالی پنجشنبه شب (۲۰ اردیبهشت۹۷) در سخنرانی پیش از برگزاری اولین انتخابات خانه احزاب قم که با حضور فعالان سیاسی و در محل تالار بعثت فرهنگسرای جوان این شهر برگزار شد، گفت: احزاب از ارکان توسعه کشور در عرصه‌‌‌های مختلف هستند.

*رهبری خودشان فعالیت حزبی کردند

وی با بیان این که اگر مقام معظم رهبری تعبیرات قابل توجهی راجع به فعالیت حزبی دارند، به این جهت است که ایشان خودشان کار حزبی کردند و مدتی دبیرکل حزب جمهوری اسلامی بودند، اظهار داشت: متأسفانه همه دولتی‌‌ها با این نگاه که احزاب پشتوانه‌‌هایی برای کشور هستند، مأنوس نیستند و عدم حضور استاندار قم در اولین انتخابات خانه احزاب این استان، همین معنا را می‌‌‌دهد که ایشان اعتقادی به احزاب ندارد.

*گلایه صریح از استاندار قم

رئیس خانه احزاب کشور ادامه داد: بنده تاکنون برای برگزاری انتخابات خانه احزاب استان‌‌‌‌ها، به چندین استان کشور سفر کردم و در هیچ استانی مشاهده نکردم که استاندار در جلسه انتخابات خانه احزاب حضور نداشته باشد و برای احزاب فعال استان خودش احترام قائل نباشد و فقط قم اولین این استان‌‌‌ها بوده است که استاندار در این جلسه مهم غایب است.

کمالی افزود: البته ممکن است که گفته شود که استاندار محترم قم همراه وزیر کشور بودند اما قطعا ایشان می‌‌‌توانستند که این برنامه طوری برنامه‌‌‌ریزی شود که زمان آن به وقت دیگری موکول شود و خودشان حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه البته بنده سال‌‌‌ها وزیر بودم و این قدر استاندار به پیشواز و پسواز من آمده‌‌اند و برخی هم بعدها رئیس‌جمهور و معاون اول شدند، اظهار داشت: به همین جهت گلایه بنده از عدم حضور استاندار قم در همایش انتخاباتی خانه احزاب استان قم، به خاطر تمایلات شخصی نیست، بلکه به خاطر عدم احترام به احزاب است.

*نگاه برخی مسئولان به احزاب باید تغییر کند

دبیرکل حزب اسلامی کار با تأکید بر اینکه نگاه به احزاب باید تغییر کند و این تغییر نگاه باید از برخی مسئولان شروع شود، تصریح کرد: امروز برخی تا اسم سیاست آورده می‌‌شود، بلافاصله واژه‌‌‌هایی مثل سیاست‌‌زدگی و سیاست‌‌‌بازی را استفاده می‌‌‌کنند و این به خاطر این است که ما سیاست را دورویی، نفاق و وارونه نشان دادن مسائل تعریف کردیم در حالی که سیاست تدبیر، اندیشه و راهبرد برای پیشرفت جامعه است.

*سیاست به معنی دورویی نیست

کمالی اضافه کرد: یک شخصی سیاست را عاملی برای سوءاستفاده و خیانت می‌‌‌بیند و یکی هم سیاست را عاملی برای خدمت می‌‌خواهد؛ مثل شهید بهشتی که سیاست را معبدی می‌‌بیند برای خدمت و قدرت را برای خدمت به مردم می‌‌‌خواهد، اما از آن طرف هم کسی هست که قدرت را فقط برای خود قدرت م‌‌ خواهد.

وی با اشاره به مکانیزم‌های حزبی در برخی از کشورهای غربی ابراز داشت: در برخی کشورهای غربی، وقتی پای منافع ملی‌شان پیش می‌آید، مکانیزم‌هایی پیش‌بینی شده که جلوی حرکت بیراهه و حرکت در راستای منافع شخصی گرفته شود، اما ما اینجا می‌بینیم که برخی ادعا دارند قدرت را می‌‌خواهیم برای خدمت به مردم، اما وارونه عمل می‌شود.

*برای اصلاح وضعیت باید ابتدا مشکلات را بپذیریم

دبیرکل خانه احزاب ایران با بیان اینکه برای اصلاح وضعیت موجود ابتدا باید قبول کنیم وضعیت مناسبی در عرصه‌‌‌های مختلف مثل وضعیت سیاسی کشورمان نداریم، عنوان کرد: آیا نمی‌‌‌خواهیم یک بازبینی در رفتارهایمان داشته باشیم؟ آیا وضعیت اقتصادی و فرهنگیمان مناسب است؟ آیا نمی‌‌‌خواهیم یک بازبینی کنیم که اگر جایی پیشرفت نکردیم، علتش بررسی شود؟

کمالی با اشاره به خروج آمریکا از برجام یادآور شد: اگرچه از ابتدای برجام تاکنون تقریبا هیچ فعالیت اقتصادی مشترکی با آمریکا نداشتیم، اما اگر قرار باشد با مردم با شفافیت صحبت کنیم، باید بگوییم که پسا این اتفاق، چه اتفاقاتی احتمال وقوع دارد و اتفاقا از کارهای گروه‌‌‌ها و احزاب سیاسی، پرداختن به همین مسئله است.

*احزاب باید امکان نقد مسائل مختلف را داشته باشند

وی با تاکید بر اینکه باید شرایطی در کشور فراهم باشد که احزاب، بدون ترس و واهمه، قدرت نقد مسائل مختلف را با رویکرد بیان راهکار را داشته باشند، بیان کرد: عقل حکم می‌‌‌‌کند که پیش از وقوع حوادث، راهکار مناسب با حوادث احتمالی اتخاذ شود، نه اینکه حادثه‌‌‌‌‌ای رخ دهد و بعد روی آنها بحث کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه متأسفانه شرایط به گونه‌‌ای است که به دلیل مطرح نشدن مسائل بسیاری از موضوعات مثل برجام و سند ۲۰۳۰ برای مردم مشخص نیست، گفت: همین برنامه ۲۰۳۰ که موافقان و مخالفانی دارد چرا در سطح جامعه مطرح نمی‌‌‌شود؟ چرا مردم نباید بدانند که مفاد این سند چیست؟ کار عاقلانه این است که مسائل را در جامعه مطرح و روی آن بحث کنیم و بگذاریم مردم بدانند و اتفاقا کار احزاب همین شفاف کردن موضوعات است، اما متأسفانه با شرایط فعلی همه چیز را در هاله‌‌‌ای از ابهام می‌‌‌گذاریم.

کمالی با بیان اینکه در جلسه‌‌ای بودیم که عده‌‌‌ای از بالا رفتن قیمت دلار خوشحال بوده و آن را نشانه ناتوانی دولت می‌دانستند، اظهار داشت: در آن جلسه به ایشان گفتم که اگر من و شما، بدون نیاز واقعی، برویم و در صف خرید ارز بایستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، در راستای اهداف ستون پنجم دشمن قرار گرفته‌ایم؛ چراکه دشمن نبض جامعه ما را امروز از آنجا می‌گیرد؛ او تهدید می کند و بعد می‌نشیند و نگاه می‌کند که در مقابل تهدید او، چقدر به بازار و امنیت اقتصادی ما لطمه وارد شده است. 

وی ادامه داد: البته آن شخص که مریض دارد یا دانشجو هست، خرید ارز برای او مشکلی نیست اما اگر شخصی برای جلوگیری از سقوط پول خودش، در صف خرید ارز قرار گرفت، به دشمن نشان می‌‌‌‌دهد که کشور ما مقاومتش در همین حد است و در نهایت شبکه‌‌های ماهواره‌‌‌ای دشمن در اخبار خود این گونه القا کنند که ایران ناتوان از مقابله با ارز خارجی است.

دبیرکل خانه احزاب ایران با انتقاد از نابسامانی بازار ارز تصریح کرد: ما برای این مسئله چه کار کردیم؟ کار را سپردیم به چه کسانی؟ این عقل کل‌‌ها چه کسانی هستند که عقل‌شان چند صدمیلیون برابر مردم دیگر کار می‌‌کند که به خرد جمعی و افکار عمومی احتیاجی ندارند؟ من نمی‌‌فهمم اینها چه کسانی هستند.

کمالی با بیان داستان کوتاهی خاطرنشان کرد: در یک روستا، خان وجود داشت؛ یک بار یک رعیت که گاوی داشت و سر این گاو در درون کوزه گیر کرده بود، نزد خان روستا رفت و گفت اگر می‌‌‌شود بیایید تا ببینیم برای این مشکل چه کنیم؟ خان هم در پاسخ گفت، خان که پیش گاو نمی‌‌‌آید، گاو را پیش خان بیاورید؛ چند نفری گاو را گرفتند و نزد خان آوردند؛ خان نگاهی کرد گفت نمی‌‌‌شود کاری کرد؛ کاری از دست ما برنمی‌‌‌آید؛ باید سر گاو را ببرید؛ اتفاقا سر گاو را بریدند؛ بعد رعیت و اهالی روستا گفتند هنوز هم سر گاو در کوزه مانده است؛ خان در پاسخ گفت، خب کوزه را بشکنید تا سر گاو در بیاید. 

وی افزود: رعیت همین طور مات مانده بود که کوزه هم شکست؛ بعد دیدند خان زیر گریه زد و های‌‌‌های گریه می‌‌‌کرد؛ صاحب گاو گفت ای خان تو چرا گریه می‌‌‌کنی؟ من کوزه‌‌ام شکسته شده و من گاوم مرده است؛ خان پاسخ داد، چه بگویم؟ البته که عمر دست خداست، اما من مانده‌‌‌ام که وقتی مرگ سراغم آمد و از دنیا رفتم، چه کسی مشکل شما مردم را حل می‌‌‌کند؟ حقیقت این است که امروز هم بعضی کسانی که ادعا دارند مشکل مردم را حل می‌‌‌کنند، اینگونه و مثل خان روستا مشکل حل می‌‌‌کنند؛ و به عقل و فکر دیگران هم نمی‌‌خواهند رجوع کنند.

دبیرکل حزب اسلامی کار با بیان اینکه در یکی از آخرین بررسی‌‌‌های اقتصادی، در سال ۲۰۵۰ میلادی، چین، هند، آمریکا، آلمان و ترکیه اقتصادهای برتر دنیا هستند در حالی که ایران جزء ۲۵ کشور اول هم نیست، ابراز داشت: چرا ما نمی‌‌‌‌خواهیم بنشینیم و فکر کنیم که چرا در این سطح اقتصادی هستیم؟ و چرا در تمام ابعاد تکنولوژی و صنعت مثل موشکی پیشرفت نداریم؟

*هنر اقتصاد ایران فروش نفت است

کمالی با بیان اینکه اصلاح ساختار اقتصادی کشور اجتناب‌‌ناپذیر است و اگر اتفاق نیافتد، بدبختی فعلی که در بحث اقتصاد، یقه مردم را گرفته و کارخانه‌‌‌های کشور یکی پس از دیگری تعطیل می‌‌‌شوند، عنوان کرد: در شرایطی هستیم که نه کارگر راضی است و نه کارفرما و نه دولت؛ هیچ کس هم حاضر نیست بیاید و برود دنبال اصلاح ساختار اقتصادی کشور؛ چون این مسئله و موضوع مهم، کار می‌‌‌‌خواهد و وقت‌‌‌گیر است؛ اما کار راحت فروش نفت توزیع آن بین مردم است که هنر مسئولان ما شده است.

وی با بیان اینکه در مسائل فرهنگی هم وضع جامعه با وجود این همه تلاش و شهدایی که تقدیم راه اسلام و انقلاب کردیم، در شرایط کنونی مناسب نیست، یادآور شد: همین طور در مسئله زیست محیطی مشکلات بزرگی داریم که خیلی از مکان‌‌‌های طبیعی بیشتر به زباله‌‌‌‌دانی تبدیل شده‌‌اند. در سیستم برخی از کشورهای غربی، گفت‌‌‌وگوهای ملی و عمومی پیش‌‌‌بینی شده است و بر این اساس نمایندگان افکارعمومی و کارشناسان، دور یک میز می‌‌‌نشینند و ساعت‌‌ها روی موضوعات مختلف و در تلویزیون‌‌‌شان، بحث می‌‌‌کنند؛ اما متأسفانه ما این فرهنگ را حتی در میان احزاب خودمان هم نداریم؛ در این جا گاهی می‌‌‌بینیم که عده‌‌‌‌ای حرف می‌‌‌‌زنند و عده دیگر می‌‌‌‌‌‌خواهند آن دسته اول را منکوب کنند و بگویند شما نباید حرف بزنید؛ و این به دلیل این است که کار جمعی را یاد نگرفتیم.

*گفت‌‌‌وگوی ملی با حضور احزاب کشور راه پیشرفت کشور

رئیس خانه احزاب کشور با تاکید بر اینکه گفت‌‌‌وگوی ملی با حضور احزاب راه پیشرفت کشور است، بیان کرد: اینکه مقام معظم رهبری تعاریف جالبی از کار حزبی دارند چون کار حزبی کردند و الا مثل برخی رئیس‌‌‌جمهورها می‌‌‌آمدند و می‌‌‌‌گفتند من به احزاب ربطی ندارم و احزاب هم به من ربطی ندارند؛ و من بر اساس یک جاذبه و محبوبیتی که داشتم رأی آوردم.

کمالی خطاب به فعالان سیاسی و نمایندگان احزاب کشوری گفت: اینکه یاد بگیریم افکار پراکنده موجود در کشور را دور یک میز جمع کنیم و سازمان دهیم و بعد هم این افکار و نظریات متنوع را در یک رقابت منطقی به جامعه عرضه کنیم و در نهایت انتخابات را بر اساس این برنامه‌‌‌‌ها انجام دهیم، بزرگترین خدمت‌‌‌ها را به کشورمان انجام داده‌‌‌ایم؛ منتها این کار درک سیاسی می‌‌‌خواهد.

*خفه کردن مردم هنر نیست؛ تشویق مردم به انتقاد و اعتراض هنر است

وی با بیان اینکه با صرف پر کردن میز سیاسی، فرد دارای درک سیاسی نمی‌‌‌شود، اظهار داشت: درک سیاسی واقعی یعنی بفهمیم نقش مشارکت حداکثری در امنیت نظام بسیار مهم است و اینکه چگونه می‌‌‌‌‌‌شود مردم را به صحنه آورد؛ اگر درک سیاسی باشد متوجه می‌‌‌شویم که خفه کردن دیگران هنر نیست و بلکه تشویق دیگران به سخن گفتن و حتی اعتراض کردن، یک هنر و کار سیاسی صحیح است؛ چون این کار نشان می‌‌‌دهد که ما پذیرفتیم گفت‌‌‌وگو کنیم و گفت‌‌‌وگو را بجای خشونت، منشأ حل مسائل کشور کرده‌‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه متأسفانه احزابی در کشورمان وجود داشتند که از قاعده اصولی کار حزبی خارج شدند که وابسته شدن برخی‌‌شان به بیگانگان و حتی سخن گفتن برخی دیگرشان از طریق لوله تفنگ با مردم، از نمونه‌‌‌های این احزاب بوده است، تصریح کرد: ما نمی‌‌‌خواهیم شرایط احزاب کشورمان اینگونه باشد بلکه می‌‌‌خواهیم احزابی را بسیازیم که نجات ملت را در دستورکار قرار دهند؛ و همه بیاییم در این جمع کار کنیم.

*توسعه کشور با حق انتخاب بیشتر مردم امکان پذیر است

کمالی با بیان اینکه ۳۴ ساله بودم که برای اولین بار وزیر کار شدم و در دیداری با رهبر معظم انقلاب، ایشان تأکید کردند که به گذشته کار نداشته باشید و کار خودتان را با انگیزه انجام دهید، خاطرنشان کرد: اگر امروز می‌‌‌خواهیم بهترین کارها را برای مردم انجام دهیم، باید هر آنچه که رفتار اشتباه در گذشته بوده را، کنار بگذاریم و فکر کنیم امروز توسعه سیاسی را در دستورکار قرار دهیم و بدانیم که اگر برنامه‌‌‌های احزاب به رقابت نرسند، به توسعه کشور دست نخواهیم یافت. 

وی با بیان اینکه اولین شاخصه توسعه، حق انتخاب بیشتر برای مردم است، ابراز داشت: حق انتخاب هم زمانی صورت می‌‌گیرد که برنامه‌‌‌های متنوعی از سوی احزاب پیش روی مردم باشد. باید واقعیت‌‌‌های کشور را مورد توجه قرار داده و روش‌های موفق برای پیشرفت کشور را موضوع گفت‌‌‌وگوی بین احزاب قرار دهیم و در نهایت اینکه احزاب کشور بجای نفی و تخریب هم، برای پیشرفت کشور، هم‌‌افزایی و مشورت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز