خبرگزاری کار ایران

با حضور سفیران هندوستان و افغانستان صورت گرفت؛

تخلیه و پهلوگیری نخستین کشتی حامل محموله گندم ترانزیتی در بندر چابهار

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۶۶۷

نخستین کشتی حامل گندم ترانزیتی اهدایی کشور هندوستان به افغانستان از بندر کاندلای هندوستان وارد بندر چابهار شد .

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم استقبال ویژه و تخلیه و بارگیری نخستین کشتی حامل گندم ترازیتی کشور هندوستان به افغانستان صبح امروز با حضور سفیران و هیات بلند پایه ای از کشور هندوستان، افغانستان و مسئولان عالی رتبه کشوری در بندر چابهار برگزار شد .

نصیر احمد نور سفیر کشور افغانستان در این مراسم اظهار داشت: امروز شاهد لنگر گرفتن نخستین کشتی حامل گندم اهدایی کشور هندوستان به افغانستان و تخلیه این محموله در بندر چابهار هستیم.

سفیر افغانستان خاطر نشان کرد: با انعقاد تفاهم نامه بین سه دولت ایران،افغانستان و هندوستان و تخلیه نخستین کشتی محموله گندم ترانزیتی، یک روز تاریخی برای این سه کشور رقم خورد.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه سه جانبه سال گذشته در تهران امضا و عملی شده است، افزود: باور داریم با راه اندازی و تکمیل خط کشتیرانی چابهار اقتصاد و روابط دولت های افغانستان ، هندوستان و کشور ایران توسعه خواهد یافت.

نصیر احمد نور اذعان داشت: تکمیل بندر چابهار نقش محوری در منطقه خاورمیانه و روابط کشورهای همسایه ایفا می کند.

تخلیه و پهلوگیری نخستین کشتی حامل محموله گندم ترانزیتی در بندر چابهار

وی با اشاره به اینکه در انتظار راه اندازی خط کشتیرانی بندر چابهار هستیم، عنوان کرد: کشور هندوستان که یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا را در اختیار دارد در انتظار سرمایه گذاری در بندر چابهار است.

سفیر افغانستان با تاکید بر اینکه دولت افغانستان و بخش‌خصوصی از تمام توان خود برای راه‌اندازی بندر چابهار استفاده خواهد کرد،گفت:خوشبختانه روابط تجاری ایران و افغانستان رو به گسترش است و امیدواریم این بندر علاوه بر زمینه واردات ، زمینه صادرات کالا را هم فراهم کند.

وی ضمن تاکید بر استعداد منطقه ای و فرامنطقه ای بندر چابهار، عنوان کرد؛ تکمیل و تجهیز بندر چابهار جایگاه آن را در بین کشور های منطقه و فرامنطقه ای تثبیت خواهد کرد.

 

کشور هندوستان به تعهدات خود با چابهار پایبند است
سائوراب کومار سفیر کشور هندوستان در این مراسم با بیان اینکه کشور هندوستان به تعهدات خود به چابهار پایبند است،خاطر نشان کرد: انتقال محموله گندم و برقراری مسیر ترانزیت هندوستان و افغانستان از طریق ایران، اقدام موثری برای گام های بعدی و گسترش روابط سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان است.

وی افزود: تبدیل بندر چابهار به عنوان هاب منطقه ای برای ترانزیت، به عنوان چشم انداز توسعه در منطقه محسوب می شود و هر سه کشور برای تحقق این چشم انداز تلاش خواهند کرد‌.

تخلیه و پهلوگیری نخستین کشتی حامل محموله گندم ترانزیتی در بندر چابهار

سائوراب کومار عنوان کرد: اقدامات چشمگیری طی چند سال اخیر در جهت توسعه بندر چابهار صورت گرفته که تغییرات مثبتی در روابط این بندر با کشورهای همسایه ایجاد کرده است‌.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های فراوان بین بندر جابهار و مرز میلک، عنوان‌کرد: در سال 2015 تفاهم نامه‌ای به منظور رشد زیر ساخت های توسعه بندر چابهار بین سه کشور افغانستان، هندوستان و ایران منعقد شد .

سفیر هندوستان با تاکید بر اینکه کشور هندوستان به قرارداد خود با بندر چابهار متعهد است، افزود: نخست وزیر هندوستان انتقال محموله گندم ترانزیتی و ارتباط سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان را به تمام جهان تبریک گفته است.

نقش کلیدی چابهار در توسعه ترانزیت شرق به غرب
معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی در این مراسم با اشاره به اینکه بندر چابهار نقش مهمی در ترانزیت شرق به غرب دارد، اظهار داشت: احیای نقش بندر چابهار در زنجیره حمل و نقل ، رونق بیش از پیش روابط این بندر با کشورهایی که دسترسی دریایی ندارند را در پی خواهد داشت.

محمد علی حسن زاده با اشاره به اینکه در افق 1404 ، حدود 32.6 میلیون تن کالا از طریق بندر چابهار ترانزیت خواهد شد، افزود : این ظرفیت در آینده افزایش یافته و امکان ترانزیت کالاهای بیشتری از هند فراهم خواهد شد.

وی در پایان گفت: کل محموله گندم 4800 کانتینر می باشد که در فاز اول 15 هزار تن گندم در 640 کانتینر وارد بندر چابهار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز